V70 d5 2007 annorlunda problem

JacobW30
13 januari 2022 · 119 Inlägg

Har då ett konstigt fel på bilen. Som har varit på felsökning länge utan resultat
Symtom:
Orkeslös
Begränsatvarvtal, stryps?
Riktigt svårstartad, behöver startgas
Dör efter en stunds körning
Motorservice erfodras

Bytt följande:
Reglärventil
Bränsletrycksgivare
Styrenhet (ECM) hos mekonomen


Inget av detta har gett framgång. Enligt verkstan så ger dieselpumpen endast ut 4 bar när den ska ge ut 8 bar när de försöker starta den. De syftar på dieselpumpen som inte sitter i tanken.
Åkte till verkstan och de startade bilen för mig, märkte genast att bilen knackade högre. Inget symptom som jag hade när jag lämnade in bilen. Efter snabb googling så ska ”högtryckspumpen” gå på maxvarv ifall bränsletryckreglerventilen är kass. Vilket ska resulterar högre tryck och därmed att motorn ska knacka. Har jag fel?
Bilen ska även dö av sig själv när den börjar knacka o allt detta. Vilket min gör. Enligt ett annat inlägg jag såg då. Killen på verkstan snackade om att de bytte reglerventilen och bränsletrycksgivaren som sitter på samma ”rör” tror ja han sa…
Någon som vet?

Kuf
14 januari 2022 · 7 Inlägg

Har du bytt bränslefilter?

JacobW30
14 januari 2022 · 119 Inlägg

Kuf skrev:
Har du bytt bränslefilter?

Ja

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2022 · 13 669 Inlägg

varför byte av ecm?   verkar märkligt av för lite bränsletryck...       om trycket är för lågt får man anta att högtryckspumpen antingen inte kan göra tillräckligt högt tryck pga avsaknad av bränsle   eller att pumpen är död   men 8bar ut på en högtryckspump låter märklgit det är ju flera tusen bar på högtryckspumpen.         har varit med om högtrycks pumpar på äldre d5 som pajat  och dom kan till och från fungera dom kan totalt lägga av eller bara ge dåligt tryck   men 4bar istället för över 1000bar eller vad nu en d5 behöver..

men om den går  ta en riktigt felsöknings dator kolla bör och är värden på allt som har med pumpen att göra.    då ser man svart på vitt om det är något knas     att högtrycks pumpar ogillar sitt liv det händer till och från på dom mesta dieselfordonen framför allt om man feltankat dom någon gång i sitt liv.  en trasig pump brukar sluta med spridar byte och spridarrörs byte då metall letar sig vidare när högtryckspumpen går dödens väg smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kuf
14 januari 2022 · 7 Inlägg

Kom detta fel helt plötsligt?
Behövs ~150 bar för att tillåta insprutning vid start. Maxtryck 1600-1800 bar vid full last skulle jag gissa på.

torpis Forummoderator
14 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Har haft en sådan bil. Den brukar antingen gå eller ej så att säga.

Den brukar vara duktig på att sätta felkoder.

Kan det vara en tupp i luftburken? tennisboll i avgasröret eller något annat liknande som bilen inte kan veta om men som ställer till det? Alltså typ om luftfiltret satt sig på tväsen och sugits in eller katalysatorn slätt sin kärna som kloggat röret osv. Lågt bränsletryck in till rail ger bara ett tvärt motorstopp.

Kan man verkligen byta ECM på denna bil? Är det kanske startspärr nu som bråkar?
Historik och felkoder hade ju hjälpt

Bilen knackar när den bedömer att den inte av någon anledning kan köra sina normala 7(vill jag minnas) pulser per tändning utan den går över till en stor puls istället. Exempelvis om motorn är kall och man gasar på då hör man ett distinkt skifte i ljud när den går från finlir till att burdust skydda motorn med avgasvärden som offer.

Som sagt felkoder och kanske lite givarvärden från en bluetooth OBD2. Tror bilen det är -80grader ute, eller 200grader i insugstemp tex så kanske den gör såhär?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
JacobW30
14 januari 2022 · 119 Inlägg

Detta kom helt plötsligt, vet ej varför det blivit såhär. Byte av ecm gjordes för Volvo sa att den kan va boven då bilen inte ger några felkoder.

torpis Forummoderator
14 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Men om bilen inte går inte inte ger felkoder så är det något bilen inte vet om. Typ som att du tankat bensin? Potatis i avgasröret eller typ så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
14 januari 2022 · 10 244 Inlägg

torpis skrev:
Men om bilen inte går inte inte ger felkoder så är det något bilen inte vet om. Typ som att du tankat bensin? Potatis i avgasröret eller typ så.

Det här är hans 6:e tråd om detta fel/denna bil, så det blir lite spretigt...

Länkar om du vill fördjupa dig i ämnet: wink

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339613

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339580

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339565

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339334

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=338895

Senast redigerat av Brådhis (14 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2022 · 13 669 Inlägg

torpis skrev:
Har haft en sådan bil. Den brukar antingen gå eller ej så att säga.

Den brukar vara duktig på att sätta felkoder.

Kan det vara en tupp i luftburken? tennisboll i avgasröret eller något annat liknande som bilen inte kan veta om men som ställer till det? Alltså typ om luftfiltret satt sig på tväsen och sugits in eller katalysatorn slätt sin kärna som kloggat röret osv. Lågt bränsletryck in till rail ger bara ett tvärt motorstopp.

Kan man verkligen byta ECM på denna bil? Är det kanske startspärr nu som bråkar?
Historik och felkoder hade ju hjälpt

Bilen knackar när den bedömer att den inte av någon anledning kan köra sina normala 7(vill jag minnas) pulser per tändning utan den går över till en stor puls istället. Exempelvis om motorn är kall och man gasar på då hör man ett distinkt skifte i ljud när den går från finlir till att burdust skydda motorn med avgasvärden som offer.

Som sagt felkoder och kanske lite givarvärden från en bluetooth OBD2. Tror bilen det är -80grader ute, eller 200grader i insugstemp tex så kanske den gör såhär?

plätt lätt att byta ecu på dom där..   ur med gamla boxen läs ur boxen.. ta en beg box lägg in allt vips så är det en identisk box med den gamla..    polarn fixade min brorsas s60 d5 som var totalt stendöd så det var ingen stor grej.    ganska lätt faktist.. men ja nu har polarn hållt på med sånt sedan 2008 och har hård och mjukvara för över 100k för att optimera bilar ;-)  men kastar man bara i boxen och inte ens har rätt verktyg till det då har man STORA problem. eftersom man behöver skjuta fast boxen med ett special verktyg för att få det att fungera.  många har försökt utan rätt verktyg inkl en nära vän till mig fast jag sa att han inte skulle försöka hitta någon egen lösning. det blev rätt dyrt för honom..  innan någon monteerade styrboxen åt honom med rätt verktyg smile


så ja man undrar ju vad som är gjort och inte gjort smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
14 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:
Har haft en sådan bil. Den brukar antingen gå eller ej så att säga.

Den brukar vara duktig på att sätta felkoder.

Kan det vara en tupp i luftburken? tennisboll i avgasröret eller något annat liknande som bilen inte kan veta om men som ställer till det? Alltså typ om luftfiltret satt sig på tväsen och sugits in eller katalysatorn slätt sin kärna som kloggat röret osv. Lågt bränsletryck in till rail ger bara ett tvärt motorstopp.

Kan man verkligen byta ECM på denna bil? Är det kanske startspärr nu som bråkar?
Historik och felkoder hade ju hjälpt

Bilen knackar när den bedömer att den inte av någon anledning kan köra sina normala 7(vill jag minnas) pulser per tändning utan den går över till en stor puls istället. Exempelvis om motorn är kall och man gasar på då hör man ett distinkt skifte i ljud när den går från finlir till att burdust skydda motorn med avgasvärden som offer.

Som sagt felkoder och kanske lite givarvärden från en bluetooth OBD2. Tror bilen det är -80grader ute, eller 200grader i insugstemp tex så kanske den gör såhär?

plätt lätt att byta ecu på dom där..   ur med gamla boxen läs ur boxen.. ta en beg box lägg in allt vips så är det en identisk box med den gamla..    polarn fixade min brorsas s60 d5 som var totalt stendöd så det var ingen stor grej.    ganska lätt faktist.. men ja nu har polarn hållt på med sånt sedan 2008 och har hård och mjukvara för över 100k för att optimera bilar ;-)  men kastar man bara i boxen och inte ens har rätt verktyg till det då har man STORA problem. eftersom man behöver skjuta fast boxen med ett special verktyg för att få det att fungera.  många har försökt utan rätt verktyg inkl en nära vän till mig fast jag sa att han inte skulle försöka hitta någon egen lösning. det blev rätt dyrt för honom..  innan någon monteerade styrboxen åt honom med rätt verktyg smile


så ja man undrar ju vad som är gjort och inte gjort smile

Jag optimerar också bilar, vet att allt är väldigt enkelt om man har koll på vad man gör, men det blir väldigt lätt fel

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
JacobW30
18 januari 2022 · 119 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:
Har haft en sådan bil. Den brukar antingen gå eller ej så att säga.

Den brukar vara duktig på att sätta felkoder.

Kan det vara en tupp i luftburken? tennisboll i avgasröret eller något annat liknande som bilen inte kan veta om men som ställer till det? Alltså typ om luftfiltret satt sig på tväsen och sugits in eller katalysatorn slätt sin kärna som kloggat röret osv. Lågt bränsletryck in till rail ger bara ett tvärt motorstopp.

Kan man verkligen byta ECM på denna bil? Är det kanske startspärr nu som bråkar?
Historik och felkoder hade ju hjälpt

Bilen knackar när den bedömer att den inte av någon anledning kan köra sina normala 7(vill jag minnas) pulser per tändning utan den går över till en stor puls istället. Exempelvis om motorn är kall och man gasar på då hör man ett distinkt skifte i ljud när den går från finlir till att burdust skydda motorn med avgasvärden som offer.

Som sagt felkoder och kanske lite givarvärden från en bluetooth OBD2. Tror bilen det är -80grader ute, eller 200grader i insugstemp tex så kanske den gör såhär?

plätt lätt att byta ecu på dom där..   ur med gamla boxen läs ur boxen.. ta en beg box lägg in allt vips så är det en identisk box med den gamla..    polarn fixade min brorsas s60 d5 som var totalt stendöd så det var ingen stor grej.    ganska lätt faktist.. men ja nu har polarn hållt på med sånt sedan 2008 och har hård och mjukvara för över 100k för att optimera bilar ;-)  men kastar man bara i boxen och inte ens har rätt verktyg till det då har man STORA problem. eftersom man behöver skjuta fast boxen med ett special verktyg för att få det att fungera.  många har försökt utan rätt verktyg inkl en nära vän till mig fast jag sa att han inte skulle försöka hitta någon egen lösning. det blev rätt dyrt för honom..  innan någon monteerade styrboxen åt honom med rätt verktyg smile


så ja man undrar ju vad som är gjort och inte gjort smile

Läser du mitt inlägg så ser du vad som är gjort. Mekonomen bytta Styrbox till mig. Men blev inget resultat, sen bytte dom reglärventil och bränsletrycksgivare som sitter på samma rör. Dom bytte dom för att när de rensade värdena så gick bilen som den skulle. Men han påstod att felet kommer tillbaka efter ett tag då det är fel värden. Så dom är bytta o nu när jag var där så knackade bilen mer och bara dog när man fick igång den och hade kört lite.

torpis Forummoderator
18 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Okej, jag orkar inte

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
JacobW30
8 februari 2022 · 119 Inlägg

UPDATE: Nu är även Högtryckspumpen bytt och bränslepumpen i tanken. Fortfarande dåligt bränsletryck.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari 2022 · 17 378 Inlägg

Undrar hur det där bytet av ECM gick till. Kan ju vara så att vissa parametrar är helt åt helvete på ren svenska.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JacobW30
8 februari 2022 · 119 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Undrar hur det där bytet av ECM gick till. Kan ju vara så att vissa parametrar är helt åt helvete på ren svenska.

Har också sneglat på det, givare ska vara kalibrerade.

JacobW30
8 februari 2022 · 119 Inlägg

MelvinTurbo skrev:

Hybrid_ skrev:
Undrar hur det där bytet av ECM gick till. Kan ju vara så att vissa parametrar är helt åt helvete på ren svenska.

Har också sneglat på det, givare ska vara kalibrerade.

Själva startvevningstrycket är på 422 bar. Vilket är nästan dubbelt så mycket som Volvo säger. Minst 220 bar säger Volvo.

Felkod: 2590

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Undrar hur det där bytet av ECM gick till. Kan ju vara så att vissa parametrar är helt åt helvete på ren svenska.

har man rätt nummer så kan det inte bli fel. 

det som kan strula är startspärren.   

men om jag inte minns tokfel räcker det med att flytta immochipet från ena boxen till den andra.  kan dock minnas fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
8 februari 2022 · 2 333 Inlägg

Är bränsletrycket mätt med manometer, eller via bilens egna railtrycksgivare?

Ärligt talat så tycker jag att du får åka ner och ställa bilen hos Rejmes och ge dom nycklarna.
Det blir billigare i längden än att låta Mekonomen byta delar på måfå.

Up the RA
JacobW30
8 februari 2022 · 119 Inlägg

Bilen har samma symtom som innan bytet som efter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang