Bedöm min kamkedja!

victorimba1
28 oktober 2021 · 56 Inlägg

Hej!

Har nyligen inhandlat en billig Golf V som går som en påse nötter på tomgång och rasslar till vid varvning. Bilen slänger upp kod P0016 och efter lite felsökning av enklare grejer som sensorer och VVT-solenoid drar jag slutsatsen att det är värt att riva ned kåpan och inspektera kedjan på bilen. Förutom en del sludge hittar jag det ni ser på bifogade bilder och video.

Har aldrig gjort en liknande operation tidigare och undrar om det är tydligt att kedjan har gjort sitt och att det troligtvis är ett byte som erfordras? Har läst en del om att VW hade problem med kedjorna och spännarna på dessa motorer. (Motorn har fortfarande kompression på samtliga cylindrar så jag tror att ventilerna har klarat sig.)

https://www.youtube.com/watch?v=vB3j_za … YaelDhaene



https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237502/237502-8f97a8bb1e8088ae6774510522e07ea1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237502/237502-34733d164e32d2508e05e45d45143f9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237502/237502-93ef4eea689696b847d72cfe4d295e30.jpg

Senast redigerat av victorimba1 (28 oktober 2021)

Nybergrobin
28 oktober 2021 · 2 377 Inlägg

Den kedjan är sopslut! yikes

spillolja
29 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

Det behövs en ny kedja, nya glidskenor, ny vä gängad skruv till kuggen på insugningskammen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zzr94092
29 oktober 2021 · 4 378 Inlägg

Precis vad jag tänkte när jag såg bilden..

spillolja
29 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

Ett oumbärligt verktyg:
https://www.ebay.co.uk/itm/264487310079
Ebay lägger numera på Svensk moms, har beställt från UK, var tvungen att gå till moms.postnord.se för att bekräfta att den fick förtullas

Kamkedja vag 1.4Tsi, 1.6Fsi:
https://drive.google.com/file/d/1uqK_jq … sp=sharing

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
victorimba1
29 oktober 2021 · 56 Inlägg

Tack för tipsen!

Har sett att vidaXL säljer ett ganska komplett set med motorverktyg som jag överväger att skaffa då sambon har en Skoda Fabia 1.2 TSI som behöver en ny kamrem nästa år. https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-kamaxelv … 01631.html

Sedan verkar finnas en enighet kring att det behöver göras ett ingrepp med kedja och tillhörande delar. Sitter därför och kollar på två olika kit för detta:

https://www.autodoc.se/fai-autoparts/7982289
Större kit innehållande nya drev på bägge axlarna.

https://www.autodoc.se/fai-autoparts/7814827
Samma kit utan tillhörande drev.

Priset skiljer sig hyfsat rejält dem emellan. Bör man byta dreven medan man håller på eller är det överkurs och att jag istället siktar in mig på det billigare kitet och komplettera det med nya bultar till vev- och kamaxlarna?

spillolja
29 oktober 2021 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
29 oktober 2021 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
29 oktober 2021 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
victorimba1
29 oktober 2021 · 56 Inlägg

Bra tips igen! Ska ta helgen och knåpa ihop en inköpslista. smile Verkar ju vara lite mer ekonomiskt att köpa delarna lösa istället för i ett kit.

husseman
29 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, missa inte att byta kamkedjesträckaren. O se till att få den senaste uppgraderade- den är en stor del av problemet ihop med kamkedjan..o har förbättrats i omgångar.
Lycka till.
mvh/husse

Nybergrobin
30 oktober 2021 · 2 377 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, missa inte att byta kamkedjesträckaren. O se till att få den senaste uppgraderade- den är en stor del av problemet ihop med kamkedjan..o har förbättrats i omgångar.
Lycka till.
mvh/husse

vad är problemet med sträckaren? :o   Den går väl ut till max och sedan går den inge längre?

spillolja
30 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

Budgetalternativ är enbart kedja + skruv insugkam och nödvändiga packningar om glidskenorna är i bra skick,  kedjestäckaren är en enkel pryl som troligen inte går sönder

tag det billigaste oljefiltret som finns till inkörningen av kedjan, byt olja + filter efter 200-300mil och välj ett märkesfilter (tex. purflux)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
30 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

Nybergrobin skrev:

husseman skrev:
Hmm, missa inte att byta kamkedjesträckaren. O se till att få den senaste uppgraderade- den är en stor del av problemet ihop med kamkedjan..o har förbättrats i omgångar.
Lycka till.
mvh/husse

vad är problemet med sträckaren? :o   Den går väl ut till max och sedan går den inge längre?

Hehe, jo om allt vore så lätt. Denna sträckare har en tendens att gå tillbaka lika lätt som den trycker på.
Att inte byta den- e´ dumsnålt enligt mig.

mvh/husse

spillolja
30 oktober 2021 · 4 014 Inlägg

Denna sträckare har inte någon returspärr

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
30 oktober 2021 · 1 577 Inlägg

spillolja skrev:
Denna sträckare har inte någon returspärr

Hmm, nope o när kedjan börjar jiddra för mkt- så klarar inte sträckaren att hålla trycket. Vilket ger ras.

mvh/husse

victorimba1
26 november 2021 · 56 Inlägg

Tack för hjälpen, byte kedjan och alla tillbehör med hjälp av specialverktygen ni nämnt och verkstadshandboken! Startade upp bilen efteråt och den gick tyst och fint igen. Felkoden som relaterade till tidsinställningen har inte kommit tillbaka.

Åkte och besiktade bilen idag och fick som vanligt en lista med tvåor med mig hem... vissa enklare än andra men alla var väl överkomliga utom två som förvirrar mig något:

*Förhöjd tomgång CO-halt - för hög
*Förhöjd tomgång Lambdavärde - felaktig

Värdena såg ut som följande:
CO: 0,2 [0,3]
CO 2500 varv: 0,7 [0,2]
HC: 147 [200]
Lambda: 1,06 [0,97 - 1,03]

I min värld är dessa värden motsägelsefulla då lambdavärdet indikerar en hög syrehalt medan CO2500-värdet indikerar en fet blandning (?!). Har försökt söka efter svar men denna kombination verkar inte vara allt för vanlig...  Bilen har helt ny olja, oljefilter och tändstift. Noterade dock att oljan är överfylld, kanske 5 mm över maxstrecket på stickan. Besiktningsmannen sa att han kunde höra ett läckage i avgassystemet, men det förklarar väl inte det förhöjda CO2500-värdet?

Lehto
8 december 2021 · 73 Inlägg

Nu är jag bara amatör här, men om de är läck på avgassystemet vilket ger fel lambda värde, innebär inte det att du får för fet inblandning av soppa då motorstyrenheten får fel värden från lambdasonden.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 december 2021 · 13 673 Inlägg

är det före lambdan så kan det bli skit knas lambdan och mätaren ser det som att den går snålt.. medans verkligheten så går den fett..  lambdavärdet är det som förstör allt..  eftersom både mätaren och bilens lambda ser det som att den går snålt.  så det är inga konstiga värden vid avgasläckage..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
8 december 2021 · 4 014 Inlägg

Det finns en del prylar på denna motor:
Dubbla katalysatorer
Nox-sensor (bakom andra katten)
Bredbandslambda (före första katten)
EGR-Ventil: öppna denna om möjligt och kontrollera, en motordriven historia, rensa ur sot så den kan öppna men även stänga
Körning på 98 oktan kan evt. minska sotning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang