Audi A5 2010 knycker vid gas

linneab
28 januari 2022 · 1 Inlägg

Hej, har fått ett otroligt jobbigt problem med min Audi A5 1.8 TFSI 2010… började ish en månad sedan med att hela bilen knyckte/huggde till när man gasade på lite extra, främst i 5an och 6ans växel. Men nu på senare tid har det bara blivit värre och det händer nu i nästan alla växlar och också fast man håller jämn normal gas. Hugger som mest vid 70km/h - 100km/h och uppförsbackar är inte så trevliga. Om man låter bilen knycka ordentligt så börjar motorlampan blinka men slocknar efter en minut.

Testade för några veckor sedan att byta alla tändstift och alla såg helt sönderbrända ut, men även efter detta blev det inte bättre.

Har för övrigt det fantastiska typfelet med kolvringarna, kan det bero på det? Eller kan det vara bränslefiltret som behöver bytas?

Jesper328
28 januari 2022 · 2 371 Inlägg

Blinkande motorlampa brukar ju tyda på misständningar, och att man bör stänga av motorn omedelbums.

Läs ut felkoder.
Kontrollera tändspolar.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
28 januari 2022 · 10 279 Inlägg

Låter ju helt klart som tändspole/tändspolar...

Inte sådär supersnällt mot bilen att köra runt med.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
krambriw
29 januari 2022 · 427 Inlägg

I mitt fall knäckte felande tändspolar även katalysatorn på min gamla a6 från 2001 tillslut så byt snabbt som ögat (oförbränd bensin ner i het katalysator, lät som metallskrammel, inge bra)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang