Bakre torkare går åt fel håll VW Golf Variant 2.0 TDi-09

coffe09
27 november 2021 · 3 Inlägg

Problemet är inte mer komplicerat än titeln.... armen går helt enkelt på de "undre 180 graderna av cirkeln" efter att ha försökt ta sig upp en gång. Detta hände nu idag när de har blivit kallt. Vad jag hastigt har läst mig till är detta en vanligt problem. Jag vet inte om jag på något sätt behöver vrida tillbaka bladet åt motsatt riktning, jag har ingen aning. Lite surt är det att inte kunna se ordentligt bak när de börjar bli grisigt på vägarna.....

BMW 320 (2007)
Xebers76
27 november 2021 · 2 266 Inlägg

Låter som att två drev har kuggat rejält. En ful-lösning är ju att lossa torkararmen från axeln och sätta den rätt igen, men felet borde komma tillbaks om det redan hänt en gång.

Mossan1
28 november 2021 · 2 823 Inlägg

Det är inte så att man startat torkaren med fastfruset blad så hela armen slirat på axeln och nu sitter fel?

Går den konsekvent 180' fel och kommer stanna där den gjorde innan om man flyttar armen är det sannolikast och även den korrekta lösningen.

Kostar ju inget att testa, för är felet internt i motorn är det inte säkert det går att fixa.  Reservdelar säljs inte, utan då blir det komplett torkarmotorbyte.

Men i alla JAG skulle ta isär och försöka laga om den inte bara slirat på axeln.
Har fixat många fastkärvade.

Senast redigerat av Mossan1 (28 november 2021)

torsen
28 november 2021 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det är inte så att man startat torkaren med fastfruset blad så hela armen slirat på axeln och nu sitter fel?

Går den konsekvent 180' fel och kommer stanna där den gjorde innan om man flyttar armen är det sannolikast och även den korrekta lösningen.

Kostar ju inget att testa, för är felet internt i motorn är det inte säkert det går att fixa.  Reservdelar säljs inte, utan då blir det komplett torkarmotorbyte.

Men i alla JAG skulle ta isär och försöka laga om den inte bara slirat på axeln.
Har fixat många fastkärvade.

Instämmer med Mossan1.
Gör som han skriver - till att börja med!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang