Hjälp att lokalisera kabelbrott (bild på felkoder), Passat B6

Gordiie
17 augusti 2021 · 29 Inlägg

Hej,

Har sporadiska elfel på min Passat 2.0 fsi 2006, 15000 mil.

Jag tolkar detta som ett kabelbrott/glapp i en kabel iom olika felkoder varje gång som man rensar felkoderna. Den kan fungera fint i någon vecka och ibland så lever den sitt egna liv under en körning men kan fungera felfritt nästa gång man kör.

De sporadiska symptomerna:
- svårstartad men startar alltid
- varvar okontrollerat på tomgång
- väldigt korta motorstopp under körning
- misständer

En lösning är att byta ut hela kabelhärvan men om jag kunde lokiserara vart glappet eventuallt skulle kunna vara så hade det varit oerhört mycket smidigare.

Någon idé vart glappet skulle kunna vara baserat på nedan felkoder?

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98303/98303-653735fe242f43d748a13696ba07a311.jpg

Tack på förhand,
Andreas

Jesper328
17 augusti 2021 · 2 371 Inlägg

Du får nog börja med att följa kablaget ifrån alla givare och se om de går in i samma kabelstam.
Därifrån så får antingen vicka på kabelstammen och se om du kan framkalla felen, eller snitta upp strumpan och se över kablarna.

Stammen kan ju helt enkelt ha släppt ifrån någon fästpunkt och skaver någonstans.

Up the RA
Utmarks-Loke
17 augusti 2021 · 5 840 Inlägg

När det är så där många olika funktioner måst det ju synas ordentligt om det skavt hål på kabelstammen, för alla de kablarna måste ju vara påverkade. Alternativet är väl något kontaktdon som inte sitter ordentligt ihoptryckt, alternativt är fullt med vatten och ärg.

mb_pucken
17 augusti 2021 · 5 087 Inlägg

Du skulle behöva ett kretsschema över din motor. Då borde man lätt hitta om givarna har en gemensam nämnare tex en spänningsmatning eller jordpunkt.
Inte ovanligt att flera givare matas och jordas gemensamt men med individuella signalkablar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Stortag
19 augusti 2021 · 298 Inlägg

Låter som alla symptom kan kopplas till "sensor motorvarvtal" som jag antar är svänghjulslägessensorn. Om den går sönder startar bilen inte eftersom motorstyrenheten inte vet i vilket läge veven befinner sig. Tändningen justeras från ett antal olika sensorer och avläsningar, en av dem viktigaste är ju denna lägesgivare.
Om signalen är felaktig kan styrenheten även tro att den gör rätt och motorn går på 700rpm fast den egentligen går på något annat.
Korta motorstopp kan då även förklaras genom att signalen försvinner och sedan kommer tillbaka. Jag har personligen varit med om då min v70 tvärdog då denna givare pajjade.
Jag skulle börja kolla kontakten och kablarna till den. Då du kontrollerar kablarna så koppla ur i båda ändorna och belasta kabeln ordentligt med typ en H7 eller H4 så det går ordentligt med ström genom kabeln. Varför? jo om den sitter ihop med ett litet strå kommer multimetern säga att kabeln är hel men i själva verket är den kass.
Om alla kablar är hela kan du även kolla signalen från den med oscilloskop. Du skall få en fin och repeterande fyrkantvåg signal med samma frekvens då motorn går på jämna varv eller om du drar runt med startmotorn. Beroende på hur svänghjulet ser ut kommer signalen att variera, de finns ju de som har ett hål för att indikera tdc och de som har flera osv. Men signalen skall alltid se likadan ut för varje varv motorn snurrar.
Om signalen avviker eller är utebliven är det klart fall att givaren är kass, förutsatt att den har matning och jord.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang