Hybrid_ skrev:
torsen skrev:
cristiancjb skrev:
Hej ni kunniga!
Jag har aldrig ägt en bil och har noll koll på bilar men nu när jag skaffat familj så börjar det kännas som att det underlättar. Då jag för tillfället är den som försörjer så letar jag efter alternativ som inte är så dyra.
Det som jag behöver först och främst input för är vad ni tycker angående bästa alternativet...är det leasing, köpa begagnad etc som ni rekommenderar och varför? Vilka för/nackdelar med de olika alternativ etc.
Jag har som sagt noll koll på bilar och kan alltså inte meka själv och sånt och känner därför inte att det lönar sig för mig att ha en bil som jag hela tiden måste fixa med ...Tacksam för all input som kan hjälpa mig att välja hur jag bör gå tillväga
Vänliga hälsningar
Köp en ny bensindriven Honda, Suzuki, Toyota, Mazda, KIA eller Hyundai.
Stirra dig inte blind på KIA:s och Hyundai:s 7-åriga garanti - den är bra - men har väldigt många undantag från vad den inte gäller för.Alla bilars helförsäkring ger dig ett gott ekonomiskt skydd mot stora/omfattande/dyra fel på motor, växellåda elfel m m genom maskinskadedelen i 10 år eller 10.000 mil - vilket som först uppnås - till en självrisk på 2.000:-(Folksam), vilket även inkluderar bärgning till verkstad.
Härutöver har de flesta nya bilar en "vägassistans" (Honda) som förnyas på 1 år varje gång du servar bilen på auktoriserad märkesverkstad.
Så pass? Exempel?
Torsen, inget nytt om tankarna kring varför du skriver att man ska inte ska stirra sig blind på KIA´s garanti? Det är ju inte utan att man är lite nyfiken. Tror att Hybrid_ också är det .

Senast redigerat av Brådhis (9 januari 2022)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...