Golf MK4 1.9tdi skenladd

Karrekaka
15 december 2021 · 2 Inlägg

Som rubriken lyder så skenladdar min diesel, vad jag tror iaf, med tanke på att det är en 90hk 1.9tdi motorkod ALH (ingen PD motor)

I vissa stunder känner jag betydligt högre ladd än vad jag är van att köra med, men helt plötsligt så försvinner det, och det kommer till och från och ändras under körning,

Jag själv misstänker WGn om jag uppfattat rätt om vad jag fått höra, jag har tidigare fått felkoder angående överladd och underladd, och nånting som kanske är värt att nämna är att drar jag ur vakuumslangen till WGn bör den ändå inte ladda alls? Eller har jag fel? För min laddar, lite annorlunda vid körning men den laddar och även om jag drar ur LMMen så blir det inte någon skillnad på bilen på varken tomgång eller körning.

Nämner även att alla ventiler finns kvar, men gör ingen nytta mer än att dom sitter i kontaktstycket för att inte visa en felkod

Nästa som ska pillas på är antagligen byte av LMM eller turbo, men vill vara mer säker innan jag gör ett ingrepp.

Det som är gjort:
Bytt N75-ventilen.
Bytt alla vakuumslangar förutom från vakuumpump till bromsservon.
Rensat vakuumslangar och gjort om systemet där ASV och EGR är blockat, var så när jag köpte bilen.
Bytt dieselfilter.

Länk till tråden jag hittade med vakuumdiagrammet: https://forums.tdiclub.com/index.php?th … ed.290286/

simlar
15 december 2021 · 5 524 Inlägg

Koppla ur LMM gör sällan någon större skillnad på en diesel.
LMM används nästintill enbart för rökbegränsning samt egr på en diesel.

Har du turbo med wastegate så laddar den så mycket bränslet orkar driva turbon om du tycker slangen direkt på wastegate.
Har du VNT-turbo så går den antingen på största avgashusläge eller minsta avgashusläge beroende på design men du får ändå laddtryck.

Får du felkod på laddtrycket borde ecu gå över till nödkörning med blinkande glödspiral och bilen blir då sjukt trött då den stryper bränslet så kraftigt så du inte får laddtryck.
Återställs vid omstart av bil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 277 Inlägg

Om det inte blir någon skillnad när du kopplar ur saker så skulle jag nog faktiskt misstänkt att din bil egentligen bara går som den ska när du upplever den högre effekten. Dvs att den går på grundladd för det mesta och bara i undantagsfall släpper på full effekt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Karrekaka
18 december 2021 · 2 Inlägg

simlar skrev:
Koppla ur LMM gör sällan någon större skillnad på en diesel.
LMM används nästintill enbart för rökbegränsning samt egr på en diesel.

Har du turbo med wastegate så laddar den så mycket bränslet orkar driva turbon om du tycker slangen direkt på wastegate.
Har du VNT-turbo så går den antingen på största avgashusläge eller minsta avgashusläge beroende på design men du får ändå laddtryck.

Får du felkod på laddtrycket borde ecu gå över till nödkörning med blinkande glödspiral och bilen blir då sjukt trött då den stryper bränslet så kraftigt så du inte får laddtryck.
Återställs vid omstart av bil.

Fick det förklarat att jag kan köra utan LMM om jag ville för den gjorde sällan skillnad på bilens gång:)
Ja den har hamnat i limp ett par gånger och då har laddtrycket försvunnit och då har jag bara gjort en omstart av bilen så har det varit normalt igen, det har hänt vid höga belastningar, såsom fullgas i uppförsbacke på 5ans växel, så pass att jag helst undviker 100 vägar, men en liten följdfråga, lättaste sättet att se om jag har en VNT turbo eller ej? Har för mig att det var en VNT på min men den säkerheten ligger på 50% så ska försöka kolla upp dedär!, iof så har den varit evrymoddad så då bör det nog ändå vara en turbo med WG, för då kände jag verkligen skillnad på ladd

simlar
18 december 2021 · 5 524 Inlägg

VNT-turbo brukar sota igen så regleringarna kärvar och ger dina symptom vid längre stunder på hög belastning.

Evrymod ger effekt på både VNT och wastegate TDI så det säger ingenting.

Enklast är att kolla hur laddtrycket styrs eller hur turbon ser ut.
VNT styrs med vakuum, wastegate styrs med laddtryck.

VNT turbo har vakuumklocka mitt på turbon antingen rakt upp eller rakt ned.
Wastegateklocka sitter oftast horisontellt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang