Fiat Freemont växellåda slutar driva

Fia-
17 oktober 2021 · 1 Inlägg

Jag har en Fiat Freemont awd 2015 automat

Vi var till stugan i somras då plötsligt motor lampan började lysa, bilen slutade driva och lät som en ilsken geting.
Efter det har den varit på verkstad där dom knappt tittade på bilen, sa bara att lådan måste bytas.
Bogserades hem bilen. Bytte ca 4 liter växellådsolja i den.
Då började den driva men slutade igen när lådan blev varm efter ca 2mil.

Idag har vi bytt ut all olja samt samt filter i automatlådan.
Den ger nu ifrån sig ett visslande ljud då man lägger i driven eller backen. Gick dock fint att köra hem. Har inte hunnit/ vågat köra den längre sträcka efteråt.

Någon som varit med om nått liknande?

Ringde o rådfrågade verkstan här uppe hos oss och dom ville ha 100tusen plus arbetskostnad för att byta lådan vilket absolut inte är ett alternativ då det är ungefär samma som bilens värde.

Känns som att det bör vara nått enklare än att byta låda som behöver göras.

Senast redigerat av Fia- (17 oktober 2021)

spillolja
17 oktober 2021 · 4 020 Inlägg

Var oljan missfärgad på något vis?  var det mycket smuts i oljefiltret ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Sodad
20 april 2023 · 3 Inlägg

Hej!

Exakt detta har hänt vår Freemont 2015.
När man startar om bilen så går det att köra ca 10 meter och sedan kommer ljudet som låter som en ”geting” och så slutar lådan att driva. Motorn går hur bra som helst. Känns som om väljaren av växlar hoppar ur och vill inte ”tugga” i dreven? Vi fick veta att det kan kosta mellan 50.000 kr och 70.000 kr att fixa detta men detta är utan att de har kollat på bilen. De säger dock att de känner igen felet. Denna verkstad har jag gått till i 22 år så jag litar på dem. Men frågan är, är det värt att fixa bilen för dessa pengar?



Fia- skrev:
Jag har en Fiat Freemont awd 2015 automat

Vi var till stugan i somras då plötsligt motor lampan började lysa, bilen slutade driva och lät som en ilsken geting.
Efter det har den varit på verkstad där dom knappt tittade på bilen, sa bara att lådan måste bytas.
Bogserades hem bilen. Bytte ca 4 liter växellådsolja i den.
Då började den driva men slutade igen när lådan blev varm efter ca 2mil.

Idag har vi bytt ut all olja samt samt filter i automatlådan.
Den ger nu ifrån sig ett visslande ljud då man lägger i driven eller backen. Gick dock fint att köra hem. Har inte hunnit/ vågat köra den längre sträcka efteråt.

Någon som varit med om nått liknande?

Ringde o rådfrågade verkstan här uppe hos oss och dom ville ha 100tusen plus arbetskostnad för att byta lådan vilket absolut inte är ett alternativ då det är ungefär samma som bilens värde.

Känns som att det bör vara nått enklare än att byta låda som behöver göras.

torsen
20 april 2023 · 7 233 Inlägg

Automatväxellådorna hos Fiat Freemont och Chrysler Voyager är erkänt problematiska.
Sätt ut en annons på Blocket, där du förklarar att automatväxellådan är defekt.
Förhoppningsvis får du då svar från dom som vill köpa bilen - men kanske även någon som erbjuder sig att byta växellådan.
Någon som har en krockad eller på annat sätt skadad bil, vars växellåda passar.
Annars är väl bilen bara skrot eller möjligen för reservdelsplock.
Allmänt känt att Fiat Freemont har stora problem med sina automatväxellådor, varför chansen att hitta någon på skroten är minimal, tyvärr.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 april 2023 · 17 464 Inlägg

torsen skrev:
Automatväxellådorna hos Fiat Freemont och Chrysler Voyager är erkänt problematiska.
Sätt ut en annons på Blocket, där du förklarar att automatväxellådan är defekt.
Förhoppningsvis får du då svar från dom som vill köpa bilen - men kanske även någon som erbjuder sig att byta växellådan.
Någon som har en krockad eller på annat sätt skadad bil, vars växellåda passar.
Annars är väl bilen bara skrot eller möjligen för reservdelsplock.
Allmänt känt att Fiat Freemont har stora problem med sina automatväxellådor, varför chansen att hitta någon på skroten är minimal, tyvärr.

Jaså? Samma låda i Freemont som Voyager?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sodad
20 april 2023 · 3 Inlägg

Vad jag förstår så köpte Fiat upp Dodge-modellen Journey och förbättrade den. Men jag vet inte om de bytte ut motor och växellåda på dem när de fick namnet Freemont. Däremot bytte de ut fjädring och inredning så den skulle kännas mer kvalitativ vilket jag tycker de gör. Är mycket nöjd med bilen och den har varit en arbetshäst för familjen. Dock är detta med växellådan en jäkla soppa för oss nu. Har precis bärgat den och vi får se vad verkstaden säger.


Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Automatväxellådorna hos Fiat Freemont och Chrysler Voyager är erkänt problematiska.
Sätt ut en annons på Blocket, där du förklarar att automatväxellådan är defekt.
Förhoppningsvis får du då svar från dom som vill köpa bilen - men kanske även någon som erbjuder sig att byta växellådan.
Någon som har en krockad eller på annat sätt skadad bil, vars växellåda passar.
Annars är väl bilen bara skrot eller möjligen för reservdelsplock.
Allmänt känt att Fiat Freemont har stora problem med sina automatväxellådor, varför chansen att hitta någon på skroten är minimal, tyvärr.

Jaså? Samma låda i Freemont som Voyager?

Sodad
21 april 2023 · 3 Inlägg

Jag tror faktiskt det. Jag är nästan säker på att min Fiat-verkstad sa detta till mig men jag är inte hundra procent säker. Har försökt googla detta men inte satt mig in i det helt.

Sodad skrev:
Vad jag förstår så köpte Fiat upp Dodge-modellen Journey och förbättrade den. Men jag vet inte om de bytte ut motor och växellåda på dem när de fick namnet Freemont. Däremot bytte de ut fjädring och inredning så den skulle kännas mer kvalitativ vilket jag tycker de gör. Är mycket nöjd med bilen och den har varit en arbetshäst för familjen. Dock är detta med växellådan en jäkla soppa för oss nu. Har precis bärgat den och vi får se vad verkstaden säger.


Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Automatväxellådorna hos Fiat Freemont och Chrysler Voyager är erkänt problematiska.
Sätt ut en annons på Blocket, där du förklarar att automatväxellådan är defekt.
Förhoppningsvis får du då svar från dom som vill köpa bilen - men kanske även någon som erbjuder sig att byta växellådan.
Någon som har en krockad eller på annat sätt skadad bil, vars växellåda passar.
Annars är väl bilen bara skrot eller möjligen för reservdelsplock.
Allmänt känt att Fiat Freemont har stora problem med sina automatväxellådor, varför chansen att hitta någon på skroten är minimal, tyvärr.

Jaså? Samma låda i Freemont som Voyager?

Mack Forum- och sitemoderator
21 april 2023 · 26 135 Inlägg

Är det samma robotväxellåda som i Fiorino i dessa?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang