Volvo 745 88:a startar oftast (och ibland inte) - LÖST

745-88a
13 oktober · 8 Inlägg

Tack för att jag kan få råd här.

Har ägt min 745:a i 14 år och är mycket nöjd med den.

Förra hösten började ett svårfunnet fel - startmotorn drog inte runt när jag
vred på nyckeln.
Det klickade bara i nåt relä borta vid handskfacket.

***
Det märkliga felet går bort efter mellan 15 minuter och 10 timmar.
Efter att ha "vilat" startar bilen som vanligt.
Gäller såväl vid kall som varm motor.

Startar förstås i backe helt perfekt.

***
Sen dess har jag bytt/gjort följande:
* - Extra jordkabel
* - Bytt solenoid
* - Bytt till ny startmotor
* - Bytt relät som sitter på tryckkärl kylvatten

***
I våras upphörde krånglet och bilen har varit lättstartad hela sommaren.
Några gånger har jag varit tvungen att vrida startnyckeln några gånger - och
då har startmotorn gått på som den skall.

Idag återkom felet.

Vad skall jag söka mer för orsak - än det jag redan gjort??

Trist att ha en perfekt långfärdsvagn när man inte kan vara säker på att
få den att starta.

Senast redigerat av 745-88a (fredag 08:28)

Bmsone Reservdelsnisse
13 oktober · 133 Inlägg

Går inte startmotorn ens när felet uppkommer? Kan ju vara elkontakten på tändningslåset isåfall

Steff240
13 oktober · 524 Inlägg

Kontakten bakpå tändningslåset är mycket misstänkt... Det blir glapp och dålig kontakt däri och funkar mest när det själv vill.

Det hade varit intressant att mäta lite med en multimeter om det går ström igenom låset när du drar på starten.

Senast redigerat av Steff240 (13 oktober )

uhlin
13 oktober · 2 087 Inlägg

Skulle gissa på kontaktplattan på tändlåset jag med. Stark kandidat åtminstone.

745-88a
13 oktober · 8 Inlägg

Tack Bmsone, Steff240 och uhlin,

Då är vi överens om nästa åtgärd, eftersom tändningslåset är nästa
på min lista.
Efter det finns det inget mer än hopplöshet, så jag hoppas att vi har
rätt.

Väldigt trist med ett sånt här fel på en sån här gammal Volvo som för övrigt
är i väldigt tryggt skick för sin ålder.

Jag är ägare 6 sen den gick ut på vägarna 1988, och min sambo är chanslös
med alla sina idéer om att "vi måste ha en nyare bil".
Om det så blir k........a bara en gång i månaden så väljer jag min gamla
herrgårdsvagn alla dagar (och nätter).

Köpt för 8500 kr för 14 år sen. Nu åtminstone det dubbla.

Återkopplar när tändningslåset är bytt.

Brådhis * Voff voff *
13 oktober · 7 393 Inlägg

Provat om den startar om du kör med mejsel direkt på startmotorn? Gör den det men ej när du vrider på nyckeln så röstar jag också för plattan bakom tändningslåset.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
745-88a
14 oktober · 8 Inlägg

Snabba ryck.

Bottenplatta tändningslås bytt.

* - Bilen startade efteråt.
* - Startade sen hemma
* - Startade sen vid Coop
* - Startade INTE vid Willys - där den står nu och "vilar".

Tungt att inte ha några fler idéer om vad som gör att
bilen är nyckfull och inte startar - men startar som vanligt
när den fått stå och "vila" i mellan 15 minuter och 6 timmar.

Någon ny idé?
Nån med 740/745 som haft liknande fel?

Steff240
14 oktober · 524 Inlägg

Är det samma fel, dvs startmotorn är död när du vrider på nyckeln?

745-88a
14 oktober · 8 Inlägg

Japp, samma dryga fel.

Uppdatering av vad jag har bytt/gjort följande:
* - Extra jordkabel
* - Bytt solenoid
* - Bytt till ny startmotor
* - Bytt relät som sitter på tryckkärl kylvatten
* - Bytt tändningslåsets bottenplatta

Går ju tex inte för sig att åka till skogen och plocka svamp, eftersom
det inte går att veta om bilen
* - Startar direkt
* - Startar efter 30 minuter
* - Startar efter 3 timmar
och så vidare .............................................. ---->

Steff240
14 oktober · 524 Inlägg

Har du manuell eller automat? Det sitter väl nån form av startspärr på automatarna om jag inte minns fel...

Har du något larm eller liknande?

Från nyckeln ska det annars vara "raka spåret" för strömmen ner till solenoiden, inga relän eller liknande finns på den kretsen vad jag vet. Men du kanske drabbats av något märkligt glapp eller så i den kabeln. Möss Till exempel kan ställa till med en del neutral

745-88a
14 oktober · 8 Inlägg

Tack Steff240,

Manuell.
Inget larm.

Knepigt med felsökning el eftersom det bara går att hitta felet
när felet har uppstått.

torpis Forummoderator
14 oktober · 10 327 Inlägg

Kollade på youtube (du vet webbsidan med massa filmer) och där hade dom ett snarlikt problem med en lastbil. Det visade sig vara ett mekaniskt problem inne i motorn som gjorde att det gick trögt att dra runt den.

Som någon sa ovan, prova med skruvmejsel eller startkablar direkt på startmotorn för att utesluta elfel, sen är det väl bara att se om motorn går trögt att dra runt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jaka54
14 oktober · 4 585 Inlägg

Har du laddat batteriet!?

Brådhis * Voff voff *
14 oktober · 7 393 Inlägg

Brådhis skrev:
Provat om den startar om du kör med mejsel direkt på startmotorn? Gör den det men ej när du vrider på nyckeln så röstar jag också för plattan bakom tändningslåset.

Citerar mig själv då så vi får veta om du provat detta eller inte...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
745-88a
14 oktober · 8 Inlägg

Brådhis skrev:

Brådhis skrev:
Provat om den startar om du kör med mejsel direkt på startmotorn? Gör den det men ej när du vrider på nyckeln så röstar jag också för plattan bakom tändningslåset.

Citerar mig själv då så vi får veta om du provat detta eller inte...

Tack,

Ja, det gjorde jag bums och har redovisat resultatet i tråden.

"Bottenplatta tändningslås bytt.

* - Bilen startade efteråt.
* - Startade sen hemma
* - Startade sen vid Coop
* - Startade INTE vid Willys - där den står nu och "vilar"."

No progress alltså.

***
Har gått igen om liknande trådar tillbaka till 2012.

Ganska många som har haft liknande fel, särskilt på 88:or.

Tyvärr finns det ingen tråd där TS skriver om/hur han lyckades
avhjälpa felet.

***
Det (bästa ?) tips som kom ut av att läsa alla trådarna är detta:

"Dra pluskabel från batteriet direkt till startmotorn, kom ihåg att ha i neutral.
Går den runt då hade du bara kunnat dra en ny 12v kabel från t.ex. ciggarettuttaget sen till nån knapp till vänster om ratten. Sen drar du bara kabeln genom brandväggs hålet till startmotorn. Brandväggs hålet kommer du åt genom att lossa panelen ovanför fötterna, sen får du lirka ut kabeln genom en liten damask. Finns också billiga start engine knappar på biltema."

Brådhis * Voff voff *
14 oktober · 7 393 Inlägg

745-88a skrev:

Brådhis skrev:

Brådhis skrev:
Provat om den startar om du kör med mejsel direkt på startmotorn? Gör den det men ej när du vrider på nyckeln så röstar jag också för plattan bakom tändningslåset.

Citerar mig själv då så vi får veta om du provat detta eller inte...

Ja, det gjorde jag bums och har redovisat resultatet i tråden.

Nej, det står ingenstans att den startar när du kör med mejsel direkt på startmotorn när den vägrar starta på nyckeln... (Eller så är jag blind...?)

Men gör den det och det inte hjälpte att byta tändplattan så är det ju kabelbrott någonstans mellan startmotorn och tändningslåset, eller så får inte den kabeln plus som den ska vid tändningslåset. Bara att mäta dig fram där och dra en ny kabel om så behövs.

Senast redigerat av Brådhis (14 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
745-88a
fredag 08:38 · 8 Inlägg

Tack för de tips jag fått genom tråden.

Har inte hittat felet, men löst problemet.

***
Det går ju att starta genom att "köra med en mejsel direkt på startmotorn".

Utvecklade bara det och drog en kabel från ena punkten på startmotorn
till en knapp inne i bilen - och sen en annan kabel från knappen till den
andra punkten på startmotorn.

Fungerade perfekt även i skarpt läge = då bilen trilskas såsom jag beskrivit
tidigare i tråden.

***
Av liknande liknande trådar tillbaka till 2011 framgår att det här felet är
relativt vanligt, och att det verkar vara vanligast på 740:or 1988.

Gott, nu kan jag tex parkera bilen i skogen (på plan mark) när jag plockar
svamp, utan oro för att behöva vänta ett antal timmar på att det nyckfulla
felet uppstår så att jag måste vänta i flera timmar på "att felet går över".

Growe Fri fart för ett fritt folk!
fredag 11:06 · 11 238 Inlägg

då skulle jag ta en titt på skarven i motorutrymmet den som går till oljetryck osv  en 8polig kontakt..  stor grå bred kontakt..  säkert oxid där..  det är ett ställe som sitter ganska utsatt
för det du saknar är tillslaget på startmotorn och det är ju bara en kabel som går från tändningslåset till startmotorn det är inga konstigheter så mest troliga är ju i någon skarv i orginal härvan.  visst det kan ju vara så att kabel är skadad någonstans men jag hade iallfall börjat på dom ställena   jag är inte jättehemma på 740 även om jag haft ett antal har jag för det mesta monterat en elhärva från 940 rätt i för att elen är mycket bättre och att man alltid ska på och bygga om bilarna så förbannat så det är enklare att byta hela kabelhärvan för att få ecc  940instrumentpanelen osv att fungera utan krångel smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
fredag 12:47 · 7 393 Inlägg

745-88a skrev:
Det går ju att starta genom att "köra med en mejsel direkt på startmotorn".

Utvecklade bara det och drog en kabel från ena punkten på startmotorn
till en knapp inne i bilen - och sen en annan kabel från knappen till den
andra punkten på startmotorn.

Fungerade perfekt även i skarpt läge = då bilen trilskas såsom jag beskrivit
tidigare i tråden.

Skönt att det är löst, men...

Varför drog du inte bara kabeln till ditt (nyligen utbytta) tädningslås istället så slipper du ha en knapp och kan starta bilen med nyckeln som det är tänkt...? smile

Du har ju faktiskt lagat 99% av felet, men istället för att nå 100% avslutat med en knapp, istället för att ansluta den nya kabeln på tändningslåset. big_smile

Senast redigerat av Brådhis (fredag 12:49)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
fredag 13:21 · 11 238 Inlägg

Brådhis skrev:

745-88a skrev:
Det går ju att starta genom att "köra med en mejsel direkt på startmotorn".

Utvecklade bara det och drog en kabel från ena punkten på startmotorn
till en knapp inne i bilen - och sen en annan kabel från knappen till den
andra punkten på startmotorn.

Fungerade perfekt även i skarpt läge = då bilen trilskas såsom jag beskrivit
tidigare i tråden.

Skönt att det är löst, men...

Varför drog du inte bara kabeln till ditt (nyligen utbytta) tädningslås istället så slipper du ha en knapp och kan starta bilen med nyckeln som det är tänkt...? smile

Du har ju faktiskt lagat 99% av felet, men istället för att nå 100% avslutat med en knapp, istället för att ansluta den nya kabeln på tändningslåset. big_smile

igentligen är ju inget fixat..  felet är inte hittat ännu..    jag skulle personligen leta på vart den tappar kontakten.    jag tror på någon orginal skarv eller på härvan på motorn..  problemet är ju när man börjar fulskarva in kablar hejvilt så är ju risken stor för framtida problem..

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang