Problem med bromstryck

Tenco
21 september 2021 · 173 Inlägg

Tjena
Har trubbel med mitt bromstryck. När bilen står stilla så har jag bra bromstryck. Men så fort jag kör frammåt så går pedalen i golvet.

Stänger jag av bilen så kommer trycket tillbaka

Brådhis * Voff voff *
21 september 2021 · 10 277 Inlägg

Trabant? Volvo? Iveco?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tenco
22 september 2021 · 173 Inlägg

Brådhis skrev:
Trabant? Volvo? Iveco?

Volvo 240 med b230f

Mossan1
22 september 2021 · 2 805 Inlägg

Sparsamt med info.

Så när den rullar åker pedalen i golvet?

Motor av eller igång har inte med saken att göra, utan endast rörelsen?

Och lika om.den rullar bakåt?

Gissar att den inte har ABS?
Vet ej om det kanske fanns på någon senare 240 kanske
Annars är det sannolikt där felet är.

Gissar även att detta är konsekvent och upprepas vid varje tilfälle, och inte hände EN gång, varpå bilen genast parkerades och inlägget skrivs?

Jag gissar också att du inte stillastående måste pumpa för att få bromstryck?

Annars borde det vara uppenbart fel vid minst ett av bromsoken/skiva/ eller belägg.

Huvudcylindern påverkas inte av bilens rörelse.

Senast redigerat av Mossan1 (22 september 2021)

Tenco
22 september 2021 · 173 Inlägg

Ingen abs, på den. Och ja det upprepas varje gång.

Mossan1
23 september 2021 · 2 805 Inlägg

Har du ens tittat vid hjulen hur det står till med bronsok, skiva och belägg?
Det framgår inte.

Der framgår heller inte om detta har uppstått plötsligt, bilen har införskaffats med detta fel, om den stått i lada i 15år, eller om detta uppstod efter att man gjort något med bromsarna.
Väsentlig information som saknas här.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2021 · 17 468 Inlägg

Känns som det är något med vacuum som jävlas...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tenco
23 september 2021 · 173 Inlägg

Tar å skriver mer utförligt.

Bilen i fråga är en Volvo 244 från 1988 utan abs. Bromsoken är bytta till biltemas bromssok.

Bromsfördelaren är precis bytt för att den gammla sprack.

När all luft är borta ifrån bromssystemet med biltema luftare som sätter tryck mef bromsvätska fram vid bromsvätske behållaren.

Direkt efter att ha luftat så nyper bromsarna som dom ska å pedalen är relativt hård.

Men, så fort jag sätter ner bilen och alla 4 hjul börjar snurra så försvinner bromstrycket. Om man syänger av bilen å står stilla å pumpar pedalen några gånger så blir den relativt hård igen.

Efter att ha luftat så har bromsolje nivån varit övet max nivån, hela vägen upp till toppen.

Beläggen är nya runt om.

Xebers76
23 september 2021 · 2 265 Inlägg

Med motorn av och pumpa på bromsen så tar vakuum-reserven slut varpå pedalen blir stum då du inte har någon bromsservo alls just då.

Har bromsoken fram luftnipplarna uppåt eller neråt?

Att pedalen skulle gå i golvet först när bilen kommer i rullning kan jag inte få ihop. Däremot blir den ju mjukare när motorn startas och det åter blir vakuum i bromsservot.

Går pedalen ner i golvet eller är det en bit kvar? (med motor igång)

Mossan1
23 september 2021 · 2 805 Inlägg

Jag minns att Volvo med dubbla kretsar i varje framok var lite svåra med luften.
Ofta, fick man efterlufta, trots flitigt luftande innan.

Om jag minns rätt satt det TRE luftnipplar per ok. Det högst upp fick man "alltid"lufta efter.

Jag kan blanda ihop med 140serien.

Tenco
23 september 2021 · 173 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag minns att Volvo med dubbla kretsar i varje framok var lite svåra med luften.
Ofta, fick man efterlufta, trots flitigt luftande innan.

Om jag minns rätt satt det TRE luftnipplar per ok. Det högst upp fick man "alltid"lufta efter.

Jag kan blanda ihop med 140serien.

Helt rätt. Dubbla kretsar fram och 3 nipplar på båda fram oken. Men har lyckats få iordning bromsarna med samma o:k innan.

Tenco
23 september 2021 · 173 Inlägg

Xebers76 skrev:
Med motorn av och pumpa på bromsen så tar vakuum-reserven slut varpå pedalen blir stum då du inte har någon bromsservo alls just då.

Har bromsoken fram luftnipplarna uppåt eller neråt?

Att pedalen skulle gå i golvet först när bilen kommer i rullning kan jag inte få ihop. Däremot blir den ju mjukare när motorn startas och det åter blir vakuum i bromsservot.

Går pedalen ner i golvet eller är det en bit kvar? (med motor igång)

Om jag startar bilen å står stilla så är pedalen som den ska. Den går att trycka ner men inte allt för långt. Men så fort man börjar rulla så skiter de sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang