2763
Sök

Bilen går dåligt?

464 Inlägg
15 december 2021
Trådstartare
#1
Hej
Arbetskollega har en Corolla 1998 som går dåligt och luktar bensin. vi byte tändstift blir ingen skillnad. Om Jag tar bort Tändkabelsats från cylinder 1,2,4 blir motorn mer orolig, men om jag tar bort Tändkabelsats från cylinder 3 blir ingen skillnad samma sak på spridarna. om jag tar bort kontacken från spridare 1,2,4 blir motorn går våldsamt , men om jag tar bort kontakten från spridare 3 bli ingen skillnad. vad kan det bli för fel?
Tack för hand

689 Inlägg
15 december 2021
#2
Låter som en ventil är krokig/brunnen alternativt fastnat i öppet läge. Kolla om ni har kompression på 3ans cylinder


464 Inlägg
15 december 2021
Trådstartare
#3
Curse skrev:
Låter som en ventil är krokig/brunnen alternativt fastnat i öppet läge. Kolla om ni har kompression på 3ans cylinder

Ja vi har bra kompression?

2 852 Inlägg
15 december 2021
#4
Öppnar spridaren och pytsar in bensin?

689 Inlägg
15 december 2021
#5
Då är det nog fel på tändkabeln. Alternativt fördelarlock. Är egentligen inte dyra delar, så jag sku byta allt. Alltså tändkablar, rotor och fördelarlock


464 Inlägg
15 december 2021
Trådstartare
#6
uhlin skrev:
Öppnar spridaren och pytsar in bensin?

Bensin rinner när jag tar spridaren ur motorn, menar ska fylla på hållet?

464 Inlägg
15 december 2021
Trådstartare
#7
Curse skrev:
Då är det nog fel på tändkabeln. Alternativt fördelarlock. Är egentligen inte dyra delar, så jag sku byta allt. Alltså tändkablar, rotor och fördelarlock

Okej ska fråga Mekonmen eller bildelarbassen kanske?

2 852 Inlägg
15 december 2021
#8
sollu skrev:
uhlin skrev:
Öppnar spridaren och pytsar in bensin?

Bensin rinner när jag tar spridaren ur motorn, menar ska fylla på hållet?

Det ska ju inte rinna ur spridaren.

464 Inlägg
15 december 2021
Trådstartare
#9
uhlin skrev:
sollu skrev:
uhlin skrev:
Öppnar spridaren och pytsar in bensin?

Bensin rinner när jag tar spridaren ur motorn, menar ska fylla på hållet?

Det ska ju inte rinna ur spridaren.

Okej är det inte måste rinna när man plocka upp spridaren från motorn?

464 Inlägg
17 februari 2022
Trådstartare
#10
hej uppdaterar.
Idag byte tändkablar cylinder 3 och 4 bilen startar direkt utan problem. bilen slutar luktar bensin och går som vänlig. Jag kör till besiktning utan varm körning det är 3 km till  besiktningen. bli Underkänt avgasvärden.
1, CO- HALT TOMGÅNG  (8.2.1.2) FÖR HÖG,2
2, HC-HALTTOMGÅNG (8.2.1.2) FÖR HÖG,2
3, CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG (8.2.1.2) FÖRHÖG,2
Nu min fråga räcker det om jag kör 4-5 mil varm körning och besikta bilen
. Dom nya stiften blir svarta när jag kör bilen lite grann när den går bara på två cylindrar tänkte rengöra dom också.  vad tänkte ni?
Senast redigerat av sollu (17 februari 2022)

Avstängd
301 Inlägg
17 februari 2022
#11
Curse skrev:
Då är det nog fel på tändkabeln. Alternativt fördelarlock. Är egentligen inte dyra delar, så jag sku byta allt. Alltså tändkablar, rotor och fördelarlock

Nej, du ska inte tokbyta saker! Du ska felsöka! Finns det gnista på alla tändstift?

464 Inlägg
17 februari 2022
Trådstartare
#12
Robban_F skrev:
Curse skrev:
Då är det nog fel på tändkabeln. Alternativt fördelarlock. Är egentligen inte dyra delar, så jag sku byta allt. Alltså tändkablar, rotor och fördelarlock

Nej, du ska inte tokbyta saker! Du ska felsöka! Finns det gnista på alla tändstift?

gnista finns på alla tändstift och bra  kompressioner. Men bilen går bara på två cylindrar dom två dagarna innan jag byta bandkassett idag. Innan jag varm köra åkte jag direkt till besiktningen och bli som du ser på ovan på.

Avstängd
301 Inlägg
17 februari 2022
#13
sollu skrev:
gnista finns på alla tändstift och bra  kompressioner. Men bilen går bara på två cylindrar dom två dagarna innan jag byta bandkassett idag. Innan jag varm köra åkte jag direkt till besiktningen och bli som du ser på ovan på.

"Bandkassett" ?

Om enbart två cylindrar fungerar så har du en bra ledtråd där- Kolla ventilspel och (igen, ja, faktiskt) kompression på de som inte fungerar. Insprutning? Får de bränsle? ... osv ...

Forummoderator
18 276 Inlägg
17 februari 2022
#14
Kan man inte lyfta "ventilkåpa" och se om grejerna fungerar när motorn roteras?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

464 Inlägg
17 februari 2022
Trådstartare
#15
Alla cylindrar funkar. Min fråga är borde jag värm köra innan jag kör till besiktning?

4 545 Inlägg
17 februari 2022
#16
Hjälper ju inte att varmköra när den bara går på två cyl.....

464 Inlägg
18 februari 2022
Trådstartare
#17
zzr94092 skrev:
Hjälper ju inte att varmköra när den bara går på två cyl.....

Är jag som skriver dålig. Bilens två tändkablar ge upp! Byte nya och bilen går som vanligt. Sen kör jag till besiktning bara 3 km. Avgasvärde blir 2an! Nu min fråga är om jag kör bilen några timmar tills katalysator bli varmt sen köra in till besiktning. Om det hjälper?

2 852 Inlägg
18 februari 2022
#18
Hur var värdena på CO samt HC?

Motorn ska ju va på drifttemp när avgasvärdena tas, fast tvivlar på att det hjälper i detta fall.

464 Inlägg
18 februari 2022
Trådstartare
#19
Byte olja och körde 5 mil gick genom utan problem!
Tackar


Sök