d-b
21 januari
· 344 Inlägg
Steff240 skrev:
Det ekipage jag kör till vardags snittar på ca 5 liter milen, men då ligger jag på 62 tons totalvikt jämfört med de 40? Ton som är max nere på kontinenten. Dessutom kör jag inte så mycket motorväg.
Mitt ekipage kostar ca 1000 kr/timme +plus moms i den körning jag har (schakt och grus).
Det är väl lite högre densitet på grus än grönsaker :-)
Du bör ändå kunna snitta åtminstone 70-75 km/h med lastbil och släp om du ska ner på kontinenten, vägnätet är ju väl utbyggt. Förutsatt att väglaget är bra och du klarar dig ifrån bilköer och dylikt naturligtvis.
Du får absolut max köra 10 timmar per dag enligt kör-och vilotider som är lagstadgade, så låt säga att du i bästa fall kommer 75 mil på en dag.
När jag uppskattade snitthastigheten inkluderade jag obligatoriska pauser. 75 mil/dag = 4 dygn mellan Sverige och Spanien.
Avtalsenlig Grundlön för en svensk chaufför tror jag börjar på 125 kr/timme ca efter skatt. Sen bör det tillkomma traktamente och övertid på en sådan resa som du nämner.
Övertid och traktamente måste ju vara en signifikant del? Minst lika mycket som lönekostnaden?
En resa Stockholm-Madrid är ca 300 mil enkel väg och räknar vi att ekipaget snittar 3 liter/milen kostar enkel resa då MINST 18000 kr, det är ca 60 kr per mil minimum. (slarvigt räknat
)
Sen vill nog Åkaren ha betalt för slitage på däck och fordon, samt eventuella vägavgifter. Dessutom har Åkaren försäkring, skatt, reparationer, amortering mm att betala...
Exakt. För en vanlig personbil kanske bränslekostnaden ligger på 12-15:-/mil för landsväg medan, beroende på vad man inkluderar, den faktiska milkostnaden (slitage, service, försäkring, värdeminsking osv) kanske är 40:-/mil. Hur ser motsvarande siffror ut för lastbilar?
Tack för ditt svar!