H Reg tappade inställningarna

MagnusStr
21 november 2021 · 3 Inlägg

Hej
Jag har ett H reg från Loh (03-164) i en 940 som helt plötsligt ändrade inställd hastighet till 10km. Det var precis som den plötsligt tog den hastigheten som jag körde i.
Jag ska ringa och prata med Loh imorgon och höra vad det kan vara. Blir väl till att byta ut det.

Har någon här varit med om något liknande?
Hur fungerar det med plomberingen när jag måste öppna lådan? 
Kan en vanlig besiktare  plombera igen eller är det Regbesiktarna som måste sköta det?

Magnus

Brådhis * Voff voff *
21 november 2021 · 10 277 Inlägg

Det hjälper inte att bara göra den strömlös så den "startar om"? Eller kan det vara så att den förlorat tex hastighetssignalen och därför går i någon form av nödläge?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2021 · 17 470 Inlägg

Har den ABS?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MagnusStr
21 november 2021 · 3 Inlägg

Hej.

Den har inte ABS. Den tar hastigheten från ett extrauttag på hastighetsmätaren.
Har testat att koppla bort batteriet en stund men det hjälpte inte.
Om den tappar hastigheten tar varvtalsbegränsningen över på 900rpm.
Så står man still så kan man inte varva över 900. Men rullar man lite framåt eller bakåt kan man varva som vanligt.

Lätt att ställa i igen men då åker plomberna. Och jag vill inte råka ut för det igen så jag får kanske köpa en ny h regg.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 november 2021 · 13 736 Inlägg

den har tappat hastighetsmätar signalen då blir den så.. det är en failsafe grej så man inte kan koppla bort hastighets spärren.. får den inte den signalen gör den så... inget konstigt allt är normalt.  du får helt enkelt kolla varför den inte tar hastighets signalen längre.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MagnusStr
21 november 2021 · 3 Inlägg

Hej
Som jag förstått det hela så ska den gå över på varvtalsbegränsningen om den inte får hastighetssignal som säkerhet. Så är det inte nu. Den går i 10km oavsett växel. Står jag still begränsas varvtalet till 900. Rullar jag så kan man varva som vanligt. Alltså får den hastighetssignal.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang