Import från Norge-Hur mycket kostar frakten?

Noobnisse
18 november 2021 · 181 Inlägg

Ja då går det nog inte med en sån Biltransport-bil som jag länkade, den är nog för tung för det. Har du eller någon du känner BE-kort så är ett släp förmodligen det billigaste alternativet! Känns ju tråkigt att köpa en bil för 10 000 och sen behöva betala 15-20 000 för transporten.

granadadr
19 november 2021 · 7 286 Inlägg

så är det för min köpare,, han gav kring 10 för bilarna,, men transporten blir mkt mer

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Steff240
19 november 2021 · 1 017 Inlägg

Vad väger en sån där bil? Kan ju krävas ganska stöddig biltrailer och dragbil om man vill vara laglig cool

Brådhis * Voff voff *
19 november 2021 · 10 277 Inlägg

Steff240 skrev:
Vad väger en sån där bil? Kan ju krävas ganska stöddig biltrailer och dragbil om man vill vara laglig cool

Enligt annonsen knappt 2 ton. Så en dragbil som drar 2,6-2,7 ton ungefär är nog ett minimum. Men det kan man ju enkelt hyra tex.

Jag gjorde så när jag hämtade min förra båt i Stockholm. Hyrde en Ford Ranger och en 3,5-tons båttrailer, sen var det bara att köra. smile

Senast redigerat av Brådhis (19 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DeMeester
19 november 2021 · 26 Inlägg

Steff240 skrev:
Vad väger en sån där bil? Kan ju krävas ganska stöddig biltrailer och dragbil om man vill vara laglig cool

Allt är lagligt så länge man inte blir påkommen;)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2021 · 13 736 Inlägg

DeMeester skrev:

Steff240 skrev:
Vad väger en sån där bil? Kan ju krävas ganska stöddig biltrailer och dragbil om man vill vara laglig cool

Allt är lagligt så länge man inte blir påkommen;)

att köra olagligt i norge så är risken påtaglig att du blir påkommen.   här i sverige är ju risken istort sätt obefitnlig bara det ser okej ut.. men i norge där är dom ÖVERALLT hela tiden.       har kört buss sedan slutet av 2007 aldrig blivit stoppad i sverige.. första turen över gränsen till norge.. bam så stog dom där vägde bussen kollade färdskrivaren..    och dom stog där varje dag jag passerade hela den sommarn..   dessutom stog alltid polisen och väntade när jag kom till busstationen i Oslo  dom hoppade på alla som inte såg vita ut och alla som såg lite halvt ovårdade..    riktigt trist när en som studerade i sverige och skulle hem till sitt hemland blev tagen av polisen.   hon fick följa med direkt fast hon bara skulle resa vidare =/   

så där skulle jag ALDRIG chansa för det kostar massor av pengar att göra fel i norge..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
20 november 2021 · 7 286 Inlägg

Brådhis skrev:

Steff240 skrev:
Vad väger en sån där bil? Kan ju krävas ganska stöddig biltrailer och dragbil om man vill vara laglig cool

Enligt annonsen knappt 2 ton. Så en dragbil som drar 2,6-2,7 ton ungefär är nog ett minimum. Men det kan man ju enkelt hyra tex.

Jag gjorde så när jag hämtade min förra båt i Stockholm. Hyrde en Ford Ranger och en 3,5-tons båttrailer, sen var det bara att köra. smile

då krävs ju ett äldre BE kort smile annars är man olaglig iaf smile

spillolja
20 november 2021 · 4 020 Inlägg

Rent sporadiskt kanske man bör tänka så man har evt. papper i ordning, inte bara regbevis-kopior för bil och släp, utan även rätt handlingar med sig för det inköpta fordonet som ska hämtas, har tullen i sverige synpunkter ?,  Covid19-intyg ?   Norje höjer ribban för antivaxxer:
https://www.regjeringen.no/en/topics/ko … box2864572

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
20 november 2021 · 10 277 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

Steff240 skrev:
Vad väger en sån där bil? Kan ju krävas ganska stöddig biltrailer och dragbil om man vill vara laglig cool

Enligt annonsen knappt 2 ton. Så en dragbil som drar 2,6-2,7 ton ungefär är nog ett minimum. Men det kan man ju enkelt hyra tex.

Jag gjorde så när jag hämtade min förra båt i Stockholm. Hyrde en Ford Ranger och en 3,5-tons båttrailer, sen var det bara att köra. smile

då krävs ju ett äldre BE kort smile annars är man olaglig iaf smile

Har iofs gamla BE, men nej, upp till 3,5 ton bruttovikt på kärran är ok även på nya BE-korten. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
20 november 2021 · 7 286 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

Enligt annonsen knappt 2 ton. Så en dragbil som drar 2,6-2,7 ton ungefär är nog ett minimum. Men det kan man ju enkelt hyra tex.

Jag gjorde så när jag hämtade min förra båt i Stockholm. Hyrde en Ford Ranger och en 3,5-tons båttrailer, sen var det bara att köra. smile

då krävs ju ett äldre BE kort smile annars är man olaglig iaf smile

Har iofs gamla BE, men nej, upp till 3,5 ton bruttovikt på kärran är ok även på nya BE-korten. smile

jo såg det sen,, maxvikt idag är ju just 7 ton totalt

Brådhis * Voff voff *
20 november 2021 · 10 277 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

då krävs ju ett äldre BE kort smile annars är man olaglig iaf smile

Har iofs gamla BE, men nej, upp till 3,5 ton bruttovikt på kärran är ok även på nya BE-korten. smile

jo såg det sen,, maxvikt idag är ju just 7 ton totalt

Precis! 3,5 ton är max för personbil klass 1 och sedan max 3,5 ton (brutto) släp. Med gamla BE är det "obegränsat".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang