Saab 9-3 150hk 2,0 2002 a-traktor stannar oförklarligt och går igång när man brutit strömmen

Jompa74
6 november 2021 · 6 Inlägg

Hejsan.

Jag behöver idéer.

Vi köpte en Saab 9-3 A-traktor till sonen och den beter sig märkligt. När man ger sig iväg på långturer så lägger den bara av helt plötsligt. Du kan ha åkt ett par mil innan det händer. Strömmen finns och den tänder till när man försöker starta den men dör på en gång.
När detta hände första gången så fick jag fram en felkod på OBDa´n som sa P1253,  Pedal Correlation PDS1 and LPDS Low.
Jag läste på på nätet och frågade en verkstad om det fanns nått självklart fel här?
Fick till svara att prova byta spjällhuset. Sagt och gjort så köpte jag en ny och böt den. Bilen startade och gick fin fint.
Sonen åkte igår och efter att åkt lite över 2 mil så kom felet tillbaka.
Den här gången prövade jag att bryta strömmen. Till min förvåning så startade bilen igen och han kunde åka på en bit till. Dock 2 stopp på 2 mil. Men den startade varje gång när jag brutit strömmen.
Det säger till mig att det är ett elfel och inget mekaniskt. Frågan är bara vad det kan vara? Är det ett känt Saabfel eller kan det vara så att den här hastighetsspärren som är monterad på nått sätt står bilens styrdon? Nån som känner igen detta?
Jag är öppen för alla förslag.

Vi köpte bilen färdigbyggd, vi var dom första som körde den som A-traktor.

EmsAnders
6 november 2021 · 151 Inlägg

Är det H-reg eller är boxen omprogrammerad?

Jompa74
6 november 2021 · 6 Inlägg

EmsAnders skrev:
Är det H-reg eller är boxen omprogrammerad?

Vad jag förstår så är den H-reg. Jag håller på att försöka hitta vart allt sitter. Det fanns inga papper på vad som är gjort. Det jag minns säljaren säga var att boxen var plomberad så man inte kunde hålla på och fingra på den.

Jompa74
6 november 2021 · 6 Inlägg

Jompa74 skrev:

EmsAnders skrev:
Är det H-reg eller är boxen omprogrammerad?

Vad jag förstår så är den H-reg. Jag håller på att försöka hitta vart allt sitter. Det fanns inga papper på vad som är gjort. Det jag minns säljaren säga var att boxen var plomberad så man inte kunde hålla på och fingra på den.

Fick tag på säljaren och det är inte H-reg utan den är omprogrammerad.

Jesper328
6 november 2021 · 2 371 Inlägg

Skulle vara intressant att veta om den startar på startgas när den stannat.
Likaså om det finns spänning upp till motorstyrdonet på alla ställen där det skall finnas.

Har varit med om att huvudrelä till motorstyrdonet har varit dåligt och gett liknande symptom som detta ett par ggr, däremot inte på någon Saab.

Up the RA
Jompa74
7 november 2021 · 6 Inlägg

Tack alla för tips och idéer.

Jag fick tag på killen som byggde a-traktorn.

Det visade sig att det är ett säkerhetssystem i programvaran som satts in i bilen. Den ska känna av fall någon försöker "trimma" bilen och lura systemet. Då stänger den av.
I det här fallet så är det en ABS-ring som är trasig. Bilen varnar för att ABSén är trasig och programvaran svarar med
-aha!! Någon försöker ta sig förbi systemet och stänger av bilen.

Så nu blir det till att byta ABS-ringar.

EmsAnders
7 november 2021 · 151 Inlägg

Låter mycket konstigt, iom att bilen inte får bli okörbar om något går fel enligt reglerna för A-traktor, den ska styra ner effekten isf, men fortfarande vara körbar.
Inte kul å få stop på järnvägsövergång tex.

Jompa74
7 november 2021 · 6 Inlägg

EmsAnders skrev:
Låter mycket konstigt, iom att bilen inte får bli okörbar om något går fel enligt reglerna för A-traktor, den ska styra ner effekten isf, men fortfarande vara körbar.
Inte kul å få stop på järnvägsövergång tex.

När du säger det så......lite märkligt låter det. Ska forska i det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2021 · 17 478 Inlägg

Jompa74 skrev:
Tack alla för tips och idéer.

Jag fick tag på killen som byggde a-traktorn.

Det visade sig att det är ett säkerhetssystem i programvaran som satts in i bilen. Den ska känna av fall någon försöker "trimma" bilen och lura systemet. Då stänger den av.
I det här fallet så är det en ABS-ring som är trasig. Bilen varnar för att ABSén är trasig och programvaran svarar med
-aha!! Någon försöker ta sig förbi systemet och stänger av bilen.

Så nu blir det till att byta ABS-ringar.

Då är den rätt mappad. Om någon försöker manipulera ABS-signalerna så ska den stanna bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
7 november 2021 · 4 390 Inlägg

Likaså om du kör fast och står o spinner,då får boxen "konstiga" signaler ,och stryper ner bilen,men räcker med en omstart då...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang