8497
Sök

Behålla bil eller köpa ny?

5 Inlägg
2 januari 2022
Trådstartare
Är ny på forumet och har dålig kunskap om bilar (som ni kommer förstå). Jag hoppas dock att det ska finnas god kunskap här inne som kan vägleda mig vidare.

Jag har idag (tillsammans med mitt ex) en Passat Alltrack fr 2014 (i bruk 2015) som har gått ca 13000 mil. En av oss kommer ta bilen och den andra får då ersättning motsvarande bilens halva värde eller kanske något ytterligare. Eftersom jag nu inte kan i stort sett något om bilar så funderar jag på vad som kommer vara bäst/lättast, d v s vilket alternativ jag ska välja. Ta bilen och ha en bil tills jag kan fundera ut om jag vill fortsätta ha den eller köpa en nyare (dyrare bil), och i s f vilken (jag behöver en i ung samma storlek)? Eller ta pengarna och inte ha någon bil och inte heller veta vad jag bör titta på/köpa då, men kanske få ut lite mer pengar i nuläget?

För att kunna bestämma vad som kan vara klokast tänkte jag först höra vad jag behöver veta om bilen för att kunna ta ett bra beslut?

Det finns inga uppenbara fel vad jag kan se (förutom lite mindre lackskador vid bagageluckan) samt att bilen varit stulen vid ett tillfälle (vi fick tillbaka den efter ett par dagar) och det därför saknas en nyckel.

Tacksam för tips om hur jag ska tänka och vad som kan vara bra att kolla upp förutom att jag vet att bilen just nu rullar bra.

4 261 Inlägg
2 januari 2022
En passat från 14 kanske inte är världens hållbaraste bil direkt så jag skulle ta pengarna och leta efter något annat mer hållbart typ som en toyota, kia, mazda, hyundai nått sånt eftersom du inte vill ha huvudvärk och nått som bara funkar. Säger inte att bilen kommer rasa samman nästa månad då den kasnke rullar helt perfekt men personligen skulle ja ta pengar och leta efter nått annat. Finns massor att välja mellan och folk här på gorg kan hjälpa dig att hitta nått som passar dig perfekt. god fortsättning;smile

7 786 Inlägg
2 januari 2022
Ta pengarna, köp en japan, tacka gud för att du slipper Passaten.

5 Inlägg
3 januari 2022
Trådstartare
panda666 skrev:
En passat från 14 kanske inte är världens hållbaraste bil direkt så jag skulle ta pengarna och leta efter något annat mer hållbart typ som en toyota, kia, mazda, hyundai nått sånt eftersom du inte vill ha huvudvärk och nått som bara funkar. Säger inte att bilen kommer rasa samman nästa månad då den kasnke rullar helt perfekt men personligen skulle ja ta pengar och leta efter nått annat. Finns massor att välja mellan och folk här på gorg kan hjälpa dig att hitta nått som passar dig perfekt. god fortsättning;smile

Tack för input. Eftersom jag behöver en ungefär lika stor bil (måste va gott om plats för långa ben både fram och bak), vilken skulle du då rekommendera? Och var bör man lägga sig när det gäller hur långt bilen har gått?

5 Inlägg
3 januari 2022
Trådstartare
torsen skrev:

Jag hör att du inte är nåt fan av Passat, varför? Och vad ska man då ha i stället?

7 523 Inlägg
3 januari 2022
Sara72 skrev:
torsen skrev:

Jag hör att du inte är nåt fan av Passat, varför? Och vad ska man då ha i stället?

jag själv kör massor av olika Fordar,, MEN ska man ha en relativ problemfri är det japanska, koreanska?? som gäller,, Vag är i mitt eget tycke skräp,, man betalar på tok för mkt för dålig kvallitet, Ford är absolut inte bäst på något vis,, men jag kan dem å trivs med dem smile och dem är inte lika dyra som just Vag,  men åter, Japanska är bäst,,

4 261 Inlägg
3 januari 2022
Sara72 skrev:
panda666 skrev:

Tack för input. Eftersom jag behöver en ungefär lika stor bil (måste va gott om plats för långa ben både fram och bak), vilken skulle du då rekommendera? Och var bör man lägga sig när det gäller hur långt bilen har gått?

tyckte inte att jag såg nån budget nånstans, skulle man kunna få veta vad du hade för budget? Skulle varmt rekommendera nått från toyota, en avensis kanske eller auris kombi hybrid, kia sportswagon ceed, optima kombi. hyundai i40, mazda 6, honda accord. Finns lite att välja mellan, jag skulle försöka köpa en så ny som möjligt och så låga miltal som möjligt men en japanare som toyota brukar bara rulla på utan bekymmer så beroende på din budget så kan jag kika på vad som finns;smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 januari 2022
Sara72 skrev:
Tacksam för tips om hur jag ska tänka och vad som kan vara bra att kolla upp förutom att jag vet att bilen just nu rullar bra.

En bil är ett svart hål. Jag hade lätt blivit utköpt när chans finns istället för att köpa ut och sedan kanske förlora mkt.

Kan du hantera denna summa utan att köpa cornflakes och coca cola för pengarna? Om ja sätt in dom på ett konto och addera XXXkr varje månad tills ju fått en budget för en ny bil...  kan man inte hantera denna summa av pengar kanske det ändå är klokare att ta bilen och trots allt ha en bil?! Alla är olika. Inga rätt eller fel, bara olika.

Jag hade ju sett över behovet av bil, funderat på vad man verkligen behöver och inte vad man tror att man behöver och sedan kanske tom leasat en bil. Jag gillar ju elbilar då bensinen liksom ingår i leasingen mer eller mindre och då tittat på en MG ZS EV eller MG 5 för typ 2000kr per månad. Ser man detta som att bensinen ingår så är det ju inte helt tokigt om man nu inte kör mer än 1000mil om året och om man har tillgång till ett vägguttag hemma att ladda fraån (ja det går förträfligt bra att göra så)

Bara några olika tankar för att komma utanför boxen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 Inlägg
3 januari 2022
Trådstartare
Budget för en annan bil får bli ca 200-250'. Jag kan hantera det ev beloppet som jag får ut från passaten, men inte att vara utan bil.
Jag behöver en bil som vi får plats i och som man inte sitter i nere på marken wink. Vi är långa allihop och det är till och med så att passaten är lite trång när barnen är med i bilen. Jag vill därför ha något som är lite högre, och inte för liten kupé. Jag kör mellan 1500-2000 mil per år. En del korta sträckor i stan men även längre under semestrar och till fjällen (varför fyrhjulsdrift kanske är att föredra?)

Har haft både Kia ceed och Niro som hyrbil som varit helt ok men som inte skulle fungerat storleksmässigt när jag har med familjen. Hur skiljer sig sportswagon från dessa?

Om man ska köpa en begagnad bil, kan man tänka att det finns prutmån på det angivna priset då? I s f ung hur stor procent?

7 786 Inlägg
3 januari 2022
Sara72 skrev:
torsen skrev:

Beror på din bilbudget och bilbehov/krav.
Man får vad man betalar för - nytt är nytt = bekymmersfritt så länge garantin gäller.
Mitt grundtips är en bil som rullat mellan 5.000 och 10.000 mil.
Är mellan 3 och åtta år.
En-ägarbil som köps direkt av ägaren.
Ägare som brukat bilen i Norrlands inland och INTE i storstadsområde.
Tål du lite fläckar på inredningen och några smärre bucklor och repor utvändigt så är det inte fel att köpa en "barnfamiljsbil".
I regel försiktigare körd än om en yngre "raceputte" ägt den.
I grundtipset ingår även att ursprungsländerna ska vara Korea eller Japan.
Storlekeken vet du bäst själv, men beträffande små bilar vi i familjen enbart god erfarenhet av Suzuki(4st) och Mazda(4 st).
Beträffande större bilar vill jag framhålla Toyota Avensis och Camry, Mazda 6 och Honda CR-V samt Subaru(har jag dock inte personlig erfarenhet av men men finns på min önskelista).
Hyundai och KIA, av senare årsmodeller, betraktar jag som närmast "bombsäkra".

Sen får du balansera mellan vad ögat vill ha, vad kroppen finner behagligast samt sist, men inte minst(och tråkigast), vad din budget medger.

Personligen har vi i familjen haft tur med 3 Ford Focus som körts som mest 16.000 mil under som mest 5 år utan några som helst problem.
Men efter vad jag läst om det allmänna omdömet och tyckandet angående Ford i allmänhet, så verkar det vara ett vågspel.
FIAT(2st), VW(4st), BMW(4st), Volvo(3st) och ett antal SAAB:ar vill jag avråda från.

Om jag med kniven mot strupen skulle vara tvungen att avge ett svar så klämmer jag ur mig Suzuki Vitara.
Min dotter har f n en sådan, men hon var även nöjd med föregående bil = Citroen C4 Cactus, som av henne upplevdes som bra och driftsäker.

Själv har jag en Honda, en Suzuki och en Citroen(f n - brukar ha runt 5 bilar samtidigt - men för dig ointressanta = JEEP(3st) och Land Rover(2st) - MEN DET ÄR RIKTIGA SKITBILAR liksom NIVA som jag "avnjutit"1 ex under 3 år.

4 261 Inlägg
3 januari 2022
Sara72 skrev:
Budget för en annan bil får bli ca 200-250'. Jag kan hantera det ev beloppet som jag får ut från passaten, men inte att vara utan bil.
Jag behöver en bil som vi får plats i och som man inte sitter i nere på marken wink. Vi är långa allihop och det är till och med så att passaten är lite trång när barnen är med i bilen. Jag vill därför ha något som är lite högre, och inte för liten kupé. Jag kör mellan 1500-2000 mil per år. En del korta sträckor i stan men även längre under semestrar och till fjällen (varför fyrhjulsdrift kanske är att föredra?)

Har haft både Kia ceed och Niro som hyrbil som varit helt ok men som inte skulle fungerat storleksmässigt när jag har med familjen. Hur skiljer sig sportswagon från dessa?

Om man ska köpa en begagnad bil, kan man tänka att det finns prutmån på det angivna priset då? I s f ung hur stor procent?

Ok det är bra att du har bra med budget, från bilhandlare brukar man kunna pressa ner kasnke 5-10 tusen max beroende på bil och handlare men det brukar vara ganska svårt. 5tusen borde gå iaf. Har du testat kia optima? dom är typ lika stora som en passat kombi. Annars är typ ford mondeo kombi också ganska bra med plats. Som du nämnde också är kia ceed sportswagon bra med plats också och kia ger schysta garantier, 7 år eller 15.000mil det som inträffar först, hittar du en toyota som passar dig finns det bra garantier där också , Toyota handlare brukar ha typ 1-2 år gammal toyota med 10 års garanti eller 20.000mil.

https://www.blocket.se/annons/vasterbot … e/98914125

https://www.blocket.se/annons/skane/toy … i/98982808

https://www.blocket.se/annons/uppsala/k … t/98091677

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … l/98957632

https://www.blocket.se/annons/stockholm … i/98765913

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … l/94620114

Har länkat lite bilar som kanske passar, visst fyrhjulsdrift är bra om ni åker till fjällen men jag tror nog ni klarar er utan bara man kör lugnt men om det är ett krav så kan man kika på en modell med fyrhjulsdrift typ subaru eller nått.

6 703 Inlägg
3 januari 2022
Om du behöver en större bil kanske Ford S-Max/Galaxy ?
Finns med AWD.

De/Dem

Forummoderator
18 356 Inlägg
3 januari 2022
KIA Ceed Sportswagon är en liten trång kombi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
3 januari 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
KIA Ceed Sportswagon är en liten trång kombi.

Då känns den kanske inte som ett riktigt bra alternativ för långa människor ;-)

Sök