Behöver hjälp med mercan

Goran12
20 oktober 2021 · 3 Inlägg

hejsan äger en ML 280 cdi  SUV rullat 48000 mil som jag ägt nu snart 1 år och är den bästa bilen jag ägt, men nu så har det kommit ett litet problem.

Min bil är riktigt svår startad när bilen är kall, har nyss bytt alla 6 glödstift och byt olja samt oljefilter och dieselfilter men på morgonen så lägger jag bilen på fullkontakt och då lyser glödlampan cirka 3-4 sekunder vilket den inte ska göra. Den ska lysa 30 sekunder till 1 minut, efter 3e försöket att starta  så startar den alltid vid 3e gången , och när den väl är startad så är det ett liten rassel ljud som bara är där 2-3 sekunder , vi misstänker att det kan vara startmotorn eller glödstift modulen, har kollat batteriet och den är på 12,5 volt, det är väll bra? 

vet nån vad detta kan innebära??

Brådhis * Voff voff *
20 oktober 2021 · 10 203 Inlägg

Ska den verkligen glöda upp till en minut? Min Volvo från -07 glöder som mest 2-3 sekunder.

Nåväl, kanske har den någon form av skydd som slår ifrån glödningen om spänningen dippar.

Är dom uppmätta 12,5V innan eller efter du kört glödningen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Goran12
21 oktober 2021 · 3 Inlägg

har ingen aning,, men det är konstigt att den startar alltid på 3 försöket,, kan start motorn gå sönder om man fortsätter såhär.. kan det inte vara `` parking heater` .det är den så går in i alla glödstift, tänk om det nu är den som är sönder och den inte glöder som den ska ,, har du nån aning vad detta kan innebära
MVH

Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2021 · 10 203 Inlägg

Goran12 skrev:
har ingen aning,, men det är konstigt att den startar alltid på 3 försöket,, kan start motorn gå sönder om man fortsätter såhär.. kan det inte vara `` parking heater` .det är den så går in i alla glödstift, tänk om det nu är den som är sönder och den inte glöder som den ska ,, har du nån aning vad detta kan innebära
MVH

Förstår inte riktigt vad du skriver nu, men "parking heater" har ingenting med glödningen att göra.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Goran12
21 oktober 2021 · 3 Inlägg

aha trodde det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang