Modifiera integrerad wastegate

chareslee
8 september 2021 · 5 Inlägg

tja, tänkte kolla av här om det är någon som gett sig in på att modifiera den icke justerbara wastegaten på 945 ltt (b230fk)
min tankegång är att man kanske kan ersätta wg stången med en gängad stång såsom fulltrycksturbon.
eller är det något mer som skiljer på de två wastegatesen? tacksam för svar!

simlar
8 september 2021 · 5 525 Inlägg

Det går att göra så men inte värt besväret.

Det enda den justerbara delen på wastegatestången är till är för förspänning av wastegate.
Fjädern i själva klockan är för klen för att höja laddtrycket mer än 0,1-0,2bar genom att korta stången/förspänna fjädern mera.

Montera en strypventil/dawes device eller pysventil om du vill ha en väldigt simpel "laddtrycksreglering".

Senast redigerat av simlar (8 september 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
chareslee
8 september 2021 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Det går att göra så men inte värt besväret.

Det enda den justerbara delen på wastegatestången är till är för förspänning av wastegate.
Fjädern i själva klockan är för klen för att höja laddtrycket mer än 0,1-0,2bar genom att korta stången/förspänna fjädern mera.

Montera en strypventil/dawes device eller pysventil om du vill ha en väldigt simpel "laddtrycksreglering".

Har redan en pysventil men planen är att trimma mer med spridare, 3"lmm och chip.
känns ju som klockan borde vara samma förutom själva stången då det är exakt samma turbo i ltt som ftt.
laddar 0,5 som max just nu med pysventil

simlar
9 september 2021 · 5 525 Inlägg

Till att börja med så är det ingen idé att sätta 3" lmm och större spridare på original-turbon.
13C räcker som bäst till 200hk på veven.

Får du inte laddet över 0,5bar med pysventil så pyser du antingen för lite eller så är något fel.
Rycker du slangen från wastegateklockan får du 1bar+ med laddtryck men då öppnar inte wastegate = skenladd.

Senast redigerat av simlar (9 september 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lucif3r
9 september 2021 · 2 215 Inlägg

Som sagt, fjädern är för klen i LTT-klockan för att justerbar stång ska ge något.
Köp en "riktig" justerbar wastegate istället, dom brukar vara justerbara mellan ca 0.7 och 1.7bar och kostar inte speciellt många kronor.

Men största begränsningen är värmefläkten du har som turbo. Den pallar inte mycket.

chareslee
9 september 2021 · 5 Inlägg

Lucif3r skrev:
Som sagt, fjädern är för klen i LTT-klockan för att justerbar stång ska ge något.
Köp en "riktig" justerbar wastegate istället, dom brukar vara justerbara mellan ca 0.7 och 1.7bar och kostar inte speciellt många kronor.

Men största begränsningen är värmefläkten du har som turbo. Den pallar inte mycket.

yes förstog det, planen var att köra med endast spridare lmm och chip under vinter nu då det räcker gott och väl med 200ish på veven. sen blir det nog t3t4 till sommaren.
blir nog att köpa en riktig justerbar klocka 👍

chareslee
9 september 2021 · 5 Inlägg

Uppdatering, fick mycket bättre friladd när jag tog bort slangen till wgn redan vid nippeln, och inte genom ett t-rör, laddar över 1 bar och bryter på tryckvakt nu.
men nu har jag fått erbjudande att köpa en wgklocka från en ftt som är ställbar, hur mycket pallar en sån?

Lucif3r
9 september 2021 · 2 215 Inlägg

ca 0.8.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang