Motorhaveri

Jesper328
18 december 2021 · 2 366 Inlägg

Growe skrev:
jag håller med..   skulle aldrig elda pengar på att någon idiot ska röra min bil.    gör jag det själv vet jag vad eller vad som inte blir gjort.

sista jag skulle lita på är en reservdelsbytare..  som 99% av alla som jobbar på stora verkstäder är.   
föredrar att göra jobbet själv.  visst det finns saker jag låter andra göra oxå. sånt jag själv tycker är apa tråkigt.. men då är det polare till mig som får göra det.    men skulle aldrig lämna iväg den till någon okänd verkstad där jag inte vet vem det är som rör min bil.

Det är rätt så kul det där med reservdelsbytare.
På senaste märkesverkstan jag var på så fick vi backjobb på nästan 25-30% av alla bilar.
Vissa kunde knappt utföra en service utan att det blev fel med något, eller att de drällt olja över halva motorn.
Även direkt trafikfarliga backjobb, såsom roliga där de exempelvis försökt lyfta en skåpbil på trösklarna och hoppats på att kunden inte skulle märka att trösklarna var lite krokiga. lol

Visst, jag har väl gjort en tabbe eller två jag med, men herrejävlar vad det måste vara svårt för verkstäder att få tag i kompetenta mekaniker.

Senast redigerat av Jesper328 (18 december 2021)

Up the RA
granadadr
18 december 2021 · 7 286 Inlägg

Jesper328 skrev:

Growe skrev:
jag håller med..   skulle aldrig elda pengar på att någon idiot ska röra min bil.    gör jag det själv vet jag vad eller vad som inte blir gjort.

sista jag skulle lita på är en reservdelsbytare..  som 99% av alla som jobbar på stora verkstäder är.   
föredrar att göra jobbet själv.  visst det finns saker jag låter andra göra oxå. sånt jag själv tycker är apa tråkigt.. men då är det polare till mig som får göra det.    men skulle aldrig lämna iväg den till någon okänd verkstad där jag inte vet vem det är som rör min bil.

Det är rätt så kul det där med reservdelsbytare.
På senaste märkesverkstan jag var på så fick vi backjobb på nästan 25-30% av alla bilar.
Vissa kunde knappt utföra en service utan att det blev fel med något, eller att de drällt olja över halva motorn.
Även direkt trafikfarliga backjobb, såsom roliga där de exempelvis försökt lyfta en skåpbil på trösklarna och hoppats på att kunden inte skulle märka att trösklarna var lite krokiga. lol

Visst, jag har väl gjort en tabbe eller två jag med, men herrejävlar vad det måste vara svårt för verkstäder att få tag i kompetenta mekaniker.

joo en kollega till mig har en nyare Passat,, oväsentligt egentligen MEN han bytte Kamrem på Mekonomen,, å vips så vart det många fel på bilen wink  jag har så klart tabbat mig med någon gång,,  ett hett tips STRESSA inte då glömmer man saker å tabbar sig,, kan bli dyrt,, en mekaniker råkade borra in i genom en cyl en gång då han skulle montera motorvärmare,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mossan1
19 december 2021 · 2 796 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, allt handlar om övertro på att olja som trimmats med tillsatser kan lösa alla problem. Så är det inte. En bil som rullar 3000 mil på ett år, har inget problem med "Long Life" service. En bil som rullar 800mil om året, som används till affären o nästan aldrig hinner komma upp i drifttemp... kommer inte överleva "Long Life" Service.  Inget fel på Long Life olja- men den borde bytas efter rätt tid för bilen. Alltså- använd LongLife olja, men byt oftare om du bara kör korta sträckor.
mvh/husse

Jag vill dra det längre än så.
Problemen med kortkörningar handlar inte (bara) om oljeproblem.  Man får problem med det, oavsett hur ofta man byter olja. 

Grundfelet är körmönstret, och sedan skyller man på annat.

Kör man så lite att man får problem med oljebyten, katalysator eller partikelfilter ska man inte ha bil.
Då är ett busskort bättre, för med så korta sträckor bor man där det finns kollektivtrafik som alternativ. Säkert finns vissa undantag.

Bor man där kollektivtrafik saknas som realistiskt alternativ han man generellt inte heller problem med för korta turer på bilen.

husseman skrev:
H
Bilens "oljekvaliteavkännare" är rena bingolotto. O att folk släcker allt de kan med ELM gör ju inte saken bättre.

Det handlar inte om någon oljeanalys så, utan det är parametrar i mjukvaran  som känner av hur bilen körs, och algoritmer kalkylerar ut oljans nedbrytning. Eller tid, vilket som inträffar först.
Dom har blivit allt bättre, både algoritmer och oljan, men dom klarar inte ytterligheter eller felaktigheter.

Och ignorera problem, eskalerar alltid saken. Helt klart.

granadadr
25 december 2021 · 7 286 Inlägg

uppdaterar om kollegans Passat,, den som fick fel efter kamremsbyte,, jodå Mekonomen hade glömt någon kåpa som ställde till det för givare,, vet ej exakt hur å vad,, men en annan verkstad hittade felet å fixade allt,, suck säger jag,  så mitt tips håll er borta från Mekonomen,, har dock hört det före detta smile

candyweiss
25 december 2021 · 875 Inlägg

granadadr skrev:
uppdaterar om kollegans Passat,, den som fick fel efter kamremsbyte,, jodå Mekonomen hade glömt någon kåpa som ställde till det för givare,, vet ej exakt hur å vad,, men en annan verkstad hittade felet å fixade allt,, suck säger jag,  så mitt tips håll er borta från Mekonomen,, har dock hört det före detta smile

Så alla 900 verkstäderna är kass? Tack för infon, då måste jag alltså hitta en annan verkstad..

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
JN1975
25 december 2021 · 234 Inlägg

Nissan-motor i grunden? Isf ska kamkedjan vara "life-time".  Är den 3cyl 1.0L eller 4cyl 1.3L? Med tanke på att motorförsäkringen precis gått ut, har du servat den på märkesverkstad eller mindre verkstad?

Senast redigerat av JN1975 (25 december 2021)

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 december 2021 · 13 734 Inlägg

candyweiss skrev:

granadadr skrev:
uppdaterar om kollegans Passat,, den som fick fel efter kamremsbyte,, jodå Mekonomen hade glömt någon kåpa som ställde till det för givare,, vet ej exakt hur å vad,, men en annan verkstad hittade felet å fixade allt,, suck säger jag,  så mitt tips håll er borta från Mekonomen,, har dock hört det före detta smile

Så alla 900 verkstäderna är kass? Tack för infon, då måste jag alltså hitta en annan verkstad..

när det gäller samtliga anslutna till den typen av levrantörer så ska man oxå ställa sig frågan varför dom ska skänka bort deras förtjänst till ett stort företag.   antingen är det så att dom bara inte orkar bry sig och derför ansluter sig eller att dom är så förbannat ruttna att ingen berättar till sina vänner och bekanta om deras verkstad för att dom helt enkelt aldrig gör bra jobb..  derför måste dom ansluta sig för att få in nya kunder att lura.


en bra verkstad behöver inget stort bolag i ryggen dom får en ringlande kö med kunder pga dom gör ett bra jobb så när grannens bil går sönder så säger dom åk dit för dom är super duktiga..  samma sak med samtliga i släkten osv.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
1 januari 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, nu drar ni på bra med skit på Verkstäder, som faktiskt är bra- trots att de tillhör Mekonomen. Har inget med mekonomen att göra, men vet att det finns duktiga skruvare på massa av deras verkstäder..- som koncept e´Mekonomen för dyra..- men döm inte ut de duktiga mekar som jobbar där, o tyvärr de dåliga som styr skiten.

mvh husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang