2547
Sök

Generatorn verkar inte räcka till att driva bas? Volvo 740 -88

2 Inlägg
5 januari 2022
Trådstartare
Tjena, har ett "problem" med för lite ström för att kunna driva basen så bra som möjligt.

Har en 740 -88 med 100 amp generator.
det sitter orginal kablar till generatorn på förutom GND eller jorden som är en 20mm kabel.
Blir det någon skillnad ifall man sätter större kabel till + också eller gör det ingen skillnad?

just nu så blir tomgången extremt instabil när basen körs högt och instrumentpanelens lampor och alla lampor i bilen lyser väldigt svagt.
är en 18tum bas som klarar 3600W MAX och ett steg på 2000watt i 2ohm.

Redigerade rubriken en aning.

Mvh mod

7 667 Inlägg
5 januari 2022
SunkJanne skrev:
Tjena, har ett "problem" med för lite ström för att kunna driva basen så bra som möjligt.

Har en 740 -88 med 100 amp generator.
det sitter orginal kablar till generatorn på förutom GND eller jorden som är en 20mm kabel.
Blir det någon skillnad ifall man sätter större kabel till + också eller gör det ingen skillnad?

just nu så blir tomgången extremt instabil när basen körs högt och instrumentpanelens lampor och alla lampor i bilen lyser väldigt svagt.
är en 18tum bas som klarar 3600W MAX och ett steg på 2000watt i 2ohm.

En grövre kabelarea leder alltid ström med mindre förluster.
Googla på Bosch eller RoBo nomogram för elkabeldimensionering.

Glöm inte att även stomledningen(jorden) ska dimensioneras rätt!

5 149 Inlägg
5 januari 2022
När jag monterade extraljusen på micran På 5x55w så passade jag på att montera en extra 35mm2 plusmatning mellan generator och batteri. Samt 50mm2 mellan motor och kaross och ökade då laddspänningen med 1.5V vid batterier med full förbrukning.

Räknade inte på kablarna utan tog vad jag hade i lådan men kablar :-)
Senast redigerat av mb_pucken (5 januari 2022)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök