Volvo 940 1998 startar ej

Volvopaj
19 december 2021 · 5 Inlägg

Min Volvo 940 gick lite dåligt och sen vägrade starta. Allt som har med tändningen är bytt även styrbox och guldbox. Men den vägrar starta. Vad kan vara fel?

Utmarks-Loke
19 december 2021 · 5 813 Inlägg

Får du gnista på stiften när du försöker starta, stor fin gnista? Är stiften våta efter att du försökt starta? Tänder bilen på startgas?

JN1975
19 december 2021 · 234 Inlägg

Trimmad nått? Stiften kan sota igen om den får mycket soppa, kolla dem och byt om de är helt svarta och kör på E85 ist isf.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 december 2021 · 13 673 Inlägg

väldigt svårt att ens komma på minsta ide vad problemet kan vara med sån bristfällig beskrivning..

man kan ju börja med dom enkla grejerna..    har den gnista?    har den bensin?
båda sakerna behövs annars går den inte..    innan det är fastställt så är det bara dåliga gissningar man kan göra...

sen behöver man så klart veta har bilen gått och bara slutat att fungera eller har den slutat att fungera efter att någon varit och pillat på den..   
det är en av världens mest lätt mekade bilar och väldigt okomplicerad och ska med enkel felsökning kunna få en diagnos som pekar åt vilket håll man ska kolla.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvopaj
19 december 2021 · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Får du gnista på stiften när du försöker starta, stor fin gnista? Är stiften våta efter att du försökt starta? Tänder bilen på startgas?

JN1975 skrev:
Trimmad nått? Stiften kan sota igen om den får mycket soppa, kolla dem och byt om de är helt svarta och kör på E85 ist isf.

Growe skrev:
väldigt svårt att ens komma på minsta ide vad problemet kan vara med sån bristfällig beskrivning..

man kan ju börja med dom enkla grejerna..    har den gnista?    har den bensin?
båda sakerna behövs annars går den inte..    innan det är fastställt så är det bara dåliga gissningar man kan göra...

sen behöver man så klart veta har bilen gått och bara slutat att fungera eller har den slutat att fungera efter att någon varit och pillat på den..   
det är en av världens mest lätt mekade bilar och väldigt okomplicerad och ska med enkel felsökning kunna få en diagnos som pekar åt vilket håll man ska kolla.

Först varvade den inte ut ordentligt. Sen starta den dåligt när den va varm, endast rull starta fungerade då. Sen starta den inte alls.
Körde en månad med 531 topp,org spridare och uppställt ladd.

Får gnista. Bilen startar och går dåligt om man håller bort tändkabeln från tändspolen. 
Tändstiften blir blöta i soppa.

patrik79
20 december 2021 · 782 Inlägg

Det här får du nog utveckla lite till "Får gnista. Bilen startar och går dåligt om man håller bort tändkabeln från tändspolen. "

Bilen startar alltså inte men den får gnista... Den startar om du håller bort tändkabeln från tändspolen? Har jag fattat rätt?

Volvopaj
20 december 2021 · 5 Inlägg

patrik79 skrev:
Det här får du nog utveckla lite till "Får gnista. Bilen startar och går dåligt om man håller bort tändkabeln från tändspolen. "

Bilen startar alltså inte men den får gnista... Den startar om du håller bort tändkabeln från tändspolen? Har jag fattat rätt?

Exakt, bilen startar inte men den får gnista. Startar oftast (inte alltid) om man håller bort tändkabeln från tändspolen.

zzr94092
20 december 2021 · 4 378 Inlägg

Har en mc med en v2 motor,gick bara på en cyl, vid start ibland,lättade jag på tändhatten från stiftet typ en cm,så kom den andra cyl, igång,,,,!! Märkligt,kom aldrig på varför...

jaka54
21 december 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Så du menar att om du håller tändkabeln en bit från anslutningen på tändspolen så får du gnista (och bilen startar)??!! Men motorn startar inte om du trycker in tändkabeln i tändspolen??? - Startar den på alla cylindrar?

Senast redigerat av jaka54 (21 december 2021)

Volvopaj
21 december 2021 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Så du menar att om du håller tändkabeln en bit från anslutningen på tändspolen så får du gnista (och bilen startar)??!! Men motorn startar inte om du trycker in tändkabeln i tändspolen??? - Startar den på alla cylindrar?

Gnista på stiften får den alltid.
Men den vägrar starta. Ända gångerna den lyckas starta är när jag håller tändkabeln en bit från anslutningen på tändspolen.

När jag lyckats starta den så går den hackigt på tomgång men på högre varv som vanligt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang