Hjulnav från andra Honda Accord bilar som passar till 1999 Honda Accord VI 2.0i ES 147hk

MaxXenon11
19 december 2021 · 8 Inlägg

Hej!

Tänkte byta både hjullager och hjulnav i min 1999 Honda Accord VI cg9 2.0i ES 147hk på grund av att hjulnavet är skevt med 0.5 mm på både sidor fram, men det ursprungliga hjulnavet som är monterat på bilen har 4 fälghål men på mekonomen och andra websidor finns det bara hjulnav med 5 fälghål.
I måndags ringde jag Honda och de sa att hjulnavet med 4 fälghål har utgått och går inte det att beställa.

Frågan är om det finns hjulnav från andra Honda bilar som passar till denna specifik bil. Jag har redan kollat på autodoc om hjulnavet från 1999 honda accord VI hatchback 1.8 eller 1.6 passar till min bil men den inte gör det.

Verkligen uppskattar om ni kan hjälpa mig med detta smile

Mossan1
19 december 2021 · 2 796 Inlägg

Från en skrot då?

För jag antar att det handlar om en del som inte är en direkt slitagedel utan något som inte byts tillsammans med hjullagret som en enhet.
Dvs denna pressas i och ur vid hjullagerbyte

Senast redigerat av Mossan1 (19 december 2021)

MaxXenon11
19 december 2021 · 8 Inlägg

De säljer inte det som en del utan att man måste köpa hela spindelhuset.
Problem med begagnade är att det kommer och vara lika gammal som min och vara lite eller för mycket av och det kan inte jag chansa på (hade inte så bra upplevelse med detta).

Utmarks-Loke
19 december 2021 · 5 833 Inlägg

Ett alternativ kan vara att svarva framsidan rak, är det så lite som 0,5mm borde det inte vara några problem

zzr94092
19 december 2021 · 4 385 Inlägg

0,5 blir säkert 1,5 längst ut på skivan,men undrar hur navet/flänsen kan bli skev?

Mossan1
20 december 2021 · 2 796 Inlägg

zzr94092 skrev:
0,5 blir säkert 1,5 längst ut på skivan,men undrar hur navet/flänsen kan bli skev?

Jag också.
Det sker inte med mil och tid i alla fall, så det argumentet mot begagnat håller inte.

Studsade mot trottoarkanter i halkan  skulle möjligen kunna böja den, men det drabbar inte alla så frekvent att man kan döma ut alla begagnade.
Och i sådant fall är ju hjulen därefter också.  Fälgen är nog svagare än nav-axel/medbringaren eller vad man vill kalla den.

MaxXenon11
20 december 2021 · 8 Inlägg

Jag säger inte att begagnade inte håller eller är redan dålig. Jag säger att jag inte vill chansa med ett sånt grej. Man FAN har ingen anning om hur denna "skrot bilen" har varit innan eller hur hade den varit behandlad.
Värme är den största boven som kan förstöra ett hjulnav. Om ett hjulnav skulle aldrig bli skevt skulle de aldrig sätta en ojämn tolerans på det.

Jdmboy96
21 december 2021 · 241 Inlägg

Har du kollat på autodoc? Garanterat att det finns där smile ta då ett skf hjullager

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2021 · 13 734 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Har du kollat på autodoc? Garanterat att det finns där smile ta då ett skf hjullager

det är naven han är ute efter  så gamla bilar har sällan nav ihop med hjulagret..   utan lagret är i pressat i spindeln och sen pressar man in navet i hjulagret.   så var det alltid förr sen kom någon mindre smart nisse på att hitta på en massa idiotlösningar på hjulager och då blev det 3000kr hjulager istället för 150kr
och man alltid kräver special verktyg smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MaxXenon11
21 december 2021 · 8 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Har du kollat på autodoc? Garanterat att det finns där smile ta då ett skf hjullager

Ja. Det har jag redan kollat och det finns hjulnav bara med 5 fälghål och jag vill ha det med 4 fälghål.

Beställde ett par hjulnav i somras med 4 fälghål från en 99 honda accord vi 1.8i från autodoc trots att min är 2.0i och tänkte att det kommer och passa men det gjorde det inte. Skruv placeringen till broms skivan var annorlunda och CV axels tänderna var mindre och fina trots att i min bil är de större och tjocka.

Senast redigerat av MaxXenon11 (21 december 2021)

Mossan1
21 december 2021 · 2 796 Inlägg

Jag tror du ser spöken och problem som är extremt ovanliga.

Din bil måste ha studsat mot trottoarkanter stup i ett. Kanske inte av dig, utan tidigare ägare.

Så mycket skitbilar som vi grejat med utan att hjulnavstappen varit minsta problem.  Jag har sett så anliggande broms att skivorna var blåanlöpta.  Navet var felfritt. Så klart.  Inkl hjullagret, eftersom det är så många kilo stål som ska hettas upp.
Hjulllagertätningarna ger sig ju före stålet, liksom, men har dom smält, kansle man kan ifrågasätta om härdning gått ur, tex.  Inte annars.

Så jag är övertygad om att du krånglar till det för dig helt i onödan.

Men var och en gör som man vill.

Lycka till

Senast redigerat av Mossan1 (21 december 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang