Motorbyte, b230fd till b230fk, vad krävs?

emilolsson0102
24 augusti 2021 · 18 Inlägg

Hej, har sökt runt bland andra forum om detta motorbyte men har inte direkt fått det svar ja söker så frågan lyder.
Vad krävs igentligen för att byta motor från B230fd till en B230Fk i en volvo 944 SE från 1995, vad måste bytas, införskaffas osv för att det ska funka? Jag är lite kunnig inom motorer och sånt men kan ju verkligen inte allt så ni får även ge lite tips på saker och ting?

Stortag
25 augusti 2021 · 298 Inlägg

Enligt wiki
"B230FD - Samma motor som B230F fast med EGR och Pulsair, som följd av strängare avgaskrav från 1993"
"B230FK - "Lättrycksturbo" Det är i grunden en B230FT fast med oljekylda kolvar, ojusterbar wastegate och 0.3 bar laddtryck. 530-topp och T-kamaxel"

Absolut ingen rödblocksexpert men verkar ju som att du behöver byta block om man inte kan retrofitta oljekylning på standardblock, eller finns det redan på nyare FD motor? Kanske någon annan vet. Sen behöver du förstås turbogrenrör, turbo, wastegate, downpipe och T-kam. Toppen är väl redan 530... kanske som sagt ingen expert på rödblock. Spridare?

Då det mekaniska är färdigt. Behövs väl ännu någon annan motorstyrenhet.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
emilolsson0102
25 augusti 2021 · 18 Inlägg

Stortag skrev:
Enligt wiki
"B230FD - Samma motor som B230F fast med EGR och Pulsair, som följd av strängare avgaskrav från 1993"
"B230FK - "Lättrycksturbo" Det är i grunden en B230FT fast med oljekylda kolvar, ojusterbar wastegate och 0.3 bar laddtryck. 530-topp och T-kamaxel"

Absolut ingen rödblocksexpert men verkar ju som att du behöver byta block om man inte kan retrofitta oljekylning på standardblock, eller finns det redan på nyare FD motor? Kanske någon annan vet. Sen behöver du förstås turbogrenrör, turbo, wastegate, downpipe och T-kam. Toppen är väl redan 530... kanske som sagt ingen expert på rödblock. Spridare?

Då det mekaniska är färdigt. Behövs väl ännu någon annan motorstyrenhet.

Nej asså tänkte att köpa B230FK och byta hela motorn och då undra jag vad som krävs för att byta motor och få den fungerande.

Stortag
26 augusti 2021 · 298 Inlägg

Ahaa då är det väl bolt on, och byta motorstyrenhet antar jag.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
emilolsson0102
26 augusti 2021 · 18 Inlägg

Stortag skrev:
Ahaa då är det väl bolt on, och byta motorstyrenhet antar jag.

Ok så inget med tändningen

Mew
26 augusti 2021 · 2 160 Inlägg

Spridarmotstånd krävs också om du kör original spridare. Sen lär du behöva förlänga kablarna till LMM då den sitter på "fel" sida på Turbomotorerna, lika så flytta batteriet till andra sidan och fixa nya kablar till det (ta från donatorbilen är smidigast). Annars är det mesta samma.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang