Saab 9-5 -07 med taklucka räddas.

Tyckte det var synd att skrota den här när den var så välutrustad, finns ju inte så många 05- med taklucka :)
  • 18 Följare
  • 4 135 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 november
CCRobin
25 augusti · 671 Inlägg

Såg den här 9-5an på Facebook. Skulle skrotas ner i delar men tyckte det va synd då den var så välutrustad så jag valde att köpa den hel även fast lite småplock var taget redan.

Egentligen inga större grejer, dragkroken saknades och bakrutan var trasig samt att oljetryckslampan hade blinkar till några gånger på tomgång, kan även höras tendens till ventilsmatter från lyftarna så det blir att riva tråget och göra rent silen så borde det råda bot på saken. Går annars rätt bra.

Grundinfo så är det en 9-5 2007 med 2,3t biopower automat.

Det här blir inget speciellt utan tänkte bara att fixa den till körbart skick igen sen se vad som händer smile

Stack iväg vid 3 på morgonen då killen som sålde den jobbade natt, blev lite långt att åka kanske men gick rätt bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-694e77d752cc23a316732613036111f2.jpg

Kom över ett komplett fungerande avtagbart drag med nyckel så det blev att byta ut draget som satt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3810e195c80e0b8f720fa9dbef96c174.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0814c1d8a4adbd5d5e2c7ed61ecb3f47.jpg

Balken såg inte så värst fin ut så det va tur den som satt på min reservdelsbil var fräschare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4ac727706864780e18b9f99c221e4605.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9010387a846665662a65087849232a1d.jpg

"Nya" balken och draget på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1b215fe866115615a607ad0245899a0e.jpg

Bakrutan hade troligen fått ett stenskott från gräsklippare och gått i 1000 bitar så jag började med att rensa insidan och tog bort torkar motorn som sitter genom rutan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e565087722b11642c27b38bc8cbc2d0a.jpg

Tryckte in gamla rutan och tog bort resterna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e04d6c863c625f9767a82c2385f8c813.jpg

Mycket städa blir det med allt glassplitter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ffcfa4fc59ae8f9cc875bd34a597818f.jpg

Fick tag i en baklucka med fabrikstonad ruta så det var ju perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-656d37123ac68000c476babc701c553e.jpg

Bort med rutan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6db6c9e68d839af1b4d9a5a23fe95181.jpg

Förberedd för att limma dit nya.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e762afd9d135abbf04d1854539089c2f.jpg

Och där är den på plats. Nu ska det bara skruvas ihop invändigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-80d448ba6cf0d7dd01d52160eb1a30a3.jpg

Blev en vända till maptun och köpte ett stort servicekit, fick även tag i en "Hirsch kopia" som jag tänkte sätta dit, vingen som sitter har rätt mycket klarlacksläpp tyvärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e44b14a59eefbbd57aa5cf4e4b0d392d.jpg

Så det var allt nu, har plockat över småsaker som saknades från min reservdelsbil men det är inte så mycket att ta kort på. Nästa gång blir det nog en uppdatering när jag har rivit tråget smile

cars4ever
25 augusti · 824 Inlägg

Följer detta, lycka till smile

vw_audi Driftsansvarig på KW Däckdepå i Bålsta
26 augusti · 1 108 Inlägg

kul med någon som även räddar "vanliga" bilar. följer denna tråd så klart

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Hyundai i30 Sport
amazinjoey
26 augusti · 1 010 Inlägg

Rengör silen.
Byt packningar, de låter nog pg låg oljenivå.
Byt turbo till 15T.  Jag kan lösa programvara till dig så du har en Aero 260hk med Biopower smile

CCRobin
26 augusti · 671 Inlägg

cars4ever skrev:
Följer detta, lycka till smile

Kul att du vill följa, tack smile

vw_audi skrev:
kul med någon som även räddar "vanliga" bilar. följer denna tråd så klart

Ja visst, synd att alla Svensson bilar bara skrotas ut för småsaker smile

amazinjoey skrev:
Rengör silen.
Byt packningar, de låter nog pg låg oljenivå.
Byt turbo till 15T.  Jag kan lösa programvara till dig så du har en Aero 260hk med Biopower smile

Ja det är ju precis det jag ska göra.
Det lilla ventilsmatter som finns är nog mest troligt från att den inte riktigt orkar bygga det tryck som behövs på tomgång, tystnar vid varv. Oljenivån är inga problem i det här läget.
Tänker inte byta turbon på grund av att det inte är några fel på den och har inga planer på att trimma den här, räcker med mina andra projekt jag bygger för att ha kul smile

Senast redigerat av CCRobin (26 augusti )

amazinjoey
26 augusti · 1 010 Inlägg

CCRobin skrev:

cars4ever skrev:
Följer detta, lycka till smile

Kul att du vill följa, tack smile

vw_audi skrev:
kul med någon som även räddar "vanliga" bilar. följer denna tråd så klart

Ja visst, synd att alla Svensson bilar bara skrotas ut för småsaker smile

amazinjoey skrev:
Rengör silen.
Byt packningar, de låter nog pg låg oljenivå.
Byt turbo till 15T.  Jag kan lösa programvara till dig så du har en Aero 260hk med Biopower smile

Ja det är ju precis det jag ska göra.
Det lilla ventilsmatter som finns är nog mest troligt från att den inte riktigt orkar bygga det tryck som behövs på tomgång, tystnar vid varv. Oljenivån är inga problem i det här läget.
Tänker inte byta turbon på grund av att det inte är några fel på den och har inga planer på att trimma den här, räcker med mina andra projekt jag bygger för att ha kul smile

GT17 på den och de gillar ge sig, därav att jag rekommenderar byta smile Så bättre byta till 15T i förebyggande syfte, nya kina går för 1500kr.  Annars kan man köpa org för runt 1000kr.

Senast redigerat av amazinjoey (26 augusti )

CCRobin
26 augusti · 671 Inlägg

amazinjoey skrev:

CCRobin skrev:

cars4ever skrev:
Följer detta, lycka till smile

Kul att du vill följa, tack smile

vw_audi skrev:
kul med någon som även räddar "vanliga" bilar. följer denna tråd så klart

Ja visst, synd att alla Svensson bilar bara skrotas ut för småsaker smile

amazinjoey skrev:
Rengör silen.
Byt packningar, de låter nog pg låg oljenivå.
Byt turbo till 15T.  Jag kan lösa programvara till dig så du har en Aero 260hk med Biopower smile

Ja det är ju precis det jag ska göra.
Det lilla ventilsmatter som finns är nog mest troligt från att den inte riktigt orkar bygga det tryck som behövs på tomgång, tystnar vid varv. Oljenivån är inga problem i det här läget.
Tänker inte byta turbon på grund av att det inte är några fel på den och har inga planer på att trimma den här, räcker med mina andra projekt jag bygger för att ha kul smile

GT17 på den och de gillar ge sig, därav att jag rekommenderar byta smile Så bättre byta till 15T i förebyggande syfte, nya kina går för 1500kr.  Annars kan man köpa org för runt 1000kr.

Beror helt på hur servicen är gjord, min förra hade gått 37k med original turbo när jag sålde den och nuvarande ägare har fortfarande inte bytt. Arbetskollegans slog precis om till 46k med original gt17.

Dock så är väl inte servicen på den här kanske skitbra gjord eftersom det har satt sig i silen men så länge turbon känns bra och man fortsätter att sköta service så bör det inte vara några problem enligt mig smile

Sen är väl anledningen till att jag inte känt behovet av mer än ett steg 1 på dom här för att jag anser att det börjar springa iväg lite när man ska börja byta spridare för att få mer effekt. Visst det är kul men vi pratar fortfarande om en 1700kg automat kombi big_smile

Senast redigerat av CCRobin (26 augusti )

CCRobin
27 september · 671 Inlägg

Tog tag i att riva tråget idag, glömde dock bort att jag hade den här tråden så blev inte så mycket bilder. Men det är ju ganska rakt jobb, bort med främre avgasrör sen är det bara att släppa tråget och ta ner det och göra rent allt sen upp igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ac4598a59187a2b39b3a668e6b2bdd42.jpg

Själva silen och tråget var inte i så dåligt skick och oljan såg fin ut så tror inte direkt att något har tagit skada i motorn. Jag har ju själv inte lyckats framkalla någon blinkande motorlampa även fast jag har kört den ordentligt varm så tror inte det har varit så stort problem faktiskt men nu är det ju iallafall gjort i förebyggande syfte smile

Däremot satt oljefiltret något kopiöst hårt och fick kämpa ett tag med det för att byta.

Tog bort stiften eftersom ändå allt ska bytas och körde upp oljetryck med hjälp av startmotorn och det va inga större problem så jag fick vara nöjd för kvällen där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1a2082c9997a25f415d913b13e15f8a1.jpg

Nu ska jag bara göra klart servicen och sen kolla över lite allmänt och fixa låset till bakluckan efter det är det dags för besiktning smile

CCRobin
29 september · 671 Inlägg

Eftersom någon hade bytt flexrör och tagit bort mitten ljuddämparen och då helsvetsat avgasröret så det inte fanns en enda skarv så fick jag kapa av det och sätta en vag klamma istället när jag rev tråget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-041244fb362cab76a55c2f0be419c817.jpg


Igår gjorde jag färdigt servicen och bytte hjul och provkörde ett varv, hade dock förträngt att ventilkåpspackningen är dålig så den läcker olja sen märkte jag att grenrörspackningen är gången och pinnbultar till grenröret behöver bytas.

Har beställt hem grejer till det och förhoppningsvis blir det besiktning nästa vecka smile

CCRobin
3 oktober · 671 Inlägg

2st avdragna pinnbult till grenröret fixade och nya pinnbult i toppen och packningar till grenrör och turbo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0354c9d4eee963c0b73317415f6e45a3.jpg

Sen var det dags för ventilkåpspackningen, såg ut ungefär som att någon hade haft borta kåpan och sen bara kletat silikon på hela istället för att byta packning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b2d8d6612a31650f1c2b0a6561f8cd62.jpg


Packningen var stenhård och läckte rätt skapligt när motorn blev varm, nu är det rätt iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f7802ab693eb9864a2fedaf9dc541620.jpg

Ser ju rätt skaplig ut på ett par 17". Tanken var att bara städa ur den och tvätta av den innan besiktningen men det uppkom lite mer småfel som måste fixas. Bältet var frasigt på förarsidan och behöver bytas sen ville inte bakluckan låsas. Även oljetryckslampan började lysa på tomgång efter att ha varit igång ett bra tag och ett litet prov varv. Dock så var det inget ventilsmatter eller liknande som brukar bli vid dåligt oljetryck så ska börja med att byta givaren tänkte jag. Såg ju inte så farligt ut i tråget när jag hade ner det heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7ce5286799b7cd59df5cca47f117391c.jpg

CCRobin
17 oktober · 671 Inlägg

Dom flesta som håller på med bilar på hobbynivå vet säkert vad jag menar, ibland köper man en bil med ambitioner och intalar sig själv att "det går fort, det är inte så mycket att göra" och sen skiter det sig big_smile

Med den inledande texten går vi över på lite bilder.

Fortsatt dåligt oljetryck och bestämde mig för att riva tråget och lager. Möttes av några dåliga ramlager men vevlager var okej.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-18a2d75b544c00ba2c1142b2347f00f9.jpg

Veven hade faktiskt klarat sig skapligt, några små märken men gick att putsa till hyfsat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2abcfe500608a29c7ba1c3c059da34da.jpg

Monterade allt igen men nya vev + ramlager och startade upp den på rätt billig olja och körde i en mirakelkur för att förhoppningsvis få ut mer spån i oljekanaler.

Även oljekylaren byttes för att minimera antalet spån i motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-586c67eb0779ee5ef2170431c878f5e8.jpg

Däremot så började servopumpen föra ett väldans oväsen och insåg rätt snabbt varför, under bilen rann det servoolja. Standard servorör/kylslinga som rostat sönder.

Jahopp, inhandlas nya rör samt servoolja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-28eb9376380d6b80ce5ec36597e6ddab.jpg

Gamla rören vek jag av för smidigare borttagning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-24373b4e9132b99a01b7393e56635773.jpg

Efter lite pill satt nya på plats istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1106155e69b9795ad91a2fab0f739d84.jpg


Lät den gå varm med motor skölj och olja så nu ska jag bara slå i ny olja och filter och sen tömma den med innan jag slår i oljan som den får gå med lite längre för att förhoppningsvis få ut det mesta av eventuella spån som ligger kvar i motorn.

Egentligen hade det kanske varit bättre att hitta en friskare motor att få i men just nu finns varken tid eller ork att hålla på med den här. Den måste vara besiktad i slutet av månaden iallafall för att kunna brukas när andra projekt måste ha platsen.

Jdmboy96
17 oktober · 183 Inlägg

Spännande 😁

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Snurriis
17 oktober · 746 Inlägg

Hur funkade mirakelkuren? ☺️

CCRobin
18 oktober · 671 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Spännande 😁

Ja vi får se vad som händer 🤪


Ikväll kördes två oljebyten, avslutade lite mobil 1 olja som den ska få gå med någon vecka eller två innan nästa byte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0d9cd665a1eaf1c99ade2f80a2c18a35.jpg

Imorgon är det besiktningsdags så vi får se hur det går.

CCRobin
20 oktober · 671 Inlägg

Den gick inte rakt igenom besiktningen men bättre än jag trodde faktiskt, dragkroken är ju lite surt och diskuterade med bes mannen men han stod på sig att den inte funkade även om jag hade satt dit och tagit bort den 3 gånger kvällen innan för att verkligen se så det funkade.

Bakbromsen höger måste kollas över, den är anliggande men släpper efter ett tag enligt honom samt dåliga bromsvärden så troligen ok eller om slangen släppt invändigt och stryper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0a9110ae4695eba17a4251f6c12c14f5.jpg

Men 3st tvåor får man ändå vara nöjd med, kunde som sagt vara mycket värre smile

Jdmboy96
21 oktober · 183 Inlägg

Easy fix ju smile

Audi A3 "Ägget" (1999)
Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
CCRobin
21 oktober · 671 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Easy fix ju smile

Javisst smile

Ledig dag så blev att fixa lite.

Bromsoket höger bak hade sett bättre dagar, det var nästan tvärstumt.

Som tur är så hade jag ett relativt nytt på en reservdelsbil så det blev ett byte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-553f61f7c60ec0e59f0b7ac02e629038.jpg

Spänningen är olidlig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0c9c99828d3b992a1cf8cbeaacaa4c72.jpg

Nu gick det igenom. Behövde inte ens pilla på dragkroken utan jag tog det direkt när jag körde in och förklarade läget. Han fick dit den direkt utan några konstigheter så vi skrattade lite tillsammans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1758a0e6b89083cf8c56c6fcf37a28ba.jpg

Nu är ju frågan vad jag ska göra med den när den är godkänd. Har ju redan min andra med lucka som fick sig vinterdäck idag.

Brorsan är lite inne på att byta ut sin tråkigare 9-5 utan lucka så kanske blir att sälja till honom. Men det är ju lite småpill kvar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-538464a6f35c3918e4b2e6c7e50fbc06.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang