Startspärr Volvo 940

SwiftCoffeeBean
21 januari 2022 · 36 Inlägg

Hej!

Har tyvärr haft inbrott i min Volvo 940 turbo, det stals en del grejer från bilen med det största problemet just nu är att bilen inte vill starta.

Någon har borrat upp låskolven på förarsidan, öppnat huven och kopplat ur batteri och larmtuta samt stulit tändningsboxen, försökt stjäla bränsleboxen samt samt kopplat ur kontakten bak på tändningslåset.

Jag kopplade åter tutan, på med batteripolen samt satte dit en ny tändningsbox men bilen startar inte, allt tänds upp i tändningsläge men när jag vrider så händer ingenting. Testade även en annan bränslebox utan startstpärr med chip i samt att flytta över ett trimchip till min originalbox utan resultat!

All hjälp är uppskattad med hur jag kan få bort startspärren och starta min bil. Bilen är utrustad med larm med glasskrossensor, den lilla dosan uppe vid högtalaren som blinkar och lamdosan med två knappar på.

Senast redigerat av SwiftCoffeeBean (21 januari 2022)

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2022 · 13 644 Inlägg

låter som larmet är ditt problem om inte startmotorn går.. 

vad har du för årgång på fordonet...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SwiftCoffeeBean
21 januari 2022 · 36 Inlägg

Ja larmet beter sig också märkligt!

Det är en -98a

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Lucif3r
22 januari 2022 · 2 173 Inlägg

Bilens "egna" startspärr stryper bränsletillförseln, och möjligen tändingen ca 2-3sek efter bilen startat. Den spärrar inte startmotorn eller start av motorn.
Det är isf. larmet som ligger på i ditt fall. Är det orginallarm så är det ett VGAII-larm du har, i princip samma som carguard 950.

Det finns sätt att få ur det ur utlöst läge, men jag kommer inte ihåg hur man gjorde på rak arm. Du kan garanterat hitta instruktioner via google dock.

SwiftCoffeeBean
22 januari 2022 · 36 Inlägg

Det är ett standardlarm, de åtgärder jag försökt med har inte lyckats, dvs den med att vrida av och på tändningen 5 gånger. Har någon kunskap om hur det faktiskt ska göras?

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2022 · 13 644 Inlägg

ta bort handsfacket där sitter larmet..  kolla dels att det verkligen sitter kvar där ... till att börja med..  du kan även testa att bygla 210 platsen på dom 2 socklarna du ser där...    då ska startmotorn gå.

det är väldigt enkla system på en 940.      men tanke på att dom rivit bland styrboxarna kan jag gissa på att dom slitit ur larm relät.   den sitter till höger om hålet som blir när du demonterar handsfacket.    står 210/211 på platserna   om jag inte minns helt fel ska man bygla platsen 210 för att kunna starta bilen om larmet är urplockat.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SwiftCoffeeBean
22 januari 2022 · 36 Inlägg

Jag ska se vad jag kan få till, larmet startar ju för fullt nu när man öppnar en dörr med nyckeln när bilen är låst. Oavsett ska den till Volvo då det är ett försäkringsärende.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Brådhis * Voff voff *
22 januari 2022 · 10 204 Inlägg

SwiftCoffeeBean skrev:
Det är ett standardlarm, de åtgärder jag försökt med har inte lyckats, dvs den med att vrida av och på tändningen 5 gånger. Har någon kunskap om hur det faktiskt ska göras?

Det är så man kodar in fjärrkontroller men det funkar bara om larmet inte är utlöst och alla dörrar stängda. När VGAII-larmet (som ju är ett Cargard 850/950 i grunden) är utlöst spärras möjligheten att koda in fler fjärrar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang