cristiancjb skrev:
Hej ni kunniga!
Jag har aldrig ägt en bil och har noll koll på bilar men nu när jag skaffat familj så börjar det kännas som att det underlättar. Då jag för tillfället är den som försörjer så letar jag efter alternativ som inte är så dyra.
Det som jag behöver först och främst input för är vad ni tycker angående bästa alternativet...är det leasing, köpa begagnad etc som ni rekommenderar och varför? Vilka för/nackdelar med de olika alternativ etc.
Jag har som sagt noll koll på bilar och kan alltså inte meka själv och sånt och känner därför inte att det lönar sig för mig att ha en bil som jag hela tiden måste fixa med ...Tacksam för all input som kan hjälpa mig att välja hur jag bör gå tillväga
Vänliga hälsningar
Köp en ny bensindriven Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, KIA eller Hyundai.
Stirra dig inte blind på KIA:s och Hyundai:s 7-åriga garanti - den är bra - men har väldigt många undantag från vad den inte gäller för.
Alla bilars helförsäkring ger dig ett gott ekonomiskt skydd mot stora/omfattande/dyra fel på motor, växellåda elfel m m genom maskinskadedelen i 10 år eller 10.000 mil - vilket som först uppnås - till en självrisk på 2.000:-(Folksam), vilket även inkluderar bärgning till verkstad.
Härutöver har de flesta nya bilar en "vägassistans" (Honda) som förnyas på 1 år varje gång du servar bilen på auktoriserad märkesverkstad.
Kan vara bra för sinnesfriden.
Väljer du, av budgetskäl, en begagnad bil vill jag rekommendera en runt 3 - 5 år gammal bil som körts runt 5.000 mil.
Har du möjlighet att köpa en bil som är körd i Norrlands inland så ä det att föredra före "storstadsbil".
Köp privat och slipp bilhandlarnas påslag på priset med runt 30.000:-.
Visserligen lämnar bilhandlarna 6 månaders garanti - men endast på fel som är trafiksäkerhetsrelaterade.
Fördelen med att köpa av en näringsidkare är att du kan reklamera ev fel(som fanns när du köpte bilen).
Vid handel mellan privatpersoner finns inte motsvarande skydd = "runt-hörnet-garanti".
Att köpa en "enägarbil" direkt av förste ägaren guld värt.
Sist - men inte minst - ju nyare bil du köper - desto säkrare är den(fler säkerhetsrelaterade saker tillkommer varje år).
Något att tänka på om du har familj och är rädd om den.
Har du problem med rörelseapparaten - rygg, knän, höftleder - så råder jag till att prova en SUV.
Likaså om du har, eller kommer att få, en eller flera bilbarnstolar, så är en SUV komfortablare för din rygg än en låg Volvo 40 eller 60 - för att exemplifiera.