Hjälp

SebastianPrim
4 oktober 2021 · 1 Inlägg

Tjenna! Har ett problem med min volvo v70 gen 1 och jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Problemet är att kör man bilen en kort stäcka så att bilen inte hinner bli så varm så har han svårt att starta igen. Har hört att det kan bero på VVT-ventilen och bränslerelät men skulle vart härligt att någon kunnig kunde ge mig något tips på vad det kan bero på och vad man kan prova att byta först:)

Och innan någon kommenterar Nej jag tänker inte byta bil:)

Volvo V70 I "Gräsklipparn" (1998)
zzr94092
4 oktober 2021 · 4 378 Inlägg

"Inget fel" ,dom är bara sådana!!

Brådhis * Voff voff *
4 oktober 2021 · 10 245 Inlägg

SebastianPrim skrev:
Tjenna! Har ett problem med min volvo v70 gen 1 och jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Problemet är att kör man bilen en kort stäcka så att bilen inte hinner bli så varm så har han svårt att starta igen. Har hört att det kan bero på VVT-ventilen och bränslerelät men skulle vart härligt att någon kunnig kunde ge mig något tips på vad det kan bero på och vad man kan prova att byta först:)

Och innan någon kommenterar Nej jag tänker inte byta bil:)

Läs ut värden/mät värden från tempgivarna. Dels kylvattentemp och dels utomhustemp. Ger dom fel värden blir bilen svårstartad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
5 oktober 2021 · 2 831 Inlägg

zzr94092 skrev:
"Inget fel" ,dom är bara sådana!!

Nej, dom är inte alls sådana. Som Brådhis säger. Kolla temp givare.

zzr94092
5 oktober 2021 · 4 378 Inlägg

Ett mycket vanligt problem på dom.

Lucif3r
5 oktober 2021 · 2 183 Inlägg

zzr94092 skrev:
Ett mycket vanligt problem på dom.

Inte direkt... Du blandar nog ihop det med det s.k. "lawnmower syndrome", vilket kan hända om man startar bilen och nästan direkt stänger av den. Det problemet drabbar nästan uteslutande bara tidiga 850, och är mer eller mindre ett ikke-problem på S/V70. Speciellt dom senare årgångarna 99-00.

zzr94092
5 oktober 2021 · 4 378 Inlägg

Från -99 verkar det som problemet är borta..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang