Köpråd: Vad är bra som första bil?

dwadw
23 augusti 2021 · 292 Inlägg

Tjenare, det är så att jag har precis tagit mitt körkort och får min sista lön den 27e efter ha sommarjobbat. Om jag har räknat rätt så kommer jag att ha runt 10 000 - 13 000 kr.

Vad kan vara bra som första bil? Behöver en bil då jag bor lite långt bort från skolan och även extrajobbet jag har.

Jag har egentligen inga jättekrav men jag vill iallafall att bilen ska se duglig ut, om den är skattefri hade det varit ännu bättre.

Jag har tänkt mig typ volvo 740/760/940, v70 (1997-2003ish), s70 (1997-2003ish), 850 (1997-2003ish), eller typ Passat eller Golf (års modell runt 97-2003 där också da). Som det ser ut just nu är jag mest intresserad av volvo eller en lite äldre passat.

Jag kan ju dessutom ingenting om bilar.

Tacksam för tips smile

Lucif3r
23 augusti 2021 · 2 218 Inlägg

850 eller S/V70 är prisvärda bilar. För 13k kan du få ett riktigt fint exemplar om du nöjer dig med sugmotorerna. Går troligen att hitta en 2.5t för dom pengarna också med lite tålamod.

7/900-serien ligger betydligt högre i pris om man vill ha en i vettigt skick.

simlar
23 augusti 2021 · 5 531 Inlägg

Köp nåt som går billigt och har billiga delar är min rekommendation, bättre ha råd att flytta arslet än ha en "frän " bil parkerad.

En Golf 3 1,8i eller 1,9TDI är en väldigt god kandidat, snorbilliga reservdelar på nätet, simpla att mecka i och är bränslesnåla.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
dwadw
23 augusti 2021 · 292 Inlägg

simlar skrev:
Köp nåt som går billigt och har billiga delar är min rekommendation, bättre ha råd att flytta arslet än ha en "frän " bil parkerad.

En Golf 3 1,8i eller 1,9TDI är en väldigt god kandidat, snorbilliga reservdelar på nätet, simpla att mecka i och är bränslesnåla.

Negativa med en sån bil är att det blir trångt för min kompis om han ska följa med mig i bilen. Annars hade jag velat haft nått sånt också.

dwadw
23 augusti 2021 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
850 eller S/V70 är prisvärda bilar. För 13k kan du få ett riktigt fint exemplar om du nöjer dig med sugmotorerna. Går troligen att hitta en 2.5t för dom pengarna också med lite tålamod.

7/900-serien ligger betydligt högre i pris om man vill ha en i vettigt skick.

Har ingen aning vad sugmotor är för något. Synd att 7/900 serierna kostar mer, skulle verkligen vilja ha något sånt, dels för att de är skattefria.

Fick testköra min kompis s70 och tyckte verkligen att den var skön att köra. Men annars var den nog lite seg med kopplingen eller när man skulle åka iväg på ettan. Har det något med sugmotor att göra? Som sagt, kan absolut ingenting om bilar, så beklagar för dummaste frågorna haha.

Senast redigerat av dwadw (23 augusti 2021)

Lucif3r
23 augusti 2021 · 2 218 Inlägg

Sugmotor = en motor utan turbo smile
Dom 2 vanligaste är på ~140hk respektive ~170hk. Finns även ett äckel på 120hk, den ska du inte ha!
2.5t, även kallat lättrycksturbo, ligger på 193hk. Och sen kommer T5 på 225hk(850) eller 239hk(S/V70). T5orna rör på sig rätt bra även orginal.... Slutligen finns ju R-modellerna också, men dom är i en helt annan prisklass tongue

Nu har ju jag visserligen en T5a, men på den behöver man inte ens gasa för att köra iväg på 1an, eller backa för den delen. smile
En bekant hade en -00a GLT(170hk), den gick också att köra iväg utan att gasa, men långt ifrån lika enkelt som min. Den bilen var visserligen också rätt trött i kopplingen, vilket knappast var en fördel tongue

simlar
23 augusti 2021 · 5 531 Inlägg

dwadw skrev:

simlar skrev:
Köp nåt som går billigt och har billiga delar är min rekommendation, bättre ha råd att flytta arslet än ha en "frän " bil parkerad.

En Golf 3 1,8i eller 1,9TDI är en väldigt god kandidat, snorbilliga reservdelar på nätet, simpla att mecka i och är bränslesnåla.

Negativa med en sån bil är att det blir trångt för min kompis om han ska följa med mig i bilen. Annars hade jag velat haft nått sånt också.

Golf och Jetta/Vento/Bora är oväntat stora invändigt. Går alltid åka och kika på diverse bilar inom din budget innan du bestämmer dig för vilken bil du köper.

Sen anser jag det som fel att tänka att du ska behöva köpa en större bil än du behöver bara för dom gånger din kompis ska åka med.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 augusti 2021 · 17 516 Inlägg

Toyota Yaris?
Tråkig? Ja!
Pålitlig? Ja!
Snål? Ja!

Men visst kan en gammal S/V70 duga gott.

Mercedes A-klass?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
23 augusti 2021 · 2 840 Inlägg

Det måste vara en herrejösses-stor kompis som inte kan åka med i en mindre bil. smile

Framhjulsdrivna volvo är mycket prisvärda. Speciellt stora Volvo S80 lam man få fina för billiga pengar.
Drar inget/försumbart mer bränsle än de andra, för det är samma drivlina.

Små Toyotor är väldigt pålitliga.
Och ganska populära bland yngre.
Därför kan man få slanta upp lite mer för en fräsch med kom ihåg att dom håller sitt värde riktigt bra också.
Samt att dom sällan krånglar.

Mindre Kia och Hyundai kan man göra fina fynd på också. Då också betydligt nyare bil än motsvarande Volvo för samma pris.

Små bilar är i regel billigare i skatt, försäkring,  drar mindre bränsle och har billigare däckdimensioner. Med mera.
Man måste tänka på både gungor och karuseller....

Diesel lönar sig nog inte för dig
Då ska du åka väldigt mycket mil innan lägre bränseförbrukningen kommer ifatt den ohemult höga skatten.
Ska du ha en diesel med låg fordonskatt får du nästa lägga en nolla till på dit budgetpris.

Senast redigerat av Mossan1 (23 augusti 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 augusti 2021 · 14 077 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det måste vara en herrejösses-stor kompis som inte kan åka med i en mindre bil. smile

Framhjulsdrivna volvo är mycket prisvärda. Speciellt stora Volvo S80 lam man få fina för billiga pengar.
Drar inget/försumbart mer bränsle än de andra, för det är samma drivlina.

Små Toyotor är väldigt pålitliga.
Och ganska populära bland yngre.
Därför kan man få slanta upp lite mer för en fräsch med kom ihåg att dom håller sitt värde riktigt bra också.
Samt att dom sällan krånglar.

Mindre Kia och Hyundai kan man göra fina fynd på också. Då också betydligt nyare bil än motsvarande Volvo för samma pris.

Små bilar är i regel billigare i skatt, försäkring,  drar mindre bränsle och har billigare däckdimensioner. Med mera.
Man måste tänka på både gungor och karuseller....

Diesel lönar sig nog inte för dig
Då ska du åka väldigt mycket mil innan lägre bränseförbrukningen kommer ifatt den ohemult höga skatten.
Ska du ha en diesel med låg fordonskatt får du nästa lägga en nolla till på dit budgetpris.

Precis så tänkte jag också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 augusti 2021 · 17 516 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det måste vara en herrejösses-stor kompis som inte kan åka med i en mindre bil. smile

Framhjulsdrivna volvo är mycket prisvärda. Speciellt stora Volvo S80 lam man få fina för billiga pengar.
Drar inget/försumbart mer bränsle än de andra, för det är samma drivlina.

Små Toyotor är väldigt pålitliga.
Och ganska populära bland yngre.
Därför kan man få slanta upp lite mer för en fräsch med kom ihåg att dom håller sitt värde riktigt bra också.
Samt att dom sällan krånglar.

Mindre Kia och Hyundai kan man göra fina fynd på också. Då också betydligt nyare bil än motsvarande Volvo för samma pris.

Små bilar är i regel billigare i skatt, försäkring,  drar mindre bränsle och har billigare däckdimensioner. Med mera.
Man måste tänka på både gungor och karuseller....

Diesel lönar sig nog inte för dig
Då ska du åka väldigt mycket mil innan lägre bränseförbrukningen kommer ifatt den ohemult höga skatten.
Ska du ha en diesel med låg fordonskatt får du nästa lägga en nolla till på dit budgetpris.

S80 ja.
Billiga bilar som man åker utmärkt i. 2.9-liters-motorn på 204hk brukar vara billig. Då får man sex cylindrar och en bil som är hyfsat pigg. Haft haft några stycken. Vi har en på jobbet som används inom området. Den lever ett hårt liv men fungerar utmärkt. Men de är törstiga jävlar.

En annan fördel är att AC oftast fungerar i dessa och kyler kanon!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
23 augusti 2021 · 10 287 Inlägg

En bra första bil är en bil du vill ha och tycker är rolig på ett eller annat sätt! Den behöver inte vara  varken bäst eller snålast.

En dålig första bil är en förnuftig och perfekt bil. Det kan du vid behov köpa senare när du ska köra runt på en partner, kanske barn, en hund och altanvirke...

Handla bil med hjärtat! smile

Senast redigerat av Brådhis (23 augusti 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
24 augusti 2021 · 2 840 Inlägg

Hybrid_ skrev:
[
S80 ja.
Billiga bilar som man åker utmärkt i. 2.9-liters-motorn på 204hk brukar vara billig. Då får man sex cylindrar och en bil som är hyfsat pigg. Haft haft några stycken. Vi har en på jobbet som används inom området. Den lever ett hårt liv men fungerar utmärkt. Men de är törstiga jävlar.

En annan fördel är att AC oftast fungerar i dessa och kyler kanon!

Jag vill bara varna för automatlådan som sitter i Volvo's 6cyl.
Den är inte den tämligen välfungerande från Aisin Warner som till 5cyl motorerna, utan en från GM av utrymmesskäl.
Volvos mjukvara i samband med att Volvo heller inte rekomenderar oljeservice på lådan är katastrofalt för den.
Jag tror faktiskt det kan bli lite svårt att finna en välfungerande sådan idag.
I så fall en pedanriskt skött, eller extremt lågmilad, och då är vi långt från trådskaparens budget.
Undvik!

granite
24 augusti 2021 · 150 Inlägg

Jag har bra erfarenhet av Ford Mondeo. Det verkar som att ingen vill ha dom, man kan få en helt OK bensinare för 10.000. Enklare att meka än motsvarande Volvo.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Utmarks-Loke
24 augusti 2021 · 5 856 Inlägg

Golf har ju redan nämnts och det har varit en av de klassiska förstabilarna i snart fyrtio år. Och visst får man plats, så trångt är det inte.

Jokabsson
24 augusti 2021 · 1 181 Inlägg

Golfen är nästan garanterat inte för liten såvida din kompis inte är 2,10 lång!
En kompis på universitetet köpte en Renault Clio för att frakta arslet i. Han är ca 1,90 och Clion är en storleksklass mindre än Golf.

Äldre Golf kan vara ett riktigt bra köp. Alla mekaniker kan dem utantill och reservdelar finns i överflöd.

Om du mot förmodan inte tänkt på det tidigare så vill jag flagga för att en bil för 10 000kr kommer sannolikt ha en del problem. Min första bil (Audi A3 -00) hann jag äga i två veckor innan ett motorfäste gick sönder vilket skadade kamremmen. Reparation och delar kostade 6000kr. Surt men sånt är livet när man köper gamla bilar.

Med det sagt så rekommenderar jag att du inte lägger alla besparingar på bilköpet utan har en reparationsbudget också. Sen kanske du vill kunna ta en öl med polarna nån gång också.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mossan1
24 augusti 2021 · 2 840 Inlägg

Reparationsbudget som sagt, och glöm inte försäkring och skatt.

Bränslet är ju självklart.
1000kr körs upp väldigt snabbt även med bränslesnål bil.

Cuefa Ain't no place like home...
24 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

dwadw skrev:
Tjenare, det är så att jag har precis tagit mitt körkort och får min sista lön den 27e efter ha sommarjobbat. Om jag har räknat rätt så kommer jag att ha runt 10 000 - 13 000 kr.

Vad kan vara bra som första bil? Behöver en bil då jag bor lite långt bort från skolan och även extrajobbet jag har.

Jag har egentligen inga jättekrav men jag vill iallafall att bilen ska se duglig ut, om den är skattefri hade det varit ännu bättre.

Jag har tänkt mig typ volvo 740/760/940, v70 (1997-2003ish), s70 (1997-2003ish), 850 (1997-2003ish), eller typ Passat eller Golf (års modell runt 97-2003 där också da). Som det ser ut just nu är jag mest intresserad av volvo eller en lite äldre passat.

Jag kan ju dessutom ingenting om bilar.

Tacksam för tips smile

Jag skulle kolla på en så ny japansk småbil som ekonomin räcker till, för driftsäkerhetens skull.
Har man 13k att lägga på en bil så finns inte mycket pengar över till eventuella problem.
Även skatt och försäkring ska vägas in som sagts tidigare.
Golf MkIII är fina bilar att köra, och rymliga. Men de börjar bli äldre de med och därmed kommer problemen.
Samtliga bilar i denna kategori har dock ett gemensamt stort problem - ROST!
Typ denna Nissan skulle jag satsa på!

Dom går helt ok, är tillräckligt bekväma och tysta och är tillförlitliga.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
24 augusti 2021 · 7 264 Inlägg

Jag vill rekommendera en bil av ett fabrikat som ratas av de flesta ungdomar = pensionärskörda, vårdade och inte buskörda.
T ex en Suzuki Swift, Baleno eller Liana.
Även Nissan Almera eller Primera vill jag framhålla.
Bland världens driftsäkraste bilar - till skillnad från "småtyskarna" - som har ett ohemult och oförtjänt högt andrahandsvärde.
FIAT Punto och Stilo kan vara mycket prisvärda p g a sitt dåliga andrahandsvärde.

Viktigast dock att du trivs i/med bilen - då kan det få kosta lite extra.

dwadw
24 augusti 2021 · 292 Inlägg

Brådhis skrev:
En bra första bil är en bil du vill ha och tycker är rolig på ett eller annat sätt! Den behöver inte vara  varken bäst eller snålast.

En dålig första bil är en förnuftig och perfekt bil. Det kan du vid behov köpa senare när du ska köra runt på en partner, kanske barn, en hund och altanvirke...

Handla bil med hjärtat! smile

Ja det är nästan det jag tänker göra, men det är olika vad jag vill ha.

Vill helst ha antingen någon volvo, typ 740/760/745/940/945/s70/v70. Annars tänkte jag någon Golf mk3 (90-tals till typ 2006 eller något), men jag är inte nå sugen på att stå och betala skatt. Jag har ju jobb vid sidan av skolan så jag kommer kunna pröjsa för bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang