Härdsmälta säkringdosa 940

Jagharenbil940
4 december 2021 · 12 Inlägg

Hejsan!

Har en gammal 940gl 94 som jag förbereder för att köra med. Märkte förut idag när jag kollade säkringsboxen att nr 16 (fan, climate control) hade smält sönder plasten runtomkring hållaren, så tänkte köra en såndär säkringshållare ifrån biltema men då jag är ganska nybörjare när det kommer till bilar (speciellt elen) så är min fråga, är det så simpelt som att bara koppla in de två stiften som satt på nr16 i säkringshållaren (se bilden) eller är det mer saker att tänka på? hoppas någon har tid att svara tack smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241872/241872-4dacf4c860b446aff9c7e4438515394b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241872/241872-9e98dff32b2459a22c8bfcc9e4e0be86.jpg

Lucif3r
4 december 2021 · 2 173 Inlägg

Ja, det är så enkelt.

Brådhis * Voff voff *
5 december 2021 · 10 204 Inlägg

Se till att använda isolerade kabelskor så dom inte kommer åt någonstans bara om den ska ligga löst där.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2021 · 13 644 Inlägg

det går ju att byta elcentral oxå det är inte speciellt svårt..  ganska enkelt t.o.m eftersom allt är färguppmärkt ;-)      hade jag gjort.   men så sätter jag mig utan tvekan och rensar ett helt elsystem från en 940 för att få ecc och elhissar elspeglar och sånt till en gammal 740 smile    men det är lekande lätt faktist..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jagharenbil940
5 december 2021 · 12 Inlägg

Tack för snabba svaren. Har nu satt dit 16 kablarna i säkringshållaren fläkt fungerar men nu har det uppkommit ett nytt problem tutan och torkarna slutade att fungera (sitter på säkring 15) hur kan det vara så?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2021 · 13 644 Inlägg

Jagharenbil940 skrev:
Tack för snabba svaren. Har nu satt dit 16 kablarna i säkringshållaren fläkt fungerar men nu har det uppkommit ett nytt problem tutan och torkarna slutade att fungera (sitter på säkring 15) hur kan det vara så?

kan ha intern matning till dom mellan varandra..   sak se om jag kan hitta ett schema på datorn till det..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2021 · 13 644 Inlägg

verkar som säkring 14 15 och 16 matas från samma kabel..    så du får nog dela på den svarta kabeln så dom andra säkringarna får matningen..    det står att den svarta kabel går till X det är tändningslåset  när tändningen är i läge  1 och 2 alltså radio läget och kör läge. 

detrför dom sakerna inte fungrar..     derför jag alltid förespråkar att byta den deffekta delen istället för att ta genvägar..   för det blir ofta omvägar..     visst det tar  1timme att flytta över allt till en annan säkeringshållare men då blir allt som det är tänkt..    men kolla över din fläkt för ditt problem kommer inte avhjälpas för att du byter säkringsplats..  något drar för mycket ström mot vad det var tänkt.. annars smälter inte dessa ...om ingen varit väldigt väldigt vårdslös i elcentralen och brytet och haft sig vid den säkringen.. så det blivit glapp kontakt .

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2021 · 13 644 Inlägg

som du även ser på dina bilder så är matningshållaren tom på plats 15 och 14   syns ganska tydligt på+ din bild   det är den med plasthylsa runt som är matningen till säkringen.   men som i detta fall har intern matning.    mellan dessa 3säkringar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jagharenbil940
5 december 2021 · 12 Inlägg

Growe skrev:
verkar som säkring 14 15 och 16 matas från samma kabel..    så du får nog dela på den svarta kabeln så dom andra säkringarna får matningen..    det står att den svarta kabel går till X det är tändningslåset  när tändningen är i läge  1 och 2 alltså radio läget och kör läge. 

detrför dom sakerna inte fungrar..     derför jag alltid förespråkar att byta den deffekta delen istället för att ta genvägar..   för det blir ofta omvägar..     visst det tar  1timme att flytta över allt till en annan säkeringshållare men då blir allt som det är tänkt..    men kolla över din fläkt för ditt problem kommer inte avhjälpas för att du byter säkringsplats..  något drar för mycket ström mot vad det var tänkt.. annars smälter inte dessa ...om ingen varit väldigt väldigt vårdslös i elcentralen och brytet och haft sig vid den säkringen.. så det blivit glapp kontakt .

Vart får jag tag på en ny säkringdosa är det skroten som gäller?

Såg ganska orört ut och 16 kablarna satt som fan när ja skulle dra ut dem så glapp är det väll inte då.

Det där med att något drar för mycket ström kan det ha något att göra med att min fläkt bara funkar på femman? (allt eller inget)
Dock har det alltid varit sålänge jag ägt bilen och aldrig bränt säkringen.

Tack för du är så hjälpsam

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2021 · 13 644 Inlägg

det är så det blir när fläkten börjar gå trögt då går saker sönder..  så där har du nog anledningen till att säkringshållaren smält och att dom andra lägena slutat att fungera..        skroten bör ha eller kanske på tradera eller liknande.    jag har säkert någon ligger men efter att min snälla dotter och sambo varit och tagit ut jultramset ur förådet så tar det ungefär 5timmar att komma åt grejerna..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jagharenbil940
5 december 2021 · 12 Inlägg

Growe skrev:
det är så det blir när fläkten börjar gå trögt då går saker sönder..  så där har du nog anledningen till att säkringshållaren smält och att dom andra lägena slutat att fungera..        skroten bör ha eller kanske på tradera eller liknande.    jag har säkert någon ligger men efter att min snälla dotter och sambo varit och tagit ut jultramset ur förådet så tar det ungefär 5timmar att komma åt grejerna..

Får kika på fläkten och se om den går att smörja? Men får bli efter jag gjort min ombess som är senast på tisdag vettifan hur jag ska ta mig till besiktningen utan fläkt men de ska väll gå

Ja alltid är det någon som ska förstöra ordningen haha, men ifall du hittar en dosa hör gärna av dig då

Tack för hjälpen smile

Brådhis * Voff voff *
5 december 2021 · 10 204 Inlägg

Värt att tänka på är att en avbrunnen säkring betyder överbelastning, medan en smält säkringsdosa betyder ofta dålig kontakt i säkringsdosan... (Eller för all del att man legat extremt nära maxbelastning en längre tid)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang