24v Ledramp på 12v batteri

Turb1
9 december 2021 · 15 Inlägg

Tja! Råkade hitta en 24v ledramp som jag försöker hitta användning för. Finns det något enkelt sätt att få den att fungera på en bil med ett 12v batteri i?
Det här är inte riktigt min avdelning men skulle det fungera med en 12v till 24v konverterare?

zleepy Trucker
9 december 2021 · 1 391 Inlägg

Led brukar funka mellan 9-32v så prova koppla den på + & - så ser du om den lyser som den ska, gör den inte det (om det nu råkar vara en 24v bara så kommer den lysa fjuttigt och svagt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Brådhis * Voff voff *
9 december 2021 · 10 244 Inlägg

Som sagt, prova att koppla in den. Troligen kommer den funka alldeles utmärkt på 12V. Ingenting kan gå sönder av det iaf.

Senast redigerat av Brådhis (9 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Turb1
13 december 2021 · 15 Inlägg

zleepy skrev:
Led brukar funka mellan 9-32v så prova koppla den på + & - så ser du om den lyser som den ska, gör den inte det (om det nu råkar vara en 24v bara så kommer den lysa fjuttigt och svagt smile

Hej! När jag testar rampen mot bilens 12v batteri så lyser ingenting upp, jag tror att det måste till 24v om något skall hända. Har ni något förslag på hur man kan prova om rampen fungerar?

zzr94092
13 december 2021 · 4 378 Inlägg

Ja,prova med 24 volt då..Men den är ju inget att ha om du tänkt ha den på en bil...

MammDiin
13 december 2021 · 2 016 Inlägg

Finns billiga 12 till 24 volt konverterare från kina som funkar helt okej. Själv kört med denna: https://www.banggood.com/SZWENGAO-WG-12 … mds=search

Dock ger den ut exakt 24,0 volt vilket inte borde vara något problem i detta fall. Även värt att notera att effektiviteten är runt 80%. De har haft 360W modell av dem förut också men verkar inte ha dem mera men man kan säkert hitta dem på andra ställen om man skulle behöva mer effekt

Men kolla först hur den lyser så du inte lägger pengar i onödan ifall det visar sig vara en värdelös ledramp.

Turb1
14 december 2021 · 15 Inlägg

MammDiin skrev:
Finns billiga 12 till 24 volt konverterare från kina som funkar helt okej. Själv kört med denna: https://www.banggood.com/SZWENGAO-WG-12 … mds=search

Dock ger den ut exakt 24,0 volt vilket inte borde vara något problem i detta fall. Även värt att notera att effektiviteten är runt 80%. De har haft 360W modell av dem förut också men verkar inte ha dem mera men man kan säkert hitta dem på andra ställen om man skulle behöva mer effekt

Men kolla först hur den lyser så du inte lägger pengar i onödan ifall det visar sig vara en värdelös ledramp.

Tack för tipset, det ska jag prova! Det är en lite äldre vision x ramp på ca 25000 lumen så man vill ju lyckas få den att göra nytta! smile

torsen
14 december 2021 · 7 198 Inlägg

Turb1 skrev:

zleepy skrev:
Led brukar funka mellan 9-32v så prova koppla den på + & - så ser du om den lyser som den ska, gör den inte det (om det nu råkar vara en 24v bara så kommer den lysa fjuttigt och svagt smile

Hej! När jag testar rampen mot bilens 12v batteri så lyser ingenting upp, jag tror att det måste till 24v om något skall hända. Har ni något förslag på hur man kan prova om rampen fungerar?

Kolla så att du inte förväxlat plus och minus.

Turb1
14 december 2021 · 15 Inlägg

torsen skrev:
Kolla så att du inte förväxlat plus och minus.

Nejdå! Inte i det här fallet. Provade med ett 24v batteri och då fungerar rampen galant.

Janneutanb
15 december 2021 · 7 267 Inlägg

Äldre vision x ramper fanns som 12 eller 24v så det stämmer mycket väl att den behöver 24v för att fungera.
Nån billig 12 till 24v från ebay kan säkert fungera.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang