Publik laddstolpe stänger ner men kommer igång utan åtgärd ???

KenthIJ
21 december 2021 · 1 429 Inlägg

Finns en publik laddstolpe med två 22kW 3fas 32A uttag på vår gata.

Har sett att ett av uttagen (alltid det högra) stänger ner och lyser rött (går inte att ladda) emellanåt. Faktiskt flera ggr när det stått en Nissan Leaf (dock olika Leafar) och laddat.
men...
Efter en stund (nån timme eller så) kan man ändå koppla in på uttaget, trots att det fortfarande lyser rött, och då kommer det igång med blått sken och ger laddning igen (vilket det inte gjorde direkt efter det att Leafen lämnat.
Detta utan att någon servat eller gjort något med uttaget. Har sett detta vid några tillfällen.
Nån som har någon ide på hur det kan komma sig?

Senast redigerat av KenthIJ (21 december 2021)

Lucif3r
21 december 2021 · 2 183 Inlägg

Laddstolparna styrs ju någon helt annanstans. Det är i stortsett bara rena skador på själva stolpen/kontakten som kräver åtgärd på plats.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2021 · 13 673 Inlägg

sitter säkert något överbelstningskydd som löser ut och automatisk återställer sig när inget är anslutet och nästa gång den ser last så ser den at allt är okej

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
KenthIJ
21 december 2021 · 1 429 Inlägg

Tackar för svar och engagemang.

Funderade själv i de banorna men har sett att den här, äldre typen av laddare brukar ha en automatsäkring som behöver switchas tillbaka innan användning men kanske inte den här då.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2021 · 13 673 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för svar och engagemang.

Funderade själv i de banorna men har sett att den här, äldre typen av laddare brukar ha en automatsäkring som behöver switchas tillbaka innan användning men kanske inte den här då.

det finns nog oxå..  men säkert något inbyggd funktion i själva laddaren.. 
det är min gissning men  jag kan nada om sånt där. men det skulle iallfall vara det mest logiska.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
KenthIJ
21 december 2021 · 1 429 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-cad9cd123491fbd2745293256cff5f4c.jpg


ser ut så här

Senast redigerat av KenthIJ (21 december 2021)

torpis Forummoderator
21 december 2021 · 10 572 Inlägg

Det sitter en jordfelsbrytare i dessa stolpar, den är lynnig. Man kan öppna luckan och återställa den men det är bara en tidsfråga innan den löser ut igen. Vanligt är att Zoe triggar jordfelet.

Den har vad jag vet inget överbelasningsskydd, där emot har den ju en ställbar laddeffekt beroende på inkommande ledning.

Låt mig killgissa att stolpen är inställd på 32A, Leaf kommer dit och drar 32A. Stolpen har inte 32A tillgängligt och stänger ner om strömmen på en fas försvinner. Kanske ett värmeskydd som nämnt ovan, kanske i något elskåp som inte har med stolpen att göra.

Det är en Gammal Garo modell och dom är rappliga. Börjar fasas ut mer och mer och ersätts med en nyare modell.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
22 december 2021 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Det sitter en jordfelsbrytare i dessa stolpar, den är lynnig. Man kan öppna luckan och återställa den men det är bara en tidsfråga innan den löser ut igen. Vanligt är att Zoe triggar jordfelet.

Den har vad jag vet inget överbelasningsskydd, där emot har den ju en ställbar laddeffekt beroende på inkommande ledning.

Låt mig killgissa att stolpen är inställd på 32A, Leaf kommer dit och drar 32A. Stolpen har inte 32A tillgängligt och stänger ner om strömmen på en fas försvinner. Kanske ett värmeskydd som nämnt ovan, kanske i något elskåp som inte har med stolpen att göra.

Det är en Gammal Garo modell och dom är rappliga. Börjar fasas ut mer och mer och ersätts med en nyare modell.

Tackar.
Låter ju troligt.

Här i stan finns 6 st sådana,gamla Garo, publika "gratis" laddstolpar med två uttag på varje.

Har funnits 8 st men två av dem har lagt av och kommer inte att lagas mer.

Tror oxå att även de återstående kommer att fasat ut när de börjar krångla för mycket.
Förutom att de fortfarande erbjuder "gratis" ström så medför det ju även kostnader i form av underhåll/service.

KenthIJ
23 april 2022 · 1 429 Inlägg

torpis skrev:
Det sitter en jordfelsbrytare i dessa stolpar, den är lynnig. Man kan öppna luckan och återställa den men det är bara en tidsfråga innan den löser ut igen. Vanligt är att Zoe triggar jordfelet.

Den har vad jag vet inget överbelasningsskydd, där emot har den ju en ställbar laddeffekt beroende på inkommande ledning.

Låt mig killgissa att stolpen är inställd på 32A, Leaf kommer dit och drar 32A. Stolpen har inte 32A tillgängligt och stänger ner om strömmen på en fas försvinner. Kanske ett värmeskydd som nämnt ovan, kanske i något elskåp som inte har med stolpen att göra.

Det är en Gammal Garo modell och dom är rappliga. Börjar fasas ut mer och mer och ersätts med en nyare modell.

Vad kommer det sig att just ZOE bilar triggar jordfel?
Har observerat att ZOE bilarna väldigt ofta släcker ner den här typen av stolpar.
Finns ett företag som heter Hotmat.se här i stan och de verkar ha fyra/fem Zoe bilar som de åker runt och laddar på dessa "gratis"stolpar och de släcker väldigt ofta ner stolparna.

Även senaste Leaf modellen släcker ofta ner stolparna.

Bor så att jag ser två sådana här stolpar flera ggr om dagen och det händer, som sagt, väldigt ofta att framförallt Zoe men även Leaf släcker ner stolparna.

Den ena laddstolpen (den ovan) startar som sagt upp själv, utan åtgärd efter ett par timmar men... den andra , som är likadan som den ovan kräver att operatören åker dit och slår om säkringen , rent fysiskt. Vad kan det komma sig att de funkar olika?

Senast redigerat av KenthIJ (23 april 2022)

KenthIJ
23 april 2022 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
Det sitter en jordfelsbrytare i dessa stolpar, den är lynnig. Man kan öppna luckan och återställa den men det är bara en tidsfråga innan den löser ut igen. Vanligt är att Zoe triggar jordfelet.

Den har vad jag vet inget överbelasningsskydd, där emot har den ju en ställbar laddeffekt beroende på inkommande ledning.

Låt mig killgissa att stolpen är inställd på 32A, Leaf kommer dit och drar 32A. Stolpen har inte 32A tillgängligt och stänger ner om strömmen på en fas försvinner. Kanske ett värmeskydd som nämnt ovan, kanske i något elskåp som inte har med stolpen att göra.

Det är en Gammal Garo modell och dom är rappliga. Börjar fasas ut mer och mer och ersätts med en nyare modell.

Vad kommer det sig att just ZOE bilar triggar jordfel?
Har observerat att ZOE bilarna väldigt ofta släcker ner den här typen av stolpar.
Finns ett företag som heter Hotmat.se här i stan och de verkar ha fyra/fem Zoe bilar som de åker runt och laddar på dessa "gratis"stolpar och de släcker väldigt ofta ner stolparna.

Även senaste Leaf modellen släcker ofta ner stolparna.

Bor så att jag ser två sådana här stolpar flera ggr om dagen och det händer, som sagt, väldigt ofta att framförallt Zoe men även Leaf släcker ner stolparna.

Den ena laddstolpen (den ovan) startar som sagt upp själv, utan åtgärd efter ett par timmar men... den andra , som är likadan som den ovan kräver att operatören åker dit och slår om säkringen , rent fysiskt/manuellt. Vad kan det komma sig att de funkar olika?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang