När det gäller DSG så är verkligen inte alla dåliga.
(OBS! Ingen sa det i tråden, jag bara förtydligar)
Generellt är dom faktiskt riktigt problemfria sedan vätskelamellerna infördes.
Framförallt med tanke på hur avancerat det är.
Jag vet flera som rullat över 30k mil utan minsta bekymmer.
Visst kan tex mekatroniken haverera även på nyare om man har otur, och främst tidiga DSG hade en del kopplingsproblem.
Men dom flesta kopplingsproblemen är faktiskt skapade av föraren. Man behandlar kopplingen som en momentomvandlare, dvs vet/bryr sig inte att det är koppling som slits likt manuell. Man segdrar (kopplingsslirar) tungt och bränner/sliter. Något momentomvandlarautomater var lysande på, men är helt förkastligt på direktdrivna automater, oavsett tillverkare. Oljebytet i kopplingen var 6000mil är oerhört viktigt också.
Men är problemfrihet starkaste parametern ska man ha en vanlig manuell, så klart.
Ju mindre som KAN krångla....
Men DSG har oförtjänt dåligt rykte.
Man ska också komma ihåg att det sitter i oerhört många bilar, så bara för att man hör om nån som rasat, är det ändå få procentuellt.
Senast redigerat av Mossan1 (4 december 2021)