Övertryck i motorn på v70 2004

Rasmus9494
20 november 2021 · 5 Inlägg

Jag har en v70 2004 som är lite grisen i säcken här nu.
Var lite stressad när jag köpte den för behövde akut bil o köpte av en gammal herre som ägt den i många år så var inte jätte noga med kontrollen.

Såklart så är det ett övertryck i motorn för testa "ballong knepet" några dagar senare för kom in på detta med vevhusventilation.

Frågan är om det är vevhusventilation som är igentäppt eller nåt annat bilen har gått 38 k mil nämligen.
Men inte märkt på bilen när jag kör osv han har även varit pedantisk med den, servad minst 1 gång varje år sen den byggdes.

Alla svar uppskattas

husseman
20 november 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, vad e´problemet- antar att du inte betalt så mkt. för traktorn, o 38k sätter ju sina spår. Sålänge den inte trycker ut olja till kopplingen eller att det rinner vid Vevaxeltätningen så bara åk till det rasar. Vill du vara grym, så byt ut hela vevhusventilationen. Inga stora pengar..men lite pul.  En sån här bil måste man kunna skruva med sj. O, de e´lättmekade, så nån raketforskar utbildning behövs ej.   Lycka till.
mvh/husse

Rasmus9494
20 november 2021 · 5 Inlägg

Men du skulle säga att det är vevhusventilation som är igentäppt? Men borde man inte känt det när man har igång bilen? Såsom ojämn tomgång.
Tycker det är konstigt då bilen körts längre sträckor samt servad bra. Men vart ska övertrycket ta vägen ? För som jag förstått så kommer det från vevhuset sen kommer det upp till kamaxeln men vart ska det åka om vevhusventilation fungerar ??
Tack för svar

Brådhis * Voff voff *
20 november 2021 · 10 276 Inlägg

Rasmus9494 skrev:
Men du skulle säga att det är vevhusventilation som är igentäppt? Men borde man inte känt det när man har igång bilen? Såsom ojämn tomgång.
Tycker det är konstigt då bilen körts längre sträckor samt servad bra. Men vart ska övertrycket ta vägen ? För som jag förstått så kommer det från vevhuset sen kommer det upp till kamaxeln men vart ska det åka om vevhusventilation fungerar ??
Tack för svar

Om det fungerar så går det via oljefällan och ut rätt väg, men när det inte fungerar går det enkelt uttryckt fel väg (eller ingen väg alls...) och då får du ett övertryck.

Nu är det som vanligt i felsökningsfrågor här att motormodell är den bäst bevarade hemligheten, men det är inte så hemskt mycket jobb att byta oljefälla/slangar till nya som inte är igentäppta (alternativt försöka rengöra dom du har).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
20 november 2021 · 2 796 Inlägg

Man måste ta ner insuget för byte av vevhusventilstionen, som för övrigt är en servicepunkt på Volvo 5or runt var 18k mil, eller så.
Inte särskilt svårt men lite omständigt.

Skall göras på alla, men turbomodeller är dom som oftast sätter igen. Även om dom servas rätt.

I riktigt illa fall måate även kanalerna i blocket rensas, och då behöver tråget ner också.  Inte heller sätskilt svårt, bara omständigt.

Köra med överttyck kan blåsa ut en packbox. Med lagen om alltings jävlighet så är det ju den bakom svänghjulet som ploppar ut i så fall....

Även avgasvärden osv påverkas.
En Volvo 5a är långt ifrån slut vid ynka 38tusen.

husseman
20 november 2021 · 1 588 Inlägg

Hehe..ja där har vi ett riktigt Volvofan. 38000mil e´ hyfsat mkt. Ingen motor e´på uppgång vid de milen..- ja hade inte lagt allt för mkt. pengar på att få den att rulla en stund till. Men lycka till..

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
20 november 2021 · 10 276 Inlägg

husseman skrev:
Hehe..ja där har vi ett riktigt Volvofan. 38000mil e´ hyfsat mkt. Ingen motor e´på uppgång vid de milen..- ja hade inte lagt allt för mkt. pengar på att få den att rulla en stund till. Men lycka till..

mvh/husse

Dagens dos av Husses Volvohat-istället-för-att-hjälpa-till avklarat... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
21 november 2021 · 4 385 Inlägg

Ja,tycker att det är märkligt att han ska vara så avigt till allt o alla?! Undrar vad han själv har för bil?

Mossan1
21 november 2021 · 2 796 Inlägg

Volvo 5or som rullat 55k mil + och still going strong är inte särskilt svårfunna, så det är ett faktum att 38k har många tusen mil kvar. Det är ingen åsikt
Åsikter kan man lämna när sådana efterfrågas.
Finns dock många fler än Volvo som bygger sådana motorer, om man ska vara petigt korrekt och håller man inte efter blir ingen bilmotor gammal/långmilad.

Är själv för övrigt en extrem bilmärkesvilde som själv haft det mesta från snobbiga RangeRover's till knäppa Simca'or. Alla med sina fördelar och nackdelar.

Senast redigerat av Mossan1 (21 november 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang