8225
Sök

Förlängd bilgaranti (ex KVD) vs Maskin -och elektronikförsäkring i vanliga bilförsäkringen?

1 Inlägg
13 augusti 2021
Trådstartare
Hej,

Efter att jag några år har leasat en bil, är jag nu istället inne på att köpa. Tänker mig runt 100-120k, som äldst årsmodell 2014. Runt 10 000mil. Min fundering är om det är vettigt att teckna extragaranti från ex KVD (Många handlare verkar erbjuda dig att köpa till längre garanti för motor och växellåda)

Kollar man på bilförsäkringar så innehåller även dom skydd för maskin, växellåda och elektronik. Ex Sparbanken ger upp till 15 000mil och som äldst 12 år gammal bil.

Bilen kommer helförsäkras, så är exempelvis en förlängd garanti från KVD värd de 200:- / månad den kostar om man ändå tecknar en helförsäkring likt den på sparbanken?

Täcker de olika saker, eller betalar jag helt enkelt två gånger för samma sak om jag tecknar extragaranti?

Tack på förhand!

Forummoderator
18 356 Inlägg
13 augusti 2021
Tilläggsgarantier brukar inte vara mycket värda när det väl gäller. Vad som gäller KVD kan ni läsa här:
https://assets.ctfassets.net/dnsblpiud3 … ersion.pdf

Mina nummer 1: "Under perioden för garantin giltighet skall service och eventuella garantireparationer utföras av säljande företag eller av detta anvisad verkstad"

VAG-klausul: "Undantag: Hög oljeförbrukning och kedjor"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök