Låg batterispänning, Toyota Avensis 2005

johan4g
1 februari 2022 · 1 Inlägg

Hej! Har märkt att spänningen på batteriet varit låg under några månaders tid. Är ofta kring 12.3 V, och pendlar mellan 12.1-12.5 V.  Trots relativt långa körningar (>8 mil) emellanåt är det dagen efter aldrig mer än 12.5 V. Efter en sådan körning borde det väl definitivt ha laddat upp fullt (12.7 V)? Eller är det normalt betende när temperaturen är kring nollan?
Har även märkt att då jag mäter spänningen länge på batteriet (ca 4 min) efter att ha låst upp bilen ökar spänningen ca 0.2 V.
Generatorn är bytt i somras (laddar ca 14.5 V), batteriet är ca 3 år gammalt. Kör iprincip aldrig mindre än 10 min från kallstart med bilen. Bör batteriet bytas eller är det notmalt beteende?

jaka54
1 februari 2022 · 5 752 Inlägg

Hej!
Är det kallt ute så har batteriet svårt att ta laddning!

Jag skulle först ladda batteriet! Ett fulladdat batteri bör ligga på 12,6-13V. Med motorn igång ska spänningen över batteripolerna ligga på mellan 13,5-14V.

Behöver batteriet bytas rekommenderar jag Biltemas  "silverfärgade" batterier. Har bara väldigt goda erfarenheter av de batterierna

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari 2022 · 17 502 Inlägg

Skulle nog säga att det inte är ett problem om det inte är ett problem? Bilen går bra? Att den laddar 14,5v är fullt normalt för en Toyota. "De överladdar lite". Jaka54 har rätt i att Biltemas silver-serie är mycket bra kraftkällor! Om du kör småsträckor på 10 minuter är kör stolsvärme och elbakrutan går ekvationen back.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
1 februari 2022 · 10 572 Inlägg

johan4g skrev:
Eller är det normalt betende när temperaturen är kring nollan?

Ja

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang