Renault Clio som stannat under körning och inte startar igen

Lenne123
27 januari 2022 · 8 Inlägg

Hej alla hjälpsamma
Jag gör ett nytt inlägg på samma problem som jag tidigare lagt ut. Nu har vi gjort lite olika försök så därför nytt inlägg.
Min Renault Clio B  -05 hade jag nyss köpt och den var då nybesiktigad och såg ut att vara pärla. Det som varit åtgärdat inför besiktning var en motorlampa som lyste och något med spjällhuset som åtgärdades. Efter att jag haft bilen en vecka så stannade den mitt under färden i en rondell. Gick inte att starta sedan, startmotorn gick inte heller och bilen bogserades hem. Efter att ha laddat batteriet så gick startmotorn men startar fortfarande inte. Den tänder inte, den ger ingen gnista.
Vi fick tips här om vevaxelgivare och vi har bytt den nu, men ingen skillnad. Tändstiften, jordning till motorn är kollat. Varvräknaren rör sig inte när startmotorn går. Eftersom den helt saknar gnista kan man utesluta kamrem, bränsleproblem etc. Batteriet är fulladdat och även testat med andra. Startspärr beter sig normalt. Alla säkringar är kollade. Kablar kontakter etc är kollade efter bästa förmåga. Enligt säljaren så har detta aldrig hänt tidigare.
Finns det någon där ute i garaget som kan ha någon idé om hur vi kan komma vidare?

Jesper328
28 januari 2022 · 2 365 Inlägg

Har inte hängt med alls i den andra tråden, men har ni kopplat dator och kunnat konstatera att motorstyrdonet faktist får signal ifrån vevaxelgivaren?
Tänker mest på kablaget mellan givare och motorstyrdon, eller annat elfel.
Bilen är ju trots allt fransk.

Alla bilar ger inte utslag på varvräknaren när man kör på startmotorn.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang