Sara72 skrev:
torsen skrev:
Ta pengarna, köp en japan, tacka gud för att du slipper Passaten.
Jag hör att du inte är nåt fan av Passat, varför? Och vad ska man då ha i stället?
Beror på din bilbudget och bilbehov/krav.
Man får vad man betalar för - nytt är nytt = bekymmersfritt så länge garantin gäller.
Mitt grundtips är en bil som rullat mellan 5.000 och 10.000 mil.
Är mellan 3 och åtta år.
En-ägarbil som köps direkt av ägaren.
Ägare som brukat bilen i Norrlands inland och INTE i storstadsområde.
Tål du lite fläckar på inredningen och några smärre bucklor och repor utvändigt så är det inte fel att köpa en "barnfamiljsbil".
I regel försiktigare körd än om en yngre "raceputte" ägt den.
I grundtipset ingår även att ursprungsländerna ska vara Korea eller Japan.
Storlekeken vet du bäst själv, men beträffande små bilar vi i familjen enbart god erfarenhet av Suzuki(4st) och Mazda(4 st).
Beträffande större bilar vill jag framhålla Toyota Avensis och Camry, Mazda 6 och Honda CR-V samt Subaru(har jag dock inte personlig erfarenhet av men men finns på min önskelista).
Hyundai och KIA, av senare årsmodeller, betraktar jag som närmast "bombsäkra".
Sen får du balansera mellan vad ögat vill ha, vad kroppen finner behagligast samt sist, men inte minst(och tråkigast), vad din budget medger.
Personligen har vi i familjen haft tur med 3 Ford Focus som körts som mest 16.000 mil under som mest 5 år utan några som helst problem.
Men efter vad jag läst om det allmänna omdömet och tyckandet angående Ford i allmänhet, så verkar det vara ett vågspel.
FIAT(2st), VW(4st), BMW(4st), Volvo(3st) och ett antal SAAB:ar vill jag avråda från.
Om jag med kniven mot strupen skulle vara tvungen att avge ett svar så klämmer jag ur mig Suzuki Vitara.
Min dotter har f n en sådan, men hon var även nöjd med föregående bil = Citroen C4 Cactus, som av henne upplevdes som bra och driftsäker.
Själv har jag en Honda, en Suzuki och en Citroen(f n - brukar ha runt 5 bilar samtidigt - men för dig ointressanta = JEEP(3st) och Land Rover(2st) - MEN DET ÄR RIKTIGA SKITBILAR liksom NIVA som jag "avnjutit"1 ex under 3 år.