Volvo V70 1998 2.5T nytt problem

AronsS70
16 november 2021 · 24 Inlägg

Hej!
Jag har tändning nu! men problemet jag har är att jag får inte ut spänning från sekondärsidan av spolen och motorlampan lyser!

Dessutom så spökar bilen med att dens olika reläer slår av och på, pumpen slår på och av (bland i flera minuter) och jag har försökt att felsöka med biltemas 1099kr volvo specifika scanner (den hittar inte ECUn men den hittar SRS, ABS och någon till som inte spelar någon roll då alla hade inte en enda felkod!) Artnr. 15-1376
När dessa reläer håller på att slå till och från så blinkar motorlampan i takt med reläerna.

Jag är helt kluven vid det här laget för detta problemet kom efter jag byte rotor och tändkåpa (bytt tillbacka till det gamla och det funkar inte)

Något som jag ska tillägga är att batteriet var överladdat och hade värdet 13.34 volt.

alla svar är välkommna! Jag är despirat!

P.S. Till Mossan1
Jag har kollat på fördelaraxlen och den mår fin fint (inga glapp)

Senast redigerat av AronsS70 (16 november 2021)

AronsS70
16 november 2021 · 24 Inlägg

P.P.S
När jag säger att jag har ¨tänding¨ så är det för att jag får fram el till primärsidan men strömen pulsar ej vilket gör att bilen inte laddar sekondärsidan på spolen!

Brådhis * Voff voff *
16 november 2021 · 10 275 Inlägg

Dåligt batteri (volt är inte hela sanningen) och/eller dåliga anslutning till detta mot bilen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AronsS70
16 november 2021 · 24 Inlägg

Brådhis skrev:
Dåligt batteri (volt är inte hela sanningen) och/eller dåliga anslutning till detta mot bilen?

Jag har kopplat ett annat batteri som var volvo orginal och inte överladdad som sitter i en volvo som startar. Altså tagit ut det överladdade och ersatt med battariet men med samma resultat. Andra batteriet var på 12.3 V

Brådhis * Voff voff *
16 november 2021 · 10 275 Inlägg

AronsS70 skrev:

Brådhis skrev:
Dåligt batteri (volt är inte hela sanningen) och/eller dåliga anslutning till detta mot bilen?

Jag har kopplat ett annat batteri som var volvo orginal och inte överladdad som sitter i en volvo som startar. Altså tagit ut det överladdade och ersatt med battariet men med samma resultat. Andra batteriet var på 12.3 V

12,3V är ju inte sådär värst bra laddat. Men var felet exakt detsamma ändå? Har du kollat anslutningarna mot bilen (dvs inte dom på batteriet utan "andra änden")?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AronsS70
16 november 2021 · 24 Inlägg

Brådhis skrev:

AronsS70 skrev:

Brådhis skrev:
Dåligt batteri (volt är inte hela sanningen) och/eller dåliga anslutning till detta mot bilen?

Jag har kopplat ett annat batteri som var volvo orginal och inte överladdad som sitter i en volvo som startar. Altså tagit ut det överladdade och ersatt med battariet men med samma resultat. Andra batteriet var på 12.3 V

12,3V är ju inte sådär värst bra laddat. Men var felet exakt detsamma ändå? Har du kollat anslutningarna mot bilen (dvs inte dom på batteriet utan "andra änden")?

Ja, dock så var de andra ägarna före mig så jag fick göra om deras botrix koppling. Men alla kablarna är ihopasatta på ett ställe på batteriet och har oxiderat på kopparn (matt svart nyans)

Jesper328
16 november 2021 · 2 365 Inlägg

Vad händer om du drar en startkabel mellan minuspol på batteri, och exempelvis en lyftögla på motorn?
Spänning & fullgod jord till Ecu? (iom att din läsare ej hittar den)

Up the RA
Mossan1
17 november 2021 · 2 792 Inlägg

Biltemas "Volvo-scanner" fungerar inte på första platformen av V70.
Den fungerar bara på plattform2.
Dvs S80,S60,V70N. Även S40N.

En så tidig Motoronic som 1998 har kommer inget jättepålitligt ur med ISO-scanner heller. (Generisk)
Tolkas inte bra mot ISO 9121

En 1998 behöver laptop och programmet VOL-FCR med lämplig kabel för matnyttig info ur mjukvaran.

Har du god jord till tändningsmodulen?
Har du god kontakt mellan motor och växellåda? Annars kan strömmar från startmotorn störa signalen från Vevaxelgivaren.
Där föreligger anledning att kolla, för det ger inga tändningspulser annars.

Hur var det nu, har motorn eller växellådan varit ur?

Jag minns inte om även tändningen stoppades med startspärren på så tidiga V70.  Kanske.

Men jordfel någonstans är troligt också.  Skulle förklara det mesta.
Det, kan vara oerhört svårfunnet

Senast redigerat av Mossan1 (17 november 2021)

AronsS70
21 november 2021 · 24 Inlägg

Okej! tack för all eran input! Jag tänkte att jag skulle börja med att fixa pluspools oxiderings problemet (som jag gjorde) och det blev samma resultat. Jag har tagit ut ECU'n och såg att på siften fanns det missfärgningar (svart grå aktig) vilket var någon form av oxidering. Jag Skrapade bort så att den såg glansig ut igen. Nu när jag läser felkoder hittade den koder till ¨Volvo specifik¨ på felkodsläsaren och det är följande:
CI-221 VVS SIGNAL, SIGNAL MISSING
CI-113 FUEL SENSOR, OPEN CIRCUIT
CI-132 RPM SIGNAL, SIGNAL MISSING
CI-121 ECT SINGAL, SINGAL FAULT
CI-124 RPM SIGNAL, SIGNAL FAULT

(Koder fanns under CI = Combined Instrument)
Dessa felkoder försvan vid flera felkods läsnings försök. Reläerna som klickade fram och tillbacka slutade också efter ett tag men ifall det återkommer så hör jag av mig. Men ljudet har ersats med ett brummande ljud som kommer underifrån spjällhusets kåpan...

Jag gjorde också kontakt med ECU'n var av inga felkoder hittades.
ECU info:
Mil status: OFF
DTC in this ECU: 0
Readiness: YES 3
Readiness: NO 5
Readiness: N/A 2
Datastream supported: 21
Ignition: spark
Protocol Type: ISO

Jag vet inte vad jag ska göra av dessa koder och ljud men det bådar inte gott (:-(
Bilen hade inte tillräckligt med batteri för att starta så änsålänge oklart om den gör det nu.

MVH Aron

Senast redigerat av AronsS70 (21 november 2021)

Brådhis * Voff voff *
21 november 2021 · 10 275 Inlägg

AronsS70 skrev:
Okej! tack för all eran input! Jag tänkte att jag skulle börja med att fixa pluspools oxiderings problemet (som jag gjorde) och det blev samma resultat. Jag har tagit ut ECU'n och såg att på siften fanns det missfärgningar (svart grå aktig) vilket var någon form av oxidering. Jag Skrapade bort så att den såg glansig ut igen. Nu när jag läser felkoder hittade den koder till ¨Volvo specifik¨ på felkodsläsaren och det är följande:
CI-221 VVS SIGNAL, SIGNAL MISSING
CI-113 FOEL SENSOR, OPEN CIRCUIT
CI-132 RPM SIGNAL, SIGNAL MISSING
CI-121 ECT SINGAL, SINGAL FAULT
CI-124 RPM SIGNAL, SIGNAL FAULT

(Koder fanns under CI = Combined Instrument)
Dessa felkoder försvan vid flera felkods läsnings försök. Reläerna som klickade fram och tillbacka slutade också efter ett tag men ifall det återkommer så hör jag av mig. Men ljudet har ersats med ett brummande ljud som kommer underifrån spjällhusets kåpan...

Jag gjorde också kontakt med ECU'n var av inga felkoder hittades.
ECU info:
Mil status: OFF
DTC in this ECU: 0
Readiness: YES 3
Readiness: NO 5
Readiness: N/A 2
Datastream supported: 21
Ignition: spark
Protocol Type: ISO

Jag vet inte vad jag ska göra av dessa koder och ljud men det bådar inte gott (:-(
Bilen hade inte tillräckligt med batteri för att starta så änsålänge oklart om den gör det nu.

MVH Aron

Brummande ljud under kåpan där lär ju vara tomgångsmotorn. Den kan ha ett brummande ljud för sig, speciellt om den inte är helt ny... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
AronsS70
22 november 2021 · 24 Inlägg

Uppdatering grabbar! det visade sig att felkodsläsaren ljög ej!
Den startar! Tusen tack till alla som hjälpte till med att få volvon att rulla!

Ifall folk undrar Problemet:
Reläer som spökade = ECU, oxediring på kontakt pinnarna
Bilen hade dålig gnista = Dålig tändspole (8-9 tusen ohm är de godkända värderna)

MVH Aron

Senast redigerat av AronsS70 (22 november 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang