Köpråd smart batteriladdare

caromania Forummoderator
9 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Folket, jag har en ctek-laddare men skulle behöva ytterligare minst två stycken. Jag tycker däremot att de är saftigt dyra. Hur är era erfarenheter kring andra smarta laddare? Får ju gärna vara så billiga som möjligt eftersom jag behöver flera...
Ös på!
😜

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 oktober 2021 · 14 046 Inlägg

caromania skrev:
Folket, jag har en ctek-laddare men skulle behöva ytterligare minst två stycken. Jag tycker däremot att de är saftigt dyra. Hur är era erfarenheter kring andra smarta laddare? Får ju gärna vara så billiga som möjligt eftersom jag behöver flera...
Ös på!
😜

Man får oftast vad man betalar för men det är inte alltid hela sanningen. Själv så är jag rätt så nöjd med CTEK, har flera stycken. Men det är kul att få höra om det finns andra laddare  som är lika bra som CTEK men till ett bättre pris.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
9 oktober 2021 · 5 727 Inlägg

Problemet med dessa "smarta" laddare är att de (åtminstone den CTEC -laddare jag har) , inte kan ladda blybatterer som är ordentigt urladdade, då krävs det en vanlig, gammal, hederlig  laddare.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 oktober 2021 · 14 046 Inlägg

jaka54 skrev:
Problemet med dessa "smarta" laddare är att de (åtminstone den CTEC -laddare jag har) , inte kan ladda blybatterer som är ordentigt urladdade, då krävs det en vanlig, gammal, hederlig  laddare.

Jag har ett par sådana som jag börjar ladda med ett tag innan jag byter till CTEK.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
9 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Problemet med dessa "smarta" laddare är att de (åtminstone den CTEC -laddare jag har) , inte kan ladda blybatterer som är ordentigt urladdade, då krävs det en vanlig, gammal, hederlig  laddare.

Absolut men jag har redan en sådan. Nu handlar det inte om att ladda urladdade batterier utan om att underhållsladda mina fyra hobbybilars batterier under vintern.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
9 oktober 2021 · 5 836 Inlägg

Biltemas har ju fått rätt bra betyg

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=335088

Lucif3r
10 oktober 2021 · 2 211 Inlägg

jaka54 skrev:
Problemet med dessa "smarta" laddare är att de (åtminstone den CTEC -laddare jag har) , inte kan ladda blybatterer som är ordentigt urladdade, då krävs det en vanlig, gammal, hederlig  laddare.

Är inte riktigt villig att hålla med här. Min CTec är nog närmare 15 år nu, och en då av billigare modell. Den har fått liv i 2st totaldöda batterier. Då menar jag så döda att multimetern inte gav ett endaste utslag när man mätte. Senaste batteriet tog 3 dagar innan det "hoppade igång".
Skulle säkerligen gå fortare med en gammal hederlig laddare som kan "chocka" batteriet, men att säga att smarta laddare inte KAN ladda ordentligt urladdade batterier är bara fel...
Ett av dessa batterier kasserades, det var helt enkelt trasigt i en eller flera celler. Det senaste lever kvar ännu, det var "bara" totalt urladdat.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2021 · 13 741 Inlägg

https://www.clasohlson.com/se/Batterila … ransaction

jag har den där.   kanon nöjd med den..  tror dock jag gav ungefär hälften av det priset när jag köpte den..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
10 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Cotech-15-A/p/36-4022?utm_source=prisjakt&utm_medium=price&utm_campaign=se%20%7C%20%7C%20transaction

jag har den där.   kanon nöjd med den..  tror dock jag gav ungefär hälften av det priset när jag köpte den..

Jag har faktiskt kikat på den, bra info där!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marcus_89 Biltokig elektriker
10 oktober 2021 · 3 352 Inlägg

caromania skrev:
Folket, jag har en ctek-laddare men skulle behöva ytterligare minst två stycken. Jag tycker däremot att de är saftigt dyra. Hur är era erfarenheter kring andra smarta laddare? Får ju gärna vara så billiga som möjligt eftersom jag behöver flera...
Ös på!
😜

Mina föräldrar har flera laddare från Jula. De har funkat klockrent, laddar både bilar och åkgräsklippare med det. Den är lite plastigare än ctek och har ingen snabbkontakt, bara batteriklämmor. Men funkar jättebra. https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-608201/

Man får flera för vad en ctek kostar.

https://www.amazon.se/URAQT-Batteriladd … amp;sr=8-2

Denna har jag till mitt båtbatteri på 100Ah, har funkat bra i ett år nu och laddar upp det fort smile

caromania Forummoderator
10 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Biltemas har ju fått rätt bra betyg

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=335088

Snål som man är så lutar det nog mot ett par sådana.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
10 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Marcus_89 skrev:

caromania skrev:
Folket, jag har en ctek-laddare men skulle behöva ytterligare minst två stycken. Jag tycker däremot att de är saftigt dyra. Hur är era erfarenheter kring andra smarta laddare? Får ju gärna vara så billiga som möjligt eftersom jag behöver flera...
Ös på!
😜

Mina föräldrar har flera laddare från Jula. De har funkat klockrent, laddar både bilar och åkgräsklippare med det. Den är lite plastigare än ctek och har ingen snabbkontakt, bara batteriklämmor. Men funkar jättebra. https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … re-608201/

Man får flera för vad en ctek kostar.

https://www.amazon.se/URAQT-Batteriladd … amp;sr=8-2

Denna har jag till mitt båtbatteri på 100Ah, har funkat bra i ett år nu och laddar upp det fort smile

Fan den var ju ännu billigare! Gött!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
10 oktober 2021 · 7 235 Inlägg

Tror nog att jag tyvärr måste hålla med CTEK:s handläggare.
Man kan ha otur även med en CTEK.
Min "stora dyra super-CTEK" lade av strax efter garantitidens utgång = någon eller några månader.
Bara att finna sig i.
Köpte då i stället en "lågbudget-CTEK" hos JULA, när de hade "Klubbpriserbjudande".
Den har nu använts nästan dygnet runt i minst 5 år - kanske 8 - minns inte.
Den "roterar" dygnet runt på 4 bilbatterier.
Tills för några år sedan även på ett MC-batteri.
På 2 hobbybilar har jag fasta "snabbanslutningar" så jag inte ens behöver öppna motorhuvarna.
Snabbanslutningarna var standard på "den DYYYYRA CTEK:en".
Knipsade av den då laddaren gick till återvinningen och skarvade "lågpris-CTEK:ens" laddkablar.
Skaffade flera "snabbisar" så det bara är att enkelt låta "lågbudget-CTEK:en" turnera på batterierna.

Utmarks-Loke
10 oktober 2021 · 5 836 Inlägg

Jag köpte en CTEK en gång när jag bodde inne i samhället och batteriet blev tomt på bilen, och den lilla biltillbehörsbutiken där bara hade de laddarna. Den har fungerat bra hela tiden men knappen man startar den med har alltid varit trög, ända från början. Borde ju returnerat den men just då var jag bara glad att jag fick igång bilen och brydde mig inte.

torsen
10 oktober 2021 · 7 235 Inlägg

"Snik-CTEK:en" som JULA sålde för "klubbmedlemspris" 249:- har inga knappar alls - endast 3 lysdioder.

MammDiin
10 oktober 2021 · 2 019 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag köpte en CTEK en gång när jag bodde inne i samhället och batteriet blev tomt på bilen, och den lilla biltillbehörsbutiken där bara hade de laddarna. Den har fungerat bra hela tiden men knappen man startar den med har alltid varit trög, ända från början. Borde ju returnerat den men just då var jag bara glad att jag fick igång bilen och brydde mig inte.

Ja den där jävla knappen verkar de ha problem med. Kan ta närmare minuten ibland för mig när jag ska ändra läge på den 10A laddare jag har.
Man borde väl skruva isär den och löda dit en ny, så man slipper det störande problemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang