Köpråd Skåpbil 200000:-

Bilproblemet
16 januari 2022 · 280 Inlägg

Är ute efter skåpbil, men skulle gärna vilja ha en 5-sitsig men ändå bra skåputrymme.

Vad rekommenderna ni?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2022 · 13 674 Inlägg

Vw caravelle..   många kommer så klart klagaa det är en vw.. men helt ärligt så är dom outstandig att köra..    testat ford merceders osv.. det är junk.       vi har en 2017 på jobbet den är sååååå skön att köra.   tror det är 140hk diesel med dsg lådan växlar trevligt den är skapligt pigg.  och känns mer personbil än skåpbil att köra. 
vi har haft ett par stycka på jobbet det är taxireggade men går inte jättemycket som taxi lite skola och sånna saker bara.  dom har fungerat som dom borde.   tror på våran 2012 vi hade innan att en egr ventil pajade men inget annat det gick på garantin dessutom.

Senast redigerat av Growe (16 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2022 · 17 380 Inlägg

Renault Traffic, Opel Vivaro, Citroën Jumper, Ford transit. Bilar finns. Franskt ger mer för pengarna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2022 · 13 674 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Renault Traffic, Opel Vivaro, Citroën Jumper, Ford transit. Bilar finns. Franskt ger mer för pengarna.

en transit skulle jag inte ens låta min värsta fiende att köpa..  det är absolut det sämsta skiten som går att uppbringa..  bara problem hela tiden..   

vet ett bolag som köpte en massa skolbussar baserade på transiter.. och dom började strula ganska omgånde och det gick inte att få ordning på det och kostade hur mycket pengar som helst för den åkaren..     

dom franska bilarna får man en välfungerande men ack så tråkig bil för pengarna.   

men visst dom gör jobbet bra men inte bekvämt .. 

caravellen är lätt den bekvämaste av dom som kommit upp här och känns mest som en bil och trevlig både på utsidan och invändigt

att vw har tveksam kvalite håller jag helt klart med om men på dessa är det en 2liters diesel som är beprövad en beprövad dsg låda som sällan ger problem 
det enda problem vi haft med våran på jobbet är dieselvärmaren. 
men det är en värmare som står på istort sätt hela dagarna sen dog ett batteri av 2

men det är inte konstigt när taxameter står i gång dygnet runt på den där taxin. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
16 januari 2022 · 2 333 Inlägg

Måste ändå slå ett slag för MB.

Vito Mixto modell 447 är tamejfan bra kärror.
Det viktiga här är att man inte skaffar Vito 109 eller 110, sitter en Renaultmotor i dessa som tids nog kommer att skjuta turboaggregatet eller spricka i blocket.
Och fram tills dess så kommer den att läcka en massa olja.
Renaultmotorn i Citan är däremot riktigt bra.

Så en Vito med om651 och 7-växlade automatlådan är ett riktigt fint åkdon.
Sen får man räkna med problem med AdBlue-systemet, men det får man väl göra med de flesta modernare dieslar ändå.

Caravellerna har jag ingen större erfarenhet av när det kommer till att skruva, men har väl iaf en plöjt 4000-5000 mil i en sådan, och de är ruskigt bekväma.

Up the RA
Presidento Of World
16 januari 2022 · 3 306 Inlägg

Jumpy är ju rena lyxen jämfört med caravelle...

Jag har kört båda som nya (2020) är folkvagnen känns uråldrig och bullrig medans jumpyn är tyst, mjuk och lättkörd. Hyfsat problemfri och så (inte värre än caravelle)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bilproblemet
16 januari 2022 · 280 Inlägg

Caravellen blir nog för liten för mig, är mer åt Crafter eller Sprinter hållet

trubbelturbo
16 januari 2022 · 1 442 Inlägg

Den enda skåpbilen jag har kört är Mercedes Sprinter, både gamla och nya (2018>) modellen, så jag har inte så mycket att jämföra med. På företaget jag jobbade då hade vi nog 30-40st och vill minnas att de rullade på bra utan några större bekymmer. 316cdi som det var rätt bra fart på ända. Hade även någon Crafter men det är ju samma bil.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang