Kan det vara något annat än bränslepumpen?

victorimba1
2 oktober 2021 · 56 Inlägg

Hej,

Har haft följande symtom på min Saab 9-3 från 2002. Vid start gick den som den skulle i cirka fem minuter eller så innan motorn började tveka för att strax därefter dö. Detta hände varje gång. Efter bilen gått på tomgång en minut eller så ändrades ljudet hos bränslepumpen då den ljudligt började väsnas. I mitt diagnostikverktyg såg jag att datorn skrek efter mer bränsle vid varje tillfälle innan motorn dog.

Så, jag plockade fram gummiklubban och började slå på bränsletanken (under bränslepumpen) när jag märkte att motorn höll på att dö. Det kan varit tillfälligheter men vid varje omgång blev värdena bättre och bilen höll tomgången. Tilläggas ska att bränslemätaren stod precis ovanför den röda markeringen.

Efter ett par omgångar med klubban och 10 liter bensin i tanken kan jag nu inte få motorn att dö överhuvudtaget. I detta läge vill jag säga att pumpen håller på att lämna denna jord och vill byta den tillsammans med bränslefilter. Värt att notera är att föregående ägare bytte pumpen för strax under ett år sedan.

Så, vad tror ni? Otur med den nya pumpen eller kan det vara något annat i det här läget? Har tyvärr inte verktygen för att kunna mäta upp bränsletrycket.

Xebers76
3 oktober 2021 · 2 265 Inlägg

Låter helt klart som pumpen om den vaknar av att man slår på tanken, vet fler som gjort just så på den modellen.

Har förra ägaren kanske satt dit en billig pump?

Snurriis
3 oktober 2021 · 761 Inlägg

Lyser esp/tcs lampan å motorlampa i bilen?
Ifall den gör det så har åven spjällhuset gått i "Limp home" läge, vanligt fel på första gen T7 motorer hos Saab.

Men inge komstigt att bensin pumpen dör, bytte min pump på min 9-5a efter att den lät som en bosch 044 pump.

Kom ihåg om du nu byter pumpen, byt även brönslefiltret samtidig.

Mossan1
3 oktober 2021 · 2 805 Inlägg

Det är inte nån pickupslang eller nått som läcker så den suger luft?
Då kaveterar pumpen och ger dåligt bränsletryck och ljud.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang