Död släpvagnsbelysning

zzzackarias
12 november 2021 · 7 Inlägg

Hej
Jag har fått ett konstigt fel på en Skoda Octavia 2014. När jag ansluter kåpsläpen eller båtvagnen så är all belysning på släpen plötsligt helt död.
Det lär ska sitta en canbusenhet nånstans baktill. När jag mäter i bilens uttag så får jag 17v!! Där finns det liv men det händer inget när man kopplar vagnen, som för övrigt lyser upp när jag kopplar den till min Lada Niva.
Jag har misstänkt jordfel men det är jord i kontakten på bilen, så när som på några ohm, och jord chassi till chassi.
Kontaktstiften i kontakterna är rengjorda med oxidlösare och isärbrytna så de har bra kontakt.
Vad ska man hitta på?

Senast redigerat av zzzackarias (12 november 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 november 2021 · 14 058 Inlägg

zzzackarias skrev:
Hej
Jag har fått ett konstigt fel på en Skoda Octavia 2014. När jag ansluter kåpsläpen eller båtvagnen så är all belysning plötsligt helt död.
Det lär ska sitta en canbusenhet nånstans baktill. När jag mäter i bilens uttag så får jag 17v!! Där finns det liv men det händer inget när man kopplar vagnen, som för övrigt lyser upp när jag kopplar den till min Lada Niva.
Jag har misstänkt jordfel men det är jord i kontakten på bilen, så när som på några ohm, och jord chassi till chassi.
Kontaktstiften i kontakterna är rengjorda med oxidlösare och isärbrytna så de har bra kontakt.
Vad ska man hitta på?

Bilens belysning slocknar alltså?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
12 november 2021 · 7 289 Inlägg

på min husvagn hade det blivit kontakt mellan plus å jord,, min bil släckte allt till vagnen , å jag hade tur som hittade felet snabbt smile  å sen var allt frid å fröjd,, jag tror du har något jordfel på vagnen som nya moderna bilar känner av,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
zzzackarias
12 november 2021 · 7 Inlägg

Vettemannen skrev:

zzzackarias skrev:
Hej
Jag har fått ett konstigt fel på en Skoda Octavia 2014. När jag ansluter kåpsläpen eller båtvagnen så är all belysning plötsligt helt död.
Det lär ska sitta en canbusenhet nånstans baktill. När jag mäter i bilens uttag så får jag 17v!! Där finns det liv men det händer inget när man kopplar vagnen, som för övrigt lyser upp när jag kopplar den till min Lada Niva.
Jag har misstänkt jordfel men det är jord i kontakten på bilen, så när som på några ohm, och jord chassi till chassi.
Kontaktstiften i kontakterna är rengjorda med oxidlösare och isärbrytna så de har bra kontakt.
Vad ska man hitta på?

Bilens belysning slocknar alltså?

/Benny

Nej släpens belysning, läs hela inlägget.

zzzackarias
12 november 2021 · 7 Inlägg

granadadr skrev:
på min husvagn hade det blivit kontakt mellan plus å jord,, min bil släckte allt till vagnen , å jag hade tur som hittade felet snabbt smile  å sen var allt frid å fröjd,, jag tror du har något jordfel på vagnen som nya moderna bilar känner av,

Då måste det ju vara fel på både släpen och vagnen, ingen av dem fungerar i lyset. Felet måste väl sitta i bilen.

zzzackarias
12 november 2021 · 7 Inlägg

Båtvagnen är en ny Fogelstavagn med en 13-polig kontakt och ett övergångsstycke till 7-poligt. Kan den ha ställt till det? Problemen upptäcktes några dar efter att jag hämtat den.

Jesper328
12 november 2021 · 2 372 Inlägg

Nu skall man ju helst inte ha något direkt motstånd på jorden.

Får du några felmeddelanden i bilen när släpet är inkopplat?
Kan vara något med släp/adapter som slår ut canbus, som således bryter kretsen.

Har du provat att enbart stoppa i adaptern?
Sedan så skulle jag koppla ihop allt och mäta allt på nytt.
På canbus skall du har 2.4-2.5v på can low, 2.5-2.6 på can high, samt 60 ohm mellan low och high.

Up the RA
zzzackarias
12 november 2021 · 7 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nu skall man ju helst inte ha något direkt motstånd på jorden.

Får du några felmeddelanden i bilen när släpet är inkopplat?
Kan vara något med släp/adapter som slår ut canbus, som således bryter kretsen.

Har du provat att enbart stoppa i adaptern?
Sedan så skulle jag koppla ihop allt och mäta allt på nytt.
På canbus skall du har 2.4-2.5v på can low, 2.5-2.6 på can high, samt 60 ohm mellan low och high.

Inga felmeddelanden i bilen.
Släpen har en 7-polig kontakt utan adapter, enbart båtvagnen har en 13-7 adapter men båda har död belysning.
Ska fortsätta riva bakdelen på bilen så jag kommer åt canbusen och kan mäta på den.

husseman
12 november 2021 · 1 594 Inlägg

Hmm, du har en trailermodul i din VW- som förmodligen e´kass. Inte direkt ovanligt, går att ersätta med bättre grejer. Eftermarknadsprylarna är oftast bättre än skiten man tryckte dit på dessa.
Lycka till o tänk på att mäta volt på ett släp är kass.. man kan ha spänning- men vid last(när det drar ström) då har dött ljus. Så felsök alltid med en provlampa som drar ström..en ledprovlampa är kass när det gäller släp.

mvh/husse

zzzackarias
13 november 2021 · 7 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, du har en trailermodul i din VW- som förmodligen e´kass. Inte direkt ovanligt, går att ersätta med bättre grejer. Eftermarknadsprylarna är oftast bättre än skiten man tryckte dit på dessa.
Lycka till o tänk på att mäta volt på ett släp är kass.. man kan ha spänning- men vid last(när det drar ström) då har dött ljus. Så felsök alltid med en provlampa som drar ström..en ledprovlampa är kass när det gäller släp.

mvh/husse

Va är en trailermodul för nåt? Menar du canbusenheten?

Brådhis * Voff voff *
15 november 2021 · 10 280 Inlägg

zzzackarias skrev:
Hej
Jag har fått ett konstigt fel på en Skoda Octavia 2014. När jag ansluter kåpsläpen eller båtvagnen så är all belysning på släpen plötsligt helt död.
Det lär ska sitta en canbusenhet nånstans baktill. När jag mäter i bilens uttag så får jag 17v!! Där finns det liv men det händer inget när man kopplar vagnen, som för övrigt lyser upp när jag kopplar den till min Lada Niva.
Jag har misstänkt jordfel men det är jord i kontakten på bilen, så när som på några ohm, och jord chassi till chassi.
Kontaktstiften i kontakterna är rengjorda med oxidlösare och isärbrytna så de har bra kontakt.
Vad ska man hitta på?

Är det LED på vagnen? Vissa bilar slår ju ifrån matningen om ingen märkbar last finns, dvs LED som inte drar nästan någonting är inte nog för att bilen ska godkänna det som en krets och skicka på ström.

Funkar andra släp på bilen? Är ju ett snabbt sätt att utesluta bilen som felkälla...

Senast redigerat av Brådhis (15 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzzackarias
15 november 2021 · 7 Inlägg

Det är inte led på släpvagnen, på båtvagnen så vet jag inte vad som sitter i lyktorna.
Det är som sagt samma fel oavsett vad jag kopplar dit. Ingenting tänds på släparna, stendött direkt.

husseman
19 november 2021 · 1 594 Inlägg

Hmm, låter som jag beskrev tidigare. Din drivenhet från bilen-kalla den va du vill.
Canbusenhet för dragkrok är rökt- eller så har den bara fått hjärnblödning.
Om du kollar säkringar o dessa e´hela. Testa att koppla upp bilfan o se om det finns felkoder på släpvagnsmodul- om det nu e´en inkodad historia.Finns inga koder så, dra ur den skiten du har o koppla in en vanlig Trailermodul. Inte märkesrelaterad utan en vanlig universal. Dessa påverkar inte canbus, o funkar kanon. Bara man kopplar in dom rätt.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang