B230fk tändningsproblem efter motorbyte

Arvidisaksson7
12 december 2021 · 9 Inlägg

Hej
Rasade motorn (b230fk) i min 945 från 1998 förra veckan o har nu fått tag o en motor som är ny renoverad oxå en b230 fk
Monterade i den o vid uppstart så startar bilen men varvar endas runt 700-1000 och inget mer även om du gasar
Låter nästan strypt och det funkar inte att spruta startgas utan den går nästan bara sämre då
Testat nästan allt vi kommit på,bytt rotor, fördelarlock, testat flytta diverse kontakter ifall vi satt dom fel, den går på alla cylindrar o den verkar inte va igensatt någon stans
Den är nollad som den ska även svänghjulet
Ska testa flytta över boxarna från en annan fk ifall dom av någon anledning gått sönder

Tror det är något med tändning eller att den får för lite luft

Har ni några spontana idéer vad som kan ha hänt får ni gärna kommentera!

Mvh Arvid

simlar
13 december 2021 · 5 524 Inlägg

Eftersom den går sämre när du sprutar extra bränsle i form av startgas så går den för fett.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Arvidisaksson7
13 december 2021 · 9 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom den går sämre när du sprutar extra bränsle i form av startgas så går den för fett.

Ja precis därför vi misstänker att den får för dåligt med luft även om den inte borde få det, möjligen nått med spridarna att han är öppen hela tiden eller inte fördelar ut rätt men spridare o insug är samma som bilen haft hela tiden

Arvidisaksson7
13 december 2021 · 9 Inlägg

Tändboxarna var som dom skulle
Är lite osäker på svänghjulet när jag monterade det gick de ej att få nollpunkten framför startmotorn utan nästan mitt emellan startmotorn o det stiftet som läser av
Hörde bara att den skulle va framför startmotor/strax över men börjar fundera på om den var för högt upp
Men den skulle sitta nedanför startmotorn om jag tog den ett snäpp längre ner (o ja kamremmen va nollad o stod på noll när ja monterade svänghjulet)

Svänghjulet var från gammla motorn och bör va samma då båda är b230fk

Några funderingar från folk sommar bättre koll än mig?😅

simlar
13 december 2021 · 5 524 Inlägg

https://www.bildtagg.se/file/bf0200972922P8377.jpg
http://forum.4x4sweden.se/viewtopic.php?t=13436

Så ska det sitta med 1ans cylinder i ÖD.
Får du svänghjulet ett bulthål fel så blir det stor skillnad.
8bultat svänghjul, 360/8 = 45
Svänghjulet vrider sig alltså 45° jämfört med bilden om du monterat det ett hål fel.

Kolla så 1an är i ÖD genom att ta ut tändstiftet och hålla en mejsel i hålet medan du vrider motorn, när mejseln är högst upp är 1an i ÖD.

Senast redigerat av simlar (13 december 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Arvidisaksson7
15 december 2021 · 9 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen men har löst sig nu

Tog bort stiftet över svänghjulet som ger signal o kollade hur långt nollningen på remhjulet rörde sig innan dödpunkten var framför hålet o såg att de inte stämde helt
Så flyttade svänghjulet bak ett varv o nu hoppa den igång precis som den skulle

Dock hade den hög tomgång o efter ca 5min körning tvärstanna denne jag stod still o går knappt runt när man kör på starten, olja o vatten finns det som det ska  så funderar på vad det kan va
Hände likadant på polarens en gång o då tänkte vi att de va vatten i cylindern vilket gjorde hög komprition men i hans fall fick vi tvinga runt motorn med en 24a nyckel på remhjulet o sen starta den helt plötsligt så ska kolla på det senare idag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang