Köpråd: under 10 000?

torpis Forummoderator
11 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Jag lobbar för leasing av en ny (gärna elbil). Jag är nästan helt säker på att man kan köra lika billigt i ett par år som att gå in i 10k lotteriet + service + däck + besiktningar + skatt osv som att leasa en helt ny bil för 2k i månaden.

Det som talar för är korta sträckor vilket då ger en billig leasing.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2022 · 13 669 Inlägg

torpis skrev:
Jag lobbar för leasing av en ny (gärna elbil). Jag är nästan helt säker på att man kan köra lika billigt i ett par år som att gå in i 10k lotteriet + service + däck + besiktningar + skatt osv som att leasa en helt ny bil för 2k i månaden.

Det som talar för är korta sträckor vilket då ger en billig leasing.

vad får man för bil för 2000k som går på el?

mina skräp bilar har fungerat tok bra..   fick en liten Arosa gratis som var rasad..        min bror hämtade bilen fick igång den och det var inget fel på motorn.. så jag drog till Mjölby och hämtade den körde den hem till örebro utan problem.. 
bytte oljelocket då det läckte sen luftade jag bromsarna svetsade främre röret som läckte lite i flätan. 
sen efter det gick bilen i 4år innan första anmärkeningen på bes dök up.. under den tiden bytte jag olja en gång.. 
anmärkningarna jag fick den gången var en hög med 2or.. typ 4st   3 av dom var på bakbromsarna   anliggande ojämn och dålig handbroms.   129kr senare var dom felen fixade (hjulcylinder)    sen en ny spindeled för 300kr   men sen tröttnade jag på den och gav bort den efter 8månader

men det är svår slaget det enda som kostade var bränslet.. då rullade den där bilen ganska mycket iaf 50mil i veckan
däcken var RIKTIGT dåliga på slutet och var anledningen till att jag gav bort den.   hade jag haft behov av den bilen hade jag bytt däck men med 6st andra bilar så smile
men självklart kan man ha otur.. har man tummen mitt i handen så är  ingen begagnad bil bra.. men jag tror en 10k bil är ett säkrare köp än en för 150k

en 10k bil kan man pressa när man tröttar..  men att sitta på et tlån på 120k och motor rasar så är man ju riktigt riktigt körd..   70k motorbyte är inget roligt då smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
11 januari 2022 · 7 198 Inlägg

Kollade på Blocket under 10.000:- och privat.
719 bilar!
T s kan ju börja där, men reservera sig för hens eget område till att börja med, därefter utöka sökområdet.

Utmarks-Loke
13 januari 2022 · 5 809 Inlägg

Ahrle skrev:
Vill tro mig minnas det var denna, eller ytterst snarlik (samma färg, kaross, årgång) https://www.tradera.com/item/521020813

240:n jag tittade på för 12.000:- var en 4vxl 88:a sedan. Fin originalare, lite rost men endast ytligt på mindre delar av skärmkanterna. Köptes senare av bilfirma och listades om för runt 40.000:-. Jag valde att undvika dels i brist på plats och dels för det var en 88:a.

Blocketpriser är en annan del av verkligheten - 530i E39 liknande min t ex, listas normalt mellan 50 och 80.000, medan jag efter 3 veckors hård tvekan slog till för 20.000 (då hade den legat ute länge utan respons).

Förstora bilden på den där traderaannonsen, så ser du att det finns rätt mycket rost i nedersta delen av framskärmen, mot tröskeln. Säkert mera i både trösklar och nederkant dörrarna, om man plockar bort plastskydden. Sedan, på högersidan, har de kört emot något så båda dörrarna förmodligen behöver bytas. Sedan är det rost i bakluckan som behöver svetsas. Så det där tycker jag inte är en "fin" 245. Så för tre gånger denna trådens pristak får man en avställd 245 som behöver svetsas rost på. Så jag tycker nog tyvärr inte 240 är någon billig bruksbil längre sad

Noobnisse
13 januari 2022 · 181 Inlägg

Jag hade hållit ögonen öppna efter någon fin och lågmilad 90-tals-japan. Utöver rost så brukar de rent generellt vara billiga och driftsäkra bilar att äga, en annan fördel är att man dör direkt vid krock över 45km/h.

Ett förslag skulle kunna vara denna:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/n … 0/98475756
Men svårt att avgöra skicket enbart på den där bilden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 januari 2022 · 17 376 Inlägg

Noobnisse skrev:
Jag hade hållit ögonen öppna efter någon fin och lågmilad 90-tals-japan. Utöver rost så brukar de rent generellt vara billiga och driftsäkra bilar att äga, en annan fördel är att man dör direkt vid krock över 45km/h.

Ett förslag skulle kunna vara denna:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/n … 0/98475756
Men svårt att avgöra skicket enbart på den där bilden.

De brukar knalla på men den ska in på besiktning denna månaden...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
19 januari 2022 · 181 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Noobnisse skrev:
Jag hade hållit ögonen öppna efter någon fin och lågmilad 90-tals-japan. Utöver rost så brukar de rent generellt vara billiga och driftsäkra bilar att äga, en annan fördel är att man dör direkt vid krock över 45km/h.

Ett förslag skulle kunna vara denna:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/n … 0/98475756
Men svårt att avgöra skicket enbart på den där bilden.

De brukar knalla på men den ska in på besiktning denna månaden...

Okej. Bilen jag länkade var väl dock inte unik på något sätt utan det brukar dyka upp liknande titt som tätt.

Ahrle
26 januari 2022 · 71 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Ahrle skrev:
Vill tro mig minnas det var denna, eller ytterst snarlik (samma färg, kaross, årgång) https://www.tradera.com/item/521020813

240:n jag tittade på för 12.000:- var en 4vxl 88:a sedan. Fin originalare, lite rost men endast ytligt på mindre delar av skärmkanterna. Köptes senare av bilfirma och listades om för runt 40.000:-. Jag valde att undvika dels i brist på plats och dels för det var en 88:a.

Blocketpriser är en annan del av verkligheten - 530i E39 liknande min t ex, listas normalt mellan 50 och 80.000, medan jag efter 3 veckors hård tvekan slog till för 20.000 (då hade den legat ute länge utan respons).

Förstora bilden på den där traderaannonsen, så ser du att det finns rätt mycket rost i nedersta delen av framskärmen, mot tröskeln. Säkert mera i både trösklar och nederkant dörrarna, om man plockar bort plastskydden. Sedan, på högersidan, har de kört emot något så båda dörrarna förmodligen behöver bytas. Sedan är det rost i bakluckan som behöver svetsas. Så det där tycker jag inte är en "fin" 245. Så för tre gånger denna trådens pristak får man en avställd 245 som behöver svetsas rost på. Så jag tycker nog tyvärr inte 240 är någon billig bruksbil längre sad

Alltså, vill man ha en bil i nyskick får man köpa antingen en ny bil eller en utställningsbil, och då kostar det betydligt mer än 30.000, kanske t.o.m. mer än 130.000. Jobbets vanskötta tjänstebilar från 2016-2018 har redan en hel del ytrost. Ser inte ut som någon gravrost på 245:an, även om det som du säger, antagligen är värre under trösklarna, med förmodade vattensamlingar och allt vad detta innebär (ett annat försäljningsknep är att "kamouflera" rost med klistermärken eller kromade skärmkanter)

Tack för skarpa ögon dock, tog mest bilen som exempel (var fel pris också, upptäckte att 240:n jag tidigare hittat var vit).

Mvh

Senast redigerat av Ahrle (26 januari 2022)

Toyota Corona "Ärtan" (1975)
Toyota Celica 2.0 GT "Laban" (1987)
Lucif3r
26 januari 2022 · 2 182 Inlägg

Bil i nyskick får man aldrig för några 30k. Däremot kan man få en riktigt, riktigt fin bil för dom pengarna. Men nyskick? Aldrig.

I sverige är ju rost den främsta fienden, antingen från saltet eller att vi blir pepprade av stenskott.... Och det brukar ju vara som värst under bilen (=typ nästan alltid omöjligt att avgöra från bilder, och svårt nog att se ens i person utan att lyfta upp bilen).

240's brukar rosta rätt duktigt i baljorna bak, vilket ofta kan maskeras bra(på bild och första anblick) med tjockflytande underredsmassa....
Mycket rost kan iofs maskeras på det sättet, och säljarna kan påstå att bilen minsan är rostfri och underredsbehandlad, fast i verkligheten finns det typ noll plåt kvar under massan tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang