Ford kuga 2011 DPF relaterade problem

AEN
10 oktober · 667 Inlägg

Vår kuga har fått lite dpf problem.
Började skrämmande  med en stor motorfelslampa som lös och skrek (tack ford för att överdriva en aning)
Stängde av bilen och startade igen och allt är normalt.
Några dagar senare kommer istället en CEL som också den försvinner efter lite körning och omstart.
Någon dag sedan ytterligare en CEL och ytterligare senare en röd motorfelslampa ( inte tillsammans dock) och bilen blir " trött" ett tag för att sedan gå normalt igen. Allt försvinner vid omstset
Loggar nu koder och får en P2002 samt en P2452.
Raderar koderna och allt verkar frid och fröjd en vecka tills idag när jag får en ny motorfelslampa. Loggar nu endast en P2002.

Jag har kört på låg växel längre sträcka nu och kört i en DPF cleaner så får vi se om det blir någon skillnad.
Bilen har gått 10 000mil vilket känns lite kort för att en DPF ska bli igensatt helt. Kan inte tala för tidigare ägare men bilen går sällan kostar än 3-4 mil på landsväg och motorväg när den körts.
Upplever ingen skillnad i förbrukning eller kraft förutom när EML lampan tänds.

Någon med erfarenhet av detta?
Är det verkligen partikelfiltret som är igensatt eller något annat som trycksensorn eller slangarna från dpf till sensorn?
https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-470568f40aa3ecca2bff72ad8d465608.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-87472b56458bef599a1a6ff8a42f5bd2.jpg

Jesper328
10 oktober · 774 Inlägg

Sätter mina pesetas på differentialtrycksgivaren när det kommer till en så lågmilad bil, samt att du har försökt bränna ur dpf.

Hade filtret varit igensatt så hade du haft reducerad prestanda.

Givetvis så kollar du signalspänning till givaren först, och slang.

Senast redigerat av Jesper328 (10 oktober )

AEN
10 oktober · 667 Inlägg

Känns lovande.  Det har varit mycket problem senaste tiden... rasade växellåda och nu två brustna fjädrar fram.
Har beställt en trycksensor från skruvat (690kr) och ska testa och byta. Känns som en struntsumma mot alternativet.

Bilen går mycket  bra i övrigt ( när inte motorfelslampa lyser)
Mycket pigg och accelererar fint.

Ska kolla signalspänningen.
Mäter jag i kontaktdonet till sensorn? 5v ?

Har inte tillgång till lyft tyvärr så svårt att kontrollera slangarna i närtid.
Frågan är om  dessa kan ha skadats vid växellådsbytet... ex när man hängde loss kardanaxeln? Fast det var ju ett tag sedan... skulle väl kommit direkt om någon skada uppstod då?

Senast redigerat av AEN (10 oktober )

Presidento Of World
11 oktober · 3 034 Inlägg

Är det inte intervall på DPF på Ford bilar? Har för mig att det är just 10k mil som det ligger på.

Nån får rätta mig om jag blandat ihop något

Presidento saknar signatur
AEN
11 oktober · 667 Inlägg

Det är 2.0l tdci 163hk motorn om det nu spelar någon roll.
Ingen eolysen vätska.

Det ser ut ser ut som tidigare ägare bytt sensorn vid tidigare tillfälle då slangarna har blivit lossade och klämmor ersatts med skruvklämma (ser inget i tidigare protokoll dock)

Just nu har jag bara en p2002 (återställd tills larmet går igen) men tidigare hade jag även P2452 som väl egentligen inte påvisar något fel på partikelfilter utan snarare sensorn i sig eller?

Senast redigerat av AEN (11 oktober )

Jesper328
11 oktober · 774 Inlägg

Ja, P2452 är väl egentligen en kod på sensor, krets, eller styrdon.
Kan mycket väl vara något annat också, egentligen behövs väl en ”riktig” felsökningsdator för att iaf kolla vilket tryck sensorn läser av.

Men om du nu redan beställt en ny sensor så får du väl börja i den änden.
Och ja, du bör ha 5v på ena kabeln upp till sensorn.

xXSammy
11 oktober · 6 156 Inlägg

Skicka reg. nummer via PM så fixar jag ett kopplingsschema åt dig om du vill mäta

Är den ombyggd sen tidigare? Tidiga modeller hade tryckgivaren vid batterilådan som sedan flyttades ner

DPF anses som "lifetime" men sätter den bara felkod P2002 så fungerar antingen inte doseringsventilen (spridaren innan dpf) eller så har filtret gått sönder

Troligen spridaren eller tryckfallsgivaren då den satt kod innan, men spridaren tillhör inte ovanligheterna

De/Dem
AEN
11 oktober · 667 Inlägg

Ok
Kxn470

Sensorn sitter vid batteriet.

Vart sitter spridaren till dpf om den ens har sådan? Modellen tror jag inte har någon extern tillsättning av additiv

Senast redigerat av AEN (11 oktober )

xXSammy
11 oktober · 6 156 Inlägg

Kolla om denna länk funkar: https://smallpdf.com/result#r=e047f98e6 … e-document

Additivtank hade endast Focus/C-max 2010 med 1.6L dieseln

Spridaren har du framför DPF, efter katalysatorn
Den brukar inte sätta felkod på den även om säkring F15 (20A) går sönder
Edit: Om  glödstiftet är trasigt i spridaren (En enhet) sätter den felkod P269F. Om bara spridaren är trasig/täppt sätter den P2002
Har du tillgång till datalogg och kan se temperatur EGT1 och EGT2 så kan du testa ventilen den vägen - Om temperaturen ligger jämnt hela tiden så fungerar inte spridaren alls eller så är det stopp i den

C1E156A
https://i.imgur.com/AhrXuWD.png?1

Senast redigerat av xXSammy (11 oktober )

De/Dem
AEN
11 oktober · 667 Inlägg

Stort tack.
Jag vet inte exakt vad min läsare klarar av, en av de billigare från biltema mest bara för att kunna läsa och 0a koder.
Det finns lite livedata men osäker på om den läser det.
Om inte annat så ska bilen till verkstaden och byta fjädrarna fram. Han skulle försöka starta en tvingad generering av filtret när den ändå var inne så får vi se om det går. Kan be dem kika på dessa värden då.

xXSammy
11 oktober · 6 156 Inlägg

Uppdaterade lite gällande felkoder

De/Dem
AEN
11 oktober · 667 Inlägg

Ok så om spridaren är kass så ger den P2002... trodde det var koden för mycket motstånd i filtret?!

AEN
11 oktober · 667 Inlägg

Säkring 15 används ej står det i boken?

xXSammy
11 oktober · 6 156 Inlägg

Mja

P2002 (Inom Ford) = Verkningsgrad partikelfilter
Koden sätts om slangarna till tryckfallsgivaren gått av (Kanske även felkopplade)
Om DPF inte kan bränna ur tillräckligt pga felaktiga förhållande > Andra fel på motorn, dålig motorolja, dålig(a) spridare (Om inte en extra finns) eller att filtret i sig inte kan bränna ur tillräckligt

Senast redigerat av xXSammy (11 oktober )

De/Dem
xXSammy
11 oktober · 6 156 Inlägg

AEN skrev:
Säkring 15 används ej står det i boken?

Ska vara den enligt servicebrev

4. Kontrollera om det har gått en säkring i huvudsäkringsdosan.

ANM. En del bilar har eventuellt inte ett lock av senaste version för säkringsdosan. Det äldre locket till säkringsdosan har en annan säkringsbenämning.

1. Kuga 2008.5 – säkring F15, 20 A (blå) – extravärmarens glödstift

2. S-MAX/Galaxy 2006.5; Mondeo 2007.5 – säkring F6, 20 A (gul) – extravärmarens glödstift

De/Dem
AEN
11 oktober · 667 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-396eb97fc235210bca84c02b7df0c3d4.jpg

Skulle det kunna vara nr 21 eller nr24?

xXSammy
11 oktober · 6 156 Inlägg

Instruktionsboken är skriven för en Euro4 medans bilen du har är Euro5  ; )

Ska vara säkringen närmast motorn, första raden ovanför den lodrätta kontakten i säkringsdosan

Senast redigerat av xXSammy (11 oktober )

De/Dem
AEN
11 oktober · 667 Inlägg

Spännande.. ja det var den som följde med bilen så...
Får kika vid tillfälle men det är säkerligen inte säkringen som är trasig men såklart värt att kolla innan man går vidare med annat

Senast redigerat av AEN (11 oktober )

AEN
13 oktober · 667 Inlägg

Nu kom motorfelslampan igen när frun körde i 120 på motorvägen.
Inte varit något på två dagar innan och ca 15-18 mils körning.
Kan det vara relaterat till att larmet kommer när bilen försöker starta en automatisk renegering?

Senast redigerat av AEN (13 oktober )

AEN
13 oktober · 667 Inlägg

Tydligen gav dagens motorfelslampa ingen lagrad felkod...
Har nu bytt ut differentialtryckgivaren så får vi se om det gör någon skillnad.

Kan inte heller se att någon relevant säkring skull vara trasig


https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-6a366924e07abbdb8129468f9425d84e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-9a07f7ee75c0e354dbb4e24800c97042.jpg

Senast redigerat av AEN (13 oktober )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang