Sprutlackera rollad bil

Duett62
5 september 2021 · 14 Inlägg

Tjena har en rollad bil som jag skulle vilja sprutlackera, någon som gjort detta? Går de o få ett vettigt resultat? Måste all tidigare färg slipas bort eller räcker det med att matta ner den?

zzr94092
5 september 2021 · 4 383 Inlägg

Om du lackerar över en tidigare rollad bil,så kommer den fortfarande se rollad ut.. Så all rollad färg måste bort,och vad är det för färg,tål den ens en billack.

Low
5 september 2021 · 3 304 Inlägg

Självklart så kan du slipa det jämnt, så länge du litar på under arbetet under den rollade färgen.

doktorduett
5 september 2021 · 342 Inlägg

rollad färg är som regel inte 2 komponent o tål inte 2 komponent bil lack.
den bubblar upp direkt

torsen
5 september 2021 · 7 230 Inlägg

Det blir till att slipa ner all lackering, utom möjligen trösklar/sidobalkar m m under.
Sprutlackade i min ungdom en SAAB med elektrisk spruta.
Det gör jag inte om.
Ytan blev som på grapefruktskal.
Ej 2-komponentlack så jag fick vänta länge innan lacken hade torkat/hårdnat.
Annars går den inte att slipa ner.
Våtslippapper och vattenbegjutning under arbetet.

zzr94092
5 september 2021 · 4 383 Inlägg

Har en fråga som inte har med TS bil att göra men,:"vad menas med att någon har reagerat på mitt inlägg"?

Christian S
6 september 2021 · 4 816 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har en fråga som inte har med TS bil att göra men,:"vad menas med att någon har reagerat på mitt inlägg"?

det är för att någon har tryckt på "gilla knappen" som ser ut som ett hjärta i ett inlägg som du gjort, om du tittar på ditt första inlägg i den här tråden så ser du att Vettemannen har gjort det då hans användarnamn står jämte "gilla knappen" och att någon håller med då det är en "bock" och en 1 jämte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 september 2021 · 13 731 Inlägg

den rollade färgen måste bort..     det räcker med att en bil är målad dåligt så blir det katastrof  det var derför jag gjorde mig av med min gamla 740turbo som var i skapligt skick men något pucko hade målat den utan att göra ett bra underarbete så färg började flaga då vet man att det är bara att ta bort all färg. och det är inte värt besväret tyvärr..   du kommer få stå och gnugga på bilen i veckor innan du fått bort allt.   sen kan man börja med att fixa till underarbetet och fixa bucklor rost osv för att sen måla den..         att måla bilen är ungefär 5% av jobbet som krävs på en bil som är okej från start resten är rent för arbete.. slipning spackling  är det som tar tid..  är inte bilen väldrig speciell köp en annan tyvärr.   det är inte för att vara elak men du kommer kräkas  ett apr tusen gånger innan du kommer vara nära färdig för målning.        räcker med att någon varit på med sprejfärg så kan man få ett helvete och att försöka sig på när någon rollat okänd färg på den kommer ge rejäla problem

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang