Alla system la av under färd på min v60 t8

pjaxan_
31 oktober 2021 · 5 Inlägg

Hej jag har en volvo v60 T8 i polestar utförande. Undrar om andra varit med om samma sak.

Var på väg hem och strax innan jag var hemma så lägger de flesta system av. Bromsar och styrservon bl.a. och alla säkerhetssystem. Fick lite panik när man försöker att bromsa så funkar det inte. Klarar att ta mig sista biten till parkeringen. Där lägger jag i neutralen och inser att handbromsen ej funkar heller, kan inte stänga av bilen. Mycket system är det varningar för. Får inte upp bakluckan för att ta ut hunden, så blir att öppna genom baksätet. Till slut kommer bärgaren efter samtal med volvo, blev ett prio 1 fall.

Jag hörde mig för idag och verkar som en xc60 ägare haft samma problem.

Undrar hur man får sälja bilar som har detta problem. Är ju livsfarligt. Kommer det här ut så ligger volvo illa till.

Vill gärna höra om andra har haft samma problem.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 oktober 2021 · 14 006 Inlägg

pjaxan_ skrev:
Hej jag har en volvo v60 T8 i polestar utförande. Undrar om andra varit med om samma sak.

Var på väg hem och strax innan jag var hemma så lägger de flesta system av. Bromsar och styrservon bl.a. och alla säkerhetssystem. Fick lite panik när man försöker att bromsa så funkar det inte. Klarar att ta mig sista biten till parkeringen. Där lägger jag i neutralen och inser att handbromsen ej funkar heller, kan inte stänga av bilen. Mycket system är det varningar för. Får inte upp bakluckan för att ta ut hunden, så blir att öppna genom baksätet. Till slut kommer bärgaren efter samtal med volvo, blev ett prio 1 fall.

Jag hörde mig för idag och verkar som en xc60 ägare haft samma problem.

Undrar hur man får sälja bilar som har detta problem. Är ju livsfarligt. Kommer det här ut så ligger volvo illa till.

Vill gärna höra om andra har haft samma problem.

Hur gammal är bilen och är det garanti kvar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Christian S
31 oktober 2021 · 4 815 Inlägg

Vettemannen skrev:
Hur gammal är bilen och är det garanti kvar?

/Benny

den kan som äldst vara ifrån 2018 då det var då den nya V60 som vi bygger idag kom, om det är en V60 Polestar ts har (han har skrivit lite luddigt då han skriver V60 T8 i Polestar utförande vilket gör att det är svårt att avgöra om det är en Polestar eller en T8 som är Polestar optimerad) så är den nyare då dom kom lite senare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
pjaxan_
31 oktober 2021 · 5 Inlägg

Kanske inte skrev det men är utagen 2020 april. Och polestar utförande är hela kittet. Men tror det inte spelar så stor roll med detta problem.

Brådhis * Voff voff *
1 november 2021 · 10 244 Inlägg

pjaxan_ skrev:
Hej jag har en volvo v60 T8 i polestar utförande. Undrar om andra varit med om samma sak.

Var på väg hem och strax innan jag var hemma så lägger de flesta system av. Bromsar och styrservon bl.a. och alla säkerhetssystem. Fick lite panik när man försöker att bromsa så funkar det inte. Klarar att ta mig sista biten till parkeringen. Där lägger jag i neutralen och inser att handbromsen ej funkar heller, kan inte stänga av bilen. Mycket system är det varningar för. Får inte upp bakluckan för att ta ut hunden, så blir att öppna genom baksätet. Till slut kommer bärgaren efter samtal med volvo, blev ett prio 1 fall.

Jag hörde mig för idag och verkar som en xc60 ägare haft samma problem.

Undrar hur man får sälja bilar som har detta problem. Är ju livsfarligt. Kommer det här ut så ligger volvo illa till.

Vill gärna höra om andra har haft samma problem.

Fick du verkligen bromsbortfall helt (pedalen i golvet) eller var det så att bromsservon inte jobbade och det därmed blev tyngre att trycka på pedalen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
pjaxan_
1 november 2021 · 5 Inlägg

För mig kändes det som att jag inte hade nån broms. Tog ingeting. Det är väl elektronisk broms, så om den inte funkar så finns det inget som tar emot. Ibland har jag märkt att har man inte igång bilen så kan man trampa fullt ner. Borde finnas nåt annat bromssystem på bilar om det slutar fungera. När jag väl stog på parkeringen kom servon och bromsen tillbaka lite. Men kunde inte lägga i nån växel då eller parkeringsbromsen.

Senast redigerat av pjaxan_ (1 november 2021)

Steff240
1 november 2021 · 1 005 Inlägg

Bromsförmågan försvann säkert inte, men när servoverkan försvinner så måste man trampa mycket hårdare på pedalen.
Jag vet inte om det är elektrisk servopump till bromsen på en sån där? Det kan ju förklara saken.

Brådhis * Voff voff *
1 november 2021 · 10 244 Inlägg

pjaxan_ skrev:
För mig kändes det som att jag inte hade nån broms. Tog ingeting. Det är väl elektronisk broms, så om den inte funkar så finns det inget som tar emot. Ibland har jag märkt att har man inte igång bilen så kan man trampa fullt ner. Borde finnas nåt annat bromssystem på bilar om det slutar fungera. När jag väl stog på parkeringen kom servon och bromsen tillbaka lite. Men kunde inte lägga i nån växel då eller parkeringsbromsen.

Jag är rätt säker på att det är hydrauliska bromsar som på alla andra bilar, och att det som hände dig var att bromsservon (som är elektrisk) la av ihop med allt annat. Det upplevs då som att bromsen "inte tar" men i själva verket får man bara trampa mycket hårdare. Lite som när folk skriver att styrningen "lägger av", men i själva verket är det servon som inte fungerar. Självklart obehagligt när det sker under färd, men i båda fallen fungerar bromsar/styrning men mer kraft krävs.

För övrigt låter det som att din bil stängdes av eller fick en strömdipp vilket fick alla system att stänga ner.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Janneutanb
2 november 2021 · 7 267 Inlägg

Låter exakt som att din generator inte laddar och batteriet fick slut på ström så motorn dog.

pjaxan_
2 november 2021 · 5 Inlägg

Jag fick ett svar från volvo idag. Det var någon databox det blev fel på och den i sin tur fick fler att sluta funka. Men att alla datasystem skyller på varandra, så går inte att se vad som utlöste det hela.   Han uppdaterade programvaran och ska då ha funkat. Han fråga om jag ville att han skulle behålla den 1dag till och testa den igen, vilket jag tyckte var en bra ide, annars tyckte han att han var klar med den.

Ps..Motorn ska inte ha dött, den gick hela tiden. Strömdipp tror jag inte på heller, då skulle mekanikern sett det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang