Blixtljus

VictorNavara
20 januari · 152 Inlägg

Hej har köpt 10 blixtljus till epan nu. De får alla tyck vad de vill om wink ska inte leka med dessa. Har dock bevittnat 1 avkörningar å även 2 olyckor på bara 1000 mil. Så känner att dessa behövs. Kom över dessa billigt.

Men nu kommer vi till frågan. Har då 10 lampor å en vanlig knapp från biltema. Behöver väll relä när de är 18 watt I varje blixtljus? Men biltemas relän tål inte blixtljus. Men någon som har kolla på detta? Eller tål knapparna 15 amp? Den lär ju bli varm snabbt.

Brådhis * Voff voff *
20 januari · 8 489 Inlägg

Nu tänker jag tycka lite ändå...

Som jag ser det finns två stora problem med att folk monterar blixtljus på sin privatbil:

1. Risken finns att dom missbrukas och att dess betydelse urvattnas ännu mer än vad den redan gjorts... Och för dom yrkesgrupper vars absolut direkta säkerhet på deras arbetsplats hänger på detta är det i förlängningen en stor risk.

2. Detta är nog den viktigaste punkten! Risken är att folk tror att dom står säkrare med blixtljus igång och tenderar därför att ta större risker. Folk kör på TMA-bilar, bärgningsbilar och liknande trots att dom har hur mycket blixtljus som helst igång. Att då "ställa upp" och stå och varna med en personbil med blixtljus som inte ens kanske är placerade utifrån gällande regler är tyvärr att utsätta alla inblandade för en risk. Syftet är gott, men man förflyttar bara risken från en punkt till en annan.

Så, montera dina blixtljus om du vill. Men tänk på att dom skyddar dig inte, det enda som skyddar dig är sunt förnuft och då endast när det återfinns hos andra och det är en sällsynt vara på våra vägar...

Vill du gärna använda lampor och spärra av körfält och liknande kan en karriär som TMA-bilsförare eller bärgare rekommenderas, men då kommer du även upptäcka det här med avsaknaden av sunt förnuft hos dina medtrafikanter ("mottrafikanter"!)...

(För övrigt, du måste köra med relä om du inte vill ha en väldigt uppvärmd knapp.)

Senast redigerat av Brådhis (20 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
VictorNavara
20 januari · 152 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu tänker jag tycka lite ändå...

Som jag ser det finns två stora problem med att folk monterar blixtljus på sin privatbil:

1. Risken finns att dom missbrukas och att dess betydelse urvattnas ännu mer än vad den redan gjorts... Och för dom yrkesgrupper vars absolut direkta säkerhet på deras arbetsplats hänger på detta är det i förlängningen en stor risk.

2. Detta är nog den viktigaste punkten! Risken är att folk tror att dom står säkrare med blixtljus igång och tenderar därför att ta större risker. Folk kör på TMA-bilar, bärgningsbilar och liknande trots att dom har hur mycket blixtljus som helst igång. Att då "ställa upp" och stå och varna med en personbil med blixtljus som inte ens kanske är placerade utifrån gällande regler är tyvärr att utsätta alla inblandade för en risk. Syftet är gott, men man förflyttar bara risken från en punkt till en annan.

Så, montera dina blixtljus om du vill. Men tänk på att dom skyddar dig inte, det enda som skyddar dig är sunt förnuft och då endast när det återfinns hos andra och det är en sällsynt vara på våra vägar...

Vill du gärna använda lampor och spärra av körfält och liknande kan en karriär som TMA-bilsförare eller bärgare rekommenderas, men då kommer du även upptäcka det här med avsaknaden av sunt förnuft hos dina medtrafikanter ("mottrafikanter"!)...

(För övrigt, du måste köra med relä om du inte vill ha en väldigt uppvärmd knapp.)

Hej hopp. Jag är medveten om att epor andra bilar missbrukar etc. Blixtljus ger inget skydd alls. Jag är medveten om allt detta. Lugnt å fint ska dem mest sitta som en "kolla polaren nu kan de blinka" När man står på parkeringen eller hemma hoss den. Lovar och svär att jag inte missbrukar några lampor. Har rätt många positionsljus dock men tycker det inte är samma sak. Mina fråga är dock vilket relä som funkar då jag får tillbaka bilen img från 3 månaders verkstads tid... Lovar att inte missbrukar lamporna:) lovar! Men behöver ett tips på relä wink

Brådhis * Voff voff *
20 januari · 8 489 Inlägg

VictorNavara skrev:

Brådhis skrev:
Nu tänker jag tycka lite ändå...

Som jag ser det finns två stora problem med att folk monterar blixtljus på sin privatbil:

1. Risken finns att dom missbrukas och att dess betydelse urvattnas ännu mer än vad den redan gjorts... Och för dom yrkesgrupper vars absolut direkta säkerhet på deras arbetsplats hänger på detta är det i förlängningen en stor risk.

2. Detta är nog den viktigaste punkten! Risken är att folk tror att dom står säkrare med blixtljus igång och tenderar därför att ta större risker. Folk kör på TMA-bilar, bärgningsbilar och liknande trots att dom har hur mycket blixtljus som helst igång. Att då "ställa upp" och stå och varna med en personbil med blixtljus som inte ens kanske är placerade utifrån gällande regler är tyvärr att utsätta alla inblandade för en risk. Syftet är gott, men man förflyttar bara risken från en punkt till en annan.

Så, montera dina blixtljus om du vill. Men tänk på att dom skyddar dig inte, det enda som skyddar dig är sunt förnuft och då endast när det återfinns hos andra och det är en sällsynt vara på våra vägar...

Vill du gärna använda lampor och spärra av körfält och liknande kan en karriär som TMA-bilsförare eller bärgare rekommenderas, men då kommer du även upptäcka det här med avsaknaden av sunt förnuft hos dina medtrafikanter ("mottrafikanter"!)...

(För övrigt, du måste köra med relä om du inte vill ha en väldigt uppvärmd knapp.)

Hej hopp. Jag är medveten om att epor andra bilar missbrukar etc. Blixtljus ger inget skydd alls. Jag är medveten om allt detta. Lugnt å fint ska dem mest sitta som en "kolla polaren nu kan de blinka" När man står på parkeringen eller hemma hoss den. Lovar och svär att jag inte missbrukar några lampor. Har rätt många positionsljus dock men tycker det inte är samma sak. Mina fråga är dock vilket relä som funkar då jag får tillbaka bilen img från 3 månaders verkstads tid... Lovar att inte missbrukar lamporna:) lovar! Men behöver ett tips på relä wink

Det borde funka med vilket vanligt extraljusrelä som helst.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Mossan1
20 januari · 1 125 Inlägg

Som sagt, räkna med 15A.
Tror inte det är nödvändigt att räkna med "startström" eller sådant i den lasten.

Men som vanligt ska man ALDRIG maxa reläer eller brytare.

Ett vanligt 30A relä duger nog.
Vanliga strömbrytare brukar vara för 10A max.

Övriga kommentarer om blixtljus har redan avhandlats.

Senast redigerat av Mossan1 (20 januari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 januari · 15 140 Inlägg

Fått ordning på Epan nu till slut? big_smile

Jodå, ett 30A relä duger gott. Eller köp en reläsats med färdiga kablar.

torsen
20 januari · 5 829 Inlägg

Jag har själv ett 12 volt Hella roterande orange varningsljus med magnetfot och lång spiralsladd i 4x4-bilen(en av dem).
Har aldrig använt "saftblandaren" på allmän väg - ännu!
Hade 2 st på en av mina Land Rover Defender då jag körde "bärgare" under rallycrosstävlingar.
En saftblandare behöll jag då jag sålde senaste Deffen.
Har vintertid med mina olika 4x4-bilar hjälpt andra bilar ur diken.
Hjälper ofta inte mycket att sätta ut varningstrianglar åt båda håll.
En orange saftblandare på taket uppmärksammar medtrafikanter på att det kan vara fara att passera.
Så jag tänker fortsätta att ha min saftblandare med mig, och drar mig inte för att använda den.
Framför allt i mörker.

VictorNavara
20 januari · 152 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fått ordning på Epan nu till slut? big_smile

Jodå, ett 30A relä duger gott. Eller köp en reläsats med färdiga kablar.

Jo men tillslut 🤩 epan hade ju igensatt partikelfilter och problem med magnetvetinl. Så de är bytt och borttaget 👍 men kul att du kommer ihåg de! smile  ja men då blir väll å svänga in på biltema å köpa ett relä

VictorNavara
20 januari · 152 Inlägg

torsen skrev:
Jag har själv ett 12 volt Hella roterande orange varningsljus med magnetfot och lång spiralsladd i 4x4-bilen(en av dem).
Har aldrig använt "saftblandaren" på allmän väg - ännu!
Hade 2 st på en av mina Land Rover Defender då jag körde "bärgare" under rallycrosstävlingar.
En saftblandare behöll jag då jag sålde senaste Deffen.
Har vintertid med mina olika 4x4-bilar hjälpt andra bilar ur diken.
Hjälper ofta inte mycket att sätta ut varningstrianglar åt båda håll.
En orange saftblandare på taket uppmärksammar medtrafikanter på att det kan vara fara att passera.
Så jag tänker fortsätta att ha min saftblandare med mig, och drar mig inte för att använda den.
Framför allt i mörker.

Låter klokt! Jag kommer att behålla blixtrampen och montera lite blixtljus. Känns ändå fyndigt att ha! Har jobbat på gårdar förut å de behövs ibland där smile

granadadr
21 januari · 6 779 Inlägg

vilken färg är det på blixtljusen?? en bärgare jag känner har faktiskt vita i  sina extraljus,, ja plus alla orangea då smile

Brådhis * Voff voff *
21 januari · 8 489 Inlägg

granadadr skrev:
vilken färg är det på blixtljusen?? en bärgare jag känner har faktiskt vita i  sina extraljus,, ja plus alla orangea då smile

Vilket man inte får ha. (Men jag kan hålla med om att dom syns bra) smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
granadadr
21 januari · 6 779 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:
vilken färg är det på blixtljusen?? en bärgare jag känner har faktiskt vita i  sina extraljus,, ja plus alla orangea då smile

Vilket man inte får ha. (Men jag kan hålla med om att dom syns bra) smile

tror polisen ser mellan fingrar pga han är tungbärgare wink  likaså berättade han att han får köra på fel sida på ex motorvägen,, MEN händer det något är han ansvarig, sa han iaf,,

torpis Forummoderator
21 januari · 10 548 Inlägg

Sen när får en traktor inte ha blixtljus?  Eller är det egentligen så att en epa eller A-traktor inte är traktor utan snarare mopedbil?

Det finns ju regler om dragkrok och 60% av vikten på drivande hjulen, så det käns ju som det är tonvikt på arbetsmöjligheter med fordonet. Blixtljus vore väl då naturligt egentligen som på vilken grävmaskin som helst.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
21 januari · 8 489 Inlägg

torpis skrev:
Sen när får en traktor inte ha blixtljus?  Eller är det egentligen så att en epa eller A-traktor inte är traktor utan snarare mopedbil?

Det finns ju regler om dragkrok och 60% av vikten på drivande hjulen, så det käns ju som det är tonvikt på arbetsmöjligheter med fordonet. Blixtljus vore väl då naturligt egentligen som på vilken grävmaskin som helst.

Det är väl ingen i tråden som sagt att man inte skulle få ha blixtljus på en epa/a-traktor? Du får ha det på en vanlig personbil också. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Brådhis * Voff voff *
21 januari · 8 489 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:
vilken färg är det på blixtljusen?? en bärgare jag känner har faktiskt vita i  sina extraljus,, ja plus alla orangea då smile

Vilket man inte får ha. (Men jag kan hålla med om att dom syns bra) smile

tror polisen ser mellan fingrar pga han är tungbärgare wink  likaså berättade han att han får köra på fel sida på ex motorvägen,, MEN händer det något är han ansvarig, sa han iaf,,

Det är inget superovanligt att en bärgare får köra på fel sida vägen tex för att bärga. Det brukar nog dock oftast ske i samråd med polis/räddning. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang