Mellandelen b5234t sitter fast

Lehto
6 december 2021 · 75 Inlägg

Hej.

Lyckas inte lossa mellandelen på motorn... Har skruvat bort alla skruvar men den sitter likförbannat ihop!
Måste man lossa remskivan och oljepumpen från vevaxeln för att mellandelen ska komma lös? Är de ngn som vet? Hade helst skippat att lossa på remskivan om de inte behövs.

Tack på förhand

Marlboroman
7 december 2021 · 8 229 Inlägg

Bultarna till oljepumpen måste bort om du ska kunna få loss mellandelen förutsatt att du fått bort alla andra till mellandelen. Är ju några små luringar som man kan missa om man inte tittar noga.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lehto
7 december 2021 · 75 Inlägg

Marlboroman skrev:
Bultarna till oljepumpen måste bort om du ska kunna få loss mellandelen förutsatt att du fått bort alla andra till mellandelen. Är ju några små luringar som man kan missa om man inte tittar noga.

Tack, ja jag har tagit dom lite större som sitter vid överfallen, sedan alla "mellanstora" som finns längs med och även 5st små på ena sidan.
Har även lossat på 4st skruvar som satt i oljepumpen (2st i mellandelen och 2st i blocket).
Så då borde jag kunna få loss mellandelen med pumpen å remhjulet kvar?

Får plocka fram gummiklubban då helt enkelt och inte fega så mkt tongue

Lehto
8 december 2021 · 75 Inlägg

Nä har lyckats med lite plastkilar att få en glipa runt hela och dragit med rakblad genom hela men tamefan så lossar inte skiten...
Kanske blir tvungen att försöka få loss remskivan och pumpen ändå. Kanske inte är meningen man ska kunna tabort mellandelen om man inte först monterar bort remhjul å oljepump...

Lehto
12 december 2021 · 75 Inlägg

Om någon funderar på samma sak som mig någon gång så kan jag bara säga att det går INTE att få bort mellandelen utan att ta bort pumpen.
Pumpen har ett utstickande rör på ca 6-8mm som går in i mellandelen.
Löste det nu med hjälp av en kompis och lyfte ur vevaxeln ihop med mellandelen. Så nästa operation blir att lossa remhjulet å pumpen från vevaxeln.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang