Välja ny förmånsbil ladd-hybrid

Phosphorus
29 december 2021 · 2 Inlägg

Jag kör idag Golf GTE ladd-hybrid, men behöver välja en ny bil. Det gäller förmånsbil så min arbetsgivare har satt upp en gräns för vad bil + drivmedel får kosta.

Jag vill ha större lastutrymme och tittade först på Golf Sportscombi (bensinbil) men där blir bränslekostnaden alldeles för hög. Provade sedan en Passat ladd-hybrid, men den blir också för dyr. Letar alltså nu efter en billig ladd-hybrid. Har kikat på Kia Ceed ladd-hybrid och Seat Leon Sportstourer ladd-hybrid. Har svårt att bedömma vilken av dessa som är att föredra? Har hört att Ceed är ganska högljudd i kupén. Annars är det lastutrymme och säkerhet som är viktigt.

Hade ni valt Ceed eller Leon? Finns det fler alternativ som ni kan tipsa om?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 december 2021 · 14 041 Inlägg

Phosphorus skrev:
Jag kör idag Golf GTE ladd-hybrid, men behöver välja en ny bil. Det gäller förmånsbil så min arbetsgivare har satt upp en gräns för vad bil + drivmedel får kosta.

Jag vill ha större lastutrymme och tittade först på Golf Sportscombi (bensinbil) men där blir bränslekostnaden alldeles för hög. Provade sedan en Passat ladd-hybrid, men den blir också för dyr. Letar alltså nu efter en billig ladd-hybrid. Har kikat på Kia Ceed ladd-hybrid och Seat Leon Sportstourer ladd-hybrid. Har svårt att bedömma vilken av dessa som är att föredra? Har hört att Ceed är ganska högljudd i kupén. Annars är det lastutrymme och säkerhet som är viktigt.

Hade ni valt Ceed eller Leon? Finns det fler alternativ som ni kan tipsa om?

Åk och provkör en Ceed och bilda dig en egen uppfattning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 december 2021 · 13 736 Inlägg

Phosphorus skrev:
Jag kör idag Golf GTE ladd-hybrid, men behöver välja en ny bil. Det gäller förmånsbil så min arbetsgivare har satt upp en gräns för vad bil + drivmedel får kosta.

Jag vill ha större lastutrymme och tittade först på Golf Sportscombi (bensinbil) men där blir bränslekostnaden alldeles för hög. Provade sedan en Passat ladd-hybrid, men den blir också för dyr. Letar alltså nu efter en billig ladd-hybrid. Har kikat på Kia Ceed ladd-hybrid och Seat Leon Sportstourer ladd-hybrid. Har svårt att bedömma vilken av dessa som är att föredra? Har hört att Ceed är ganska högljudd i kupén. Annars är det lastutrymme och säkerhet som är viktigt.

Hade ni valt Ceed eller Leon? Finns det fler alternativ som ni kan tipsa om?

enligt polaren så är Ceeden sämre ljudisolerad än min polo 6r med kinadäck på så risken är stor att dom inte är någon höjdare..  nu var det förvisso en 1år gammal Ceed så ingen 2022a men när den inte slår en 2010 polo så  är ju chansen stor att Seaten är bättre..     

men provkör båda så kommer du att veta vilken som känns bäst.   tror inte du kommer gilla att byta vw känslan..  så seaten borde vara rätt. men utan provkörnings är det ju svårt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2021 · 17 466 Inlägg

Ceed är bullrigare men mycket mer pålitlig. Prova!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
29 december 2021 · 1 139 Inlägg

Sorento plugin!  Helt klart värd varje krona

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 december 2021 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ceed är bullrigare men mycket mer pålitlig. Prova!

Det kvittar på en förmånsbil..  den går 3år max sen är det någon annans problem smile   nu vet jag inte hur seat hybriden men den ser ju bra ut

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
master_lars
2 juni 2022 · 1 159 Inlägg

Hur många prisbasbelopp har du att spela med? 7,5?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2022 · 17 466 Inlägg

Tror saken är avgjord redan. Tråden är 6 månader gammal...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
2 juni 2022 · 301 Inlägg

Varför ska man köpa en *hybrid som innehåller en enorm massa saker som kan gå sönder och som dessutom klarar typ 4 mil på el? Det är ju fullständigt urkorkat!

Svenska_bil
3 juni 2022 · 218 Inlägg

Robban_F skrev:
Varför ska man köpa en *hybrid som innehåller en enorm massa saker som kan gå sönder och som dessutom klarar typ 4 mil på el? Det är ju fullständigt urkorkat!

Kan komma på flera orsaker till varför man som arbetsgivare kräver att sin personal kör el eller hybrid-bilar.

T ex upphandlingar med specifika krav på fordonsflotta, bränslekostnader, leasingkostnader osv.

Svenska_bil
3 juni 2022 · 218 Inlägg

Phosphorus skrev:
Jag kör idag Golf GTE ladd-hybrid, men behöver välja en ny bil. Det gäller förmånsbil så min arbetsgivare har satt upp en gräns för vad bil + drivmedel får kosta.

Jag vill ha större lastutrymme och tittade först på Golf Sportscombi (bensinbil) men där blir bränslekostnaden alldeles för hög. Provade sedan en Passat ladd-hybrid, men den blir också för dyr. Letar alltså nu efter en billig ladd-hybrid. Har kikat på Kia Ceed ladd-hybrid och Seat Leon Sportstourer ladd-hybrid. Har svårt att bedömma vilken av dessa som är att föredra? Har hört att Ceed är ganska högljudd i kupén. Annars är det lastutrymme och säkerhet som är viktigt.

Hade ni valt Ceed eller Leon? Finns det fler alternativ som ni kan tipsa om?

Vad är gränsen? Och varför ett tak på drivmedelskostnad?
Behöver du köra bil i tjänsten så behöver du…eller?

Robban_F Avstängd
6 juni 2022 · 301 Inlägg

Svenska_bil skrev:

Robban_F skrev:
Varför ska man köpa en *hybrid som innehåller en enorm massa saker som kan gå sönder och som dessutom klarar typ 4 mil på el? Det är ju fullständigt urkorkat!

Kan komma på flera orsaker till varför man som arbetsgivare kräver att sin personal kör el eller hybrid-bilar.

T ex upphandlingar med specifika krav på fordonsflotta, bränslekostnader, leasingkostnader osv.

Fortfarande urkorkat med *hybrider! Bara att lura sig själv: "Jag kör en elbil!"  Nej det gör du inte! 95% är fortfarande fossilt bränsle!

Senast redigerat av Robban_F (6 juni 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2022 · 17 466 Inlägg

Inget fel på hybrider. De går billigt och har billig skatt. Vem vill betala mer i onödan? Men visst kan jag hålla med om att de är komplicerade maskiner. Nu spelar det kanske ingen större roll på en fabriksny förmånsbil... Sen är det ju så att om TS väljer en nyutkommen bilmodell så kan det vara lite si och så med pålitligheten på diverse funktioner i början. Här har Ceed och Niro en fördel i att de har varit med ett tag så de barnsjukdomar som fanns i början existerar inte längre. De ska dock bli kasserade till förmån för nya modeller i år. Att ta den gamla modellen kan vara en ekonomiskt bra deal om man kan leva med att köra omkring med "den gamla modellen" i några år.

Jag hade inte gillat det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobzter
7 juni 2022 · 3 145 Inlägg

Förstår inte detta agg många har mot laddhybrider??
Ja ska köpa en som kan gå 4 mil i optimala förhålladen, Men kanske kommer 2.5 mil. och på den biten klarar jag min dagliga körning på enbart el ? och de måste väl vara bra för min plånbok och även miljön ?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Cuefa Ain't no place like home...
7 juni 2022 · 4 628 Inlägg

I mitt fall gick hybrid bort då jag kör så pass långt som jag gör.

Eftersom en hybrid fortfarande har en förbränningsmotor med alla de servicekostnader som detta innebär, blev det helt enkelt inte lönsamt för mig jämfört med en bil som går på ren el.

Jag tror att mångas agg mot hybrider är de ur-gröna miljöpartister som köpte de första generationerna Toyota Prius, "för de är så mycket bättre för miljön än din plebianska bensinbil!" o sen låg i 140km/h på motorvägen, med följden att den lilla klena 1.5L motorn i Priusen fick kämpa liv-skiten ur sig för att orka med, således skapande MER utsläpp än en motsvarande ickehybrid.

Jag kan knappt minnas när jag såg en hybrid som inte kördes fort som fan, o därmed troligen fick använda förbränningsmotorn istället.

Men det här är ju mina egna gissningar och tankar... 😇

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Robban_F Avstängd
7 juni 2022 · 301 Inlägg

Tobzter skrev:
Förstår inte detta agg många har mot laddhybrider??
Ja ska köpa en som kan gå 4 mil i optimala förhålladen, Men kanske kommer 2.5 mil. och på den biten klarar jag min dagliga körning på enbart el ? och de måste väl vara bra för min plånbok och även miljön ?

Så långt allt väl. Sedan har du en fossildriven stor och tung motor som din elmotor släpar runt med och som måste servas och underhållas även om du inte använder den. Hur genomtänkt är det?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2022 · 17 466 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag kan knappt minnas när jag såg en hybrid som inte kördes fort som fan, o därmed troligen fick använda förbränningsmotorn istället.

Men det här är ju mina egna gissningar och tankar... 😇

Prius kan "segla" på el korta sträckor i upp till 90 km/h. Sen går huvudmaskin i princip hela tiden om man inte släpper på gasen då. Och det är helt riktigt: i 130-140 km/h så vrålar det ordentligt under huven  big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tobzter
7 juni 2022 · 3 145 Inlägg

Robban_F skrev:

Tobzter skrev:
Förstår inte detta agg många har mot laddhybrider??
Ja ska köpa en som kan gå 4 mil i optimala förhålladen, Men kanske kommer 2.5 mil. och på den biten klarar jag min dagliga körning på enbart el ? och de måste väl vara bra för min plånbok och även miljön ?

Så långt allt väl. Sedan har du en fossildriven stor och tung motor som din elmotor släpar runt med och som måste servas och underhållas även om du inte använder den. Hur genomtänkt är det?

Jo men annars så kör ja bara fossildriven bil. Som måste servas.Och då kör ja helt plötsligt alla mina mil  med utsläpp.  Nu med hybrid så kommer många av mina resor ske på el. Och ha samma kostnader förutom förbrukningen och utsläppen.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Robban_F Avstängd
7 juni 2022 · 301 Inlägg

Tobzter skrev:

Robban_F skrev:

Tobzter skrev:
Förstår inte detta agg många har mot laddhybrider??
Ja ska köpa en som kan gå 4 mil i optimala förhålladen, Men kanske kommer 2.5 mil. och på den biten klarar jag min dagliga körning på enbart el ? och de måste väl vara bra för min plånbok och även miljön ?

Så långt allt väl. Sedan har du en fossildriven stor och tung motor som din elmotor släpar runt med och som måste servas och underhållas även om du inte använder den. Hur genomtänkt är det?

Jo men annars så kör ja bara fossildriven bil. Som måste servas.Och då kör ja helt plötsligt alla mina mil  med utsläpp.  Nu med hybrid så kommer många av mina resor ske på el. Och ha samma kostnader förutom förbrukningen och utsläppen.

Hur tänker du nu?

Tobzter
7 juni 2022 · 3 145 Inlägg

Tex bmw 330e
*"Vanlig" Service pga de är bensin
*Billigare skatt
*Billigare snittförbrukning
*Billigare försäkring till och med
*kör enbart på el 1.50kr/kw ca 2-3 mil om dagen (ca 100 %) av min körning . Till å från jobbet.
Summa kardemumma Billigare ägandekostander
*Bättre i miljö synpunkt vid körning

Allt detta bättre man jämför mot då motsvarande 330i?

Så ja förstår inte hur en 330i kan va bättre än en 330e? I ägande/utgift synpunkt ??

Senast redigerat av Tobzter (7 juni 2022)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang