En elbils-långpendlares dagbok.

Cuefa Ain't no place like home...
30 maj 2022 · 4 629 Inlägg

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:
Hur ser det ut med förbrukningen nu när det börjar bli varmare ute?

Den har stadigt förbättrats.
Snittet är fortfarande högt men det är ju för att det är från ny.
De senaste laddningarna har jag haft en riktig förbrukning på ca 17,5-17,6kWh/100km och det är jag nöjd med.
Har som längst kommit ca 45 mil på en laddning, och nu är det inga problem att köra till jobbet, hem igen och till jobbet en gång till på en laddning. Riktigt bra faktiskt!

Låter ju riktigt bra.

Skall bli spännande att se/höra om förbrukning när ute temp ligger runt 20 C.

Vad jag förstår så har du inte haft några större kvalitetsproblem på bilen hittills.

Den har faktiskt fungerat långt över förväntning.
Förutom att en bromsskiva verkar ha slagit sig och några enstaka el-gremlins så har den bara rullat på, och det är jag enormt glad för.
Det är dessutom väldigt roligt att kunna bara ge sig ut o glida och inte behöva tänka så fruktansvärt mycket på vad det kostar.

Det nöjet reserverar jag för Jeepen, där behöver man ALLTID räkna på vad det kostar... 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
30 maj 2022 · 10 293 Inlägg

Cuefa skrev:
Det nöjet reserverar jag för Jeepen, där behöver man ALLTID räkna på vad det kostar... 🙈

Är det inte tvärtom egentligen? På ett hobbyfordon ska man aldrig räkna på vad det kostar... Iaf inte utan att använda smile-per-mile... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
30 maj 2022 · 3 315 Inlägg

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

Den har stadigt förbättrats.
Snittet är fortfarande högt men det är ju för att det är från ny.
De senaste laddningarna har jag haft en riktig förbrukning på ca 17,5-17,6kWh/100km och det är jag nöjd med.
Har som längst kommit ca 45 mil på en laddning, och nu är det inga problem att köra till jobbet, hem igen och till jobbet en gång till på en laddning. Riktigt bra faktiskt!

Låter ju riktigt bra.

Skall bli spännande att se/höra om förbrukning när ute temp ligger runt 20 C.

Vad jag förstår så har du inte haft några större kvalitetsproblem på bilen hittills.

Den har faktiskt fungerat långt över förväntning.
Förutom att en bromsskiva verkar ha slagit sig och några enstaka el-gremlins så har den bara rullat på, och det är jag enormt glad för.
Det är dessutom väldigt roligt att kunna bara ge sig ut o glida och inte behöva tänka så fruktansvärt mycket på vad det kostar.

Det nöjet reserverar jag för Jeepen, där behöver man ALLTID räkna på vad det kostar... 🙈

Shhh, inte bra att skryta att man kan köra bara för skojs skull för det knappt kostar. Inte bra för miljön även om det är ev😆

Cuefa Ain't no place like home...
31 maj 2022 · 4 629 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:
Det nöjet reserverar jag för Jeepen, där behöver man ALLTID räkna på vad det kostar... 🙈

Är det inte tvärtom egentligen? På ett hobbyfordon ska man aldrig räkna på vad det kostar... Iaf inte utan att använda smile-per-mile... wink

Det är helt sant, och leendet börjar ju direkt man startar bilen faktiskt smile

Low skrev:

Cuefa skrev:

KenthIJ skrev:

Låter ju riktigt bra.

Skall bli spännande att se/höra om förbrukning när ute temp ligger runt 20 C.

Vad jag förstår så har du inte haft några större kvalitetsproblem på bilen hittills.

Den har faktiskt fungerat långt över förväntning.
Förutom att en bromsskiva verkar ha slagit sig och några enstaka el-gremlins så har den bara rullat på, och det är jag enormt glad för.
Det är dessutom väldigt roligt att kunna bara ge sig ut o glida och inte behöva tänka så fruktansvärt mycket på vad det kostar.

Det nöjet reserverar jag för Jeepen, där behöver man ALLTID räkna på vad det kostar... 🙈

Shhh, inte bra att skryta att man kan köra bara för skojs skull för det knappt kostar. Inte bra för miljön även om det är ev😆

Hade miljön varit mitt största fokus hade jag hållit med dig fullständigt, men precis som vilken miljöpartist som helst i vårt avlånga land är det ju trots allt ekonomin som betyder mest... 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
3 juni 2022 · 1 481 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Cuefa skrev:

Den har stadigt förbättrats.
Snittet är fortfarande högt men det är ju för att det är från ny.
De senaste laddningarna har jag haft en riktig förbrukning på ca 17,5-17,6kWh/100km och det är jag nöjd med.
Har som längst kommit ca 45 mil på en laddning, och nu är det inga problem att köra till jobbet, hem igen och till jobbet en gång till på en laddning. Riktigt bra faktiskt!

Låter ju riktigt bra.

Skall bli spännande att se/höra om förbrukning när ute temp ligger runt 20 C.

Vad jag förstår så har du inte haft några större kvalitetsproblem på bilen hittills.

På bränsledrivna bilar är väl förbrukningen rätt låg nu. i 25 graders sommarvärme går ju AC-pumpen i stort sett hela tiden. Nu har jag en löjligt liten motor men det syns tydligt en ökning vid fint väder. Osäker på Priusen då även den pumpen går på högvolten.

Jo , plus 25 C är ju väl varmt.

Har inte kollat vår nya RAV 4 Plug In i sommartemp ännu men våra tidigare Priusar gick alla som snålast vid plus 20 C utetemp, ACn på 20C och mulet ,vindstilla väder :-) (inte så många sådana dagar på året dock )

Cuefa Ain't no place like home...
7 juni 2022 · 4 629 Inlägg

Ok, nu var det länge sen det skrevs något här, så är väl bäst jag fyller i några rader!

Bilen har fortsatt rulla utan problem.
För några veckor sedan tog vi dessutom in den och bytte bromsskivorna, så nu finns inga vibrationer vid inbromsning heller!
Bilen har i skrivande stund hunnit trilla över 3000 mil dessutom.
Och jag blir bara mer å mer nöjd med den 😊

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zemet
7 juni 2022 · 4 047 Inlägg

3000 mil ja, inte illa.

Elräkningen lär ju gått upp flr dig men du måste sparat 40-50K i bränsle?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 juni 2022 · 2 972 Inlägg

zemet skrev:
3000 mil ja, inte illa.

Elräkningen lär ju gått upp flr dig men du måste sparat 40-50K i bränsle?

När jag gjorde en kalkyl inför köp räknade jag på en besparing på 10kr/mil - men det var 2019, innan soppapriset skenade. Därefter var 2020 ett år med otroligt lågt elpris, vilket även det gynnade kalkylen. Nu i efterhand räknar jag lågt med att ha sparat 15kr/mil. Bilen har rullat 6500 mil. Det blir en besparing på 97500kr, ej medräknat lägre skatt och service, noll reparationskostnader (garanti kvar) och säkert nåt mer.
Bilen kostade ca 50k mer än motsvarande alternativ jag var intresserad av då med dieselmotor. Hyfsat rätt val sett till plånbok. Även i andra aspekter är jag glad att jag valde el.

Bilens el kostar mig runt 1,50kr/kWh i snitt. Jag bor i dyraste el-området, SE4. Jag kör för ca 300kr/månad. Tidigare tankade jag för 3000kr/månad, men det hade varit mer nu med betydligt högre soppapris än 2019 när jag bytte.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Cuefa Ain't no place like home...
8 juni 2022 · 4 629 Inlägg

zemet skrev:
3000 mil ja, inte illa.

Elräkningen lär ju gått upp flr dig men du måste sparat 40-50K i bränsle?

För ca en månad sedan räknade jag på hur mycket jag laddat för totalt sen 17e Januari, och då räknade jag ALLA laddningar, även de som gjorts när man varit ute o åkt osv.
Ca 5200kr hade jag laddat för då.
Samma period med Superben hade betytt 28000kr i diesel...! Och då räknade jag på 20kr/litern vilket var vad det kostade sista gången jag tankade den bilen.
Helt jäkla otroligt alltså...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
9 juni 2022 · 1 481 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Låter ju riktigt bra.

Skall bli spännande att se/höra om förbrukning när ute temp ligger runt 20 C.

Vad jag förstår så har du inte haft några större kvalitetsproblem på bilen hittills.

På bränsledrivna bilar är väl förbrukningen rätt låg nu. i 25 graders sommarvärme går ju AC-pumpen i stort sett hela tiden. Nu har jag en löjligt liten motor men det syns tydligt en ökning vid fint väder. Osäker på Priusen då även den pumpen går på högvolten.

Jo , plus 25 C är ju väl varmt.

Har inte kollat vår nya RAV 4 Plug In i sommartemp ännu men våra tidigare Priusar gick alla som snålast vid plus 20 C utetemp, ACn på 20C och mulet ,vindstilla väder :-) (inte så många sådana dagar på året dock )

Verkar som att det finns tester som visar att elbilar går bäst vi plus 21.5 C ute temp :-)

https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-s … 61e4bdee82

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … -rackvidd/

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni 2022 · 17 530 Inlägg

Klart läsvärda artiklar KenthIJ.

Dock inget oväntat. Frågan är hur mycket farten påverkar förbrukningen. Att bilen drar mer soppa ju fortare man kör vet alla men undrar om elbilar är extra känsliga? Detta kanske Cuefa har fått en uppfattning om?

Gjorde själv ett test på min bensinbil i förra veckan. Blev förvånad faktiskt. Den har en display som visar medelförbrukning från varje start.  I början drar den ju 1,1 L/milen när motorn är kallstartad för att sedan sjunka snabbt. Eftersom bilen bara rullar 10 km till jobbet på 80-väg och samma sträcka hem var det enkelt att jämföra. farthållaren några dagar satt på exakt 80 km/h så var medelförbrukning 0,49-0,51 L/mil. samma sträckor igen fast farthållare satt på 95 km/h så blev förbrukning 0,60-0,62 l/mil. Trafiken i övrigt påverkar inte. Är oftast ensam på vägen de tider jag kör. Och de som är ute och åker kör fortare... Bra väg så det är jag som är stoppklossen här.

Frågan är om en elbil är mer känslig för samma typ av mätning? Vi får ju räkna i energiförbrukning då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2022 · 13 756 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Klart läsvärda artiklar KenthIJ.

Dock inget oväntat. Frågan är hur mycket farten påverkar förbrukningen. Att bilen drar mer soppa ju fortare man kör vet alla men undrar om elbilar är extra känsliga? Detta kanske Cuefa har fått en uppfattning om?

Gjorde själv ett test på min bensinbil i förra veckan. Blev förvånad faktiskt. Den har en display som visar medelförbrukning från varje start.  I början drar den ju 1,1 L/milen när motorn är kallstartad för att sedan sjunka snabbt. Eftersom bilen bara rullar 10 km till jobbet på 80-väg och samma sträcka hem var det enkelt att jämföra. farthållaren några dagar satt på exakt 80 km/h så var medelförbrukning 0,49-0,51 L/mil. samma sträckor igen fast farthållare satt på 95 km/h så blev förbrukning 0,60-0,62 l/mil. Trafiken i övrigt påverkar inte. Är oftast ensam på vägen de tider jag kör. Och de som är ute och åker kör fortare... Bra väg så det är jag som är stoppklossen här.

Frågan är om en elbil är mer känslig för samma typ av mätning? Vi får ju räkna i energiförbrukning då.

är med i en a2 grupp på facebook.  en med sin a2 1.2tdi körde sin a2 på 0.28l/milen mätt vid pump ;-)  en bil från 2001  smile det var på en tripp på 45mil inget eltrams eller något speciellt i övrigt.. inte ens helt tömd inredning.. t.o.m med ac på

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni 2022 · 17 530 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Klart läsvärda artiklar KenthIJ.

Dock inget oväntat. Frågan är hur mycket farten påverkar förbrukningen. Att bilen drar mer soppa ju fortare man kör vet alla men undrar om elbilar är extra känsliga? Detta kanske Cuefa har fått en uppfattning om?

Gjorde själv ett test på min bensinbil i förra veckan. Blev förvånad faktiskt. Den har en display som visar medelförbrukning från varje start.  I början drar den ju 1,1 L/milen när motorn är kallstartad för att sedan sjunka snabbt. Eftersom bilen bara rullar 10 km till jobbet på 80-väg och samma sträcka hem var det enkelt att jämföra. farthållaren några dagar satt på exakt 80 km/h så var medelförbrukning 0,49-0,51 L/mil. samma sträckor igen fast farthållare satt på 95 km/h så blev förbrukning 0,60-0,62 l/mil. Trafiken i övrigt påverkar inte. Är oftast ensam på vägen de tider jag kör. Och de som är ute och åker kör fortare... Bra väg så det är jag som är stoppklossen här.

Frågan är om en elbil är mer känslig för samma typ av mätning? Vi får ju räkna i energiförbrukning då.

är med i en a2 grupp på facebook.  en med sin a2 1.2tdi körde sin a2 på 0.28l/milen mätt vid pump ;-)  en bil från 2001  smile det var på en tripp på 45mil inget eltrams eller något speciellt i övrigt.. inte ens helt tömd inredning.. t.o.m med ac på

Jaha. Fattades bara det. Fast ska erkänna att jag reflexmässigt trycker igång stols & rattvärme om det är det minsta kallt ute. DET drar soppa!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2022 · 13 756 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Klart läsvärda artiklar KenthIJ.

Dock inget oväntat. Frågan är hur mycket farten påverkar förbrukningen. Att bilen drar mer soppa ju fortare man kör vet alla men undrar om elbilar är extra känsliga? Detta kanske Cuefa har fått en uppfattning om?

Gjorde själv ett test på min bensinbil i förra veckan. Blev förvånad faktiskt. Den har en display som visar medelförbrukning från varje start.  I början drar den ju 1,1 L/milen när motorn är kallstartad för att sedan sjunka snabbt. Eftersom bilen bara rullar 10 km till jobbet på 80-väg och samma sträcka hem var det enkelt att jämföra. farthållaren några dagar satt på exakt 80 km/h så var medelförbrukning 0,49-0,51 L/mil. samma sträckor igen fast farthållare satt på 95 km/h så blev förbrukning 0,60-0,62 l/mil. Trafiken i övrigt påverkar inte. Är oftast ensam på vägen de tider jag kör. Och de som är ute och åker kör fortare... Bra väg så det är jag som är stoppklossen här.

Frågan är om en elbil är mer känslig för samma typ av mätning? Vi får ju räkna i energiförbrukning då.

är med i en a2 grupp på facebook.  en med sin a2 1.2tdi körde sin a2 på 0.28l/milen mätt vid pump ;-)  en bil från 2001  smile det var på en tripp på 45mil inget eltrams eller något speciellt i övrigt.. inte ens helt tömd inredning.. t.o.m med ac på

Jaha. Fattades bara det. Fast ska erkänna att jag reflexmässigt trycker igång stols & rattvärme om det är det minsta kallt ute. DET drar soppa!

tror faktist a2 har  rövvärme som standard iaf har min det.  inkl elhissar elspeglar rövvärme ac osv.. 

men att kalla en hybridbil snål när den ligger på så höga siffror är ju bara ett skämnt om volskwagen group kunde ta fram bilar som gick snålare för över 20år sen och tillverkana idag inte klarar att kombinera el och bränsle drift och slå det är ju bara pinsamt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni 2022 · 17 530 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

är med i en a2 grupp på facebook.  en med sin a2 1.2tdi körde sin a2 på 0.28l/milen mätt vid pump ;-)  en bil från 2001  smile det var på en tripp på 45mil inget eltrams eller något speciellt i övrigt.. inte ens helt tömd inredning.. t.o.m med ac på

Jaha. Fattades bara det. Fast ska erkänna att jag reflexmässigt trycker igång stols & rattvärme om det är det minsta kallt ute. DET drar soppa!

tror faktist a2 har  rövvärme som standard iaf har min det.  inkl elhissar elspeglar rövvärme ac osv.. 

men att kalla en hybridbil snål när den ligger på så höga siffror är ju bara ett skämnt om volskwagen group kunde ta fram bilar som gick snålare för över 20år sen och tillverkana idag inte klarar att kombinera el och bränsle drift och slå det är ju bara pinsamt.

Ingen hybrid. i10 -22 med robotlåda. Priusen gurglar i sig 0,44 L/mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
10 juni 2022 · 4 629 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Klart läsvärda artiklar KenthIJ.

Dock inget oväntat. Frågan är hur mycket farten påverkar förbrukningen. Att bilen drar mer soppa ju fortare man kör vet alla men undrar om elbilar är extra känsliga? Detta kanske Cuefa har fått en uppfattning om?

Gjorde själv ett test på min bensinbil i förra veckan. Blev förvånad faktiskt. Den har en display som visar medelförbrukning från varje start.  I början drar den ju 1,1 L/milen när motorn är kallstartad för att sedan sjunka snabbt. Eftersom bilen bara rullar 10 km till jobbet på 80-väg och samma sträcka hem var det enkelt att jämföra. farthållaren några dagar satt på exakt 80 km/h så var medelförbrukning 0,49-0,51 L/mil. samma sträckor igen fast farthållare satt på 95 km/h så blev förbrukning 0,60-0,62 l/mil. Trafiken i övrigt påverkar inte. Är oftast ensam på vägen de tider jag kör. Och de som är ute och åker kör fortare... Bra väg så det är jag som är stoppklossen här.

Frågan är om en elbil är mer känslig för samma typ av mätning? Vi får ju räkna i energiförbrukning då.

Oooooh ja, det märks en enorm skillnad i farter över 100km/h.
Har man inte bråttom är 100 en rätt bekväm fart att låsa ACCn på, men är det stressigt så påverkar det strömförbrukningen en hel jäkla massa.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Presidento Of World
10 juni 2022 · 3 331 Inlägg

Min c3 picasso med 1.6 hdi har på ca 1800 mil dragit 0.46 i snitt då kör jag en sträcka på 70 och ut på motorväg som är på 110. Jag ligger dock på 95km/h med farthållare lagomt för att lastbilarna inte ska behöva bromsa

Men ligger jag däremot på samma sträcka som är ca 25km enkel i 110 så drar den upp mot 0.65

Just biltypen med konstiga former och noll aerodynamik bidrar väl men kör jag i 95 så spar jag en del bränsle.

Körde en sträcka på 320km enkel med blandad 70-80-120 då drog den som mest 0.39 mät vid pump vid fullt tank från start till tom tank (1250km på den tanken 50l).

Och nej jag körde aldrig i 120 trots högsta tillåtna hehe.. 100 som mest.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
zemet
10 juni 2022 · 4 047 Inlägg

Presidento skrev:
Min c3 picasso med 1.6 hdi har på ca 1800 mil dragit 0.46 i snitt då kör jag en sträcka på 70 och ut på motorväg som är på 110. Jag ligger dock på 95km/h med farthållare lagomt för att lastbilarna inte ska behöva bromsa

Men ligger jag däremot på samma sträcka som är ca 25km enkel i 110 så drar den upp mot 0.65

Just biltypen med konstiga former och noll aerodynamik bidrar väl men kör jag i 95 så spar jag en del bränsle.

Körde en sträcka på 320km enkel med blandad 70-80-120 då drog den som mest 0.39 mät vid pump vid fullt tank från start till tom tank (1250km på den tanken 50l).

Och nej jag körde aldrig i 120 trots högsta tillåtna hehe.. 100 som mest.

Jag har samma motor, men en vanlig C3 2008a.

Har ca 10 km 70 väg och sedan 40 km motorväg med lite kökörning mm sista 5 km.

Så 55km blandad körning enkel väg.
Ligger på så gott det går på motorvägen, 130-140 om det är gles trafik.
Snittar 0.58 enligt mätaren och typ samma vi pumpen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
nucken
10 juni 2022 · 94 Inlägg

Vi har två st ZOE i familjen. Enligt färddatorn ligger dom just nu 1,4-1,5kWh/mil. Räknar man från laddning så ligger dom just nu på 1,6kWh/mil. I vintras låg dom på 2,5kWh/mil.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
viccoA
13 juni 2022 · 3 110 Inlägg

Fördelen med Tesla model 3, snål även i högre farter. På sommarhalvåret ligger förbrukningen kring 1.2-1.6 till jobbet. Vid 1.6 kör jag 25km/h över skyltad hastighet och allmänt inspirerad körning (70% 80-sträcka, lite stadskörning och resten motorväg) och vid 1.2 kör man skyltad hastighet och aldrig snabbare än 100km/h.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang